اعلام نتایج مسابقه Architecture Master Prize 2023 | برندگان و تقدیرشدگان |

Architecture MasterPrize برتری، خلاقیت و نوآوری را در طراحی معماری، داخلی و منظر به رسمیت می‌شناسد. ماموریت AMP، تقدیر از طرح‌های معماری با کیفیت در سراسر جهان است. با تجلیل از خلاقیت و نوآوری در زمینه‌های معماری، معماری منظر و طراحی داخلی، این جایزه برای ارسال در سطح جهانی آزاد است و آثار معماران سراسر جهان را می پذیرد.

Architecture MasterPrize چهار برنامه سالانه را سازماندهی می‌کند:
۱. طرح سال به پروژه‌های منفرد طراحی شده در ۵ سال گذشته برای افراد و تیم هایی تعلق می گیرد که در معماری، طراحی داخلی یا طراحی منظر عالی هستند. ۳ عنوان برتر جوایز:
طراحی معماری سال
طراحی داخلی سال
منظر / طراحی شهری سال
۲. شرکت معماری سال، بالاترین افتخار کسب شده از AMP می باشد. این جایزه برتری الهام بخش و خلاقانه شرکت های معماری، داخلی و طراحی منظر در سرتاسر جهان را به رسمیت می شناسد و بر اساس کل مجموعه کار شرکت ها در طول پروژه های آنها اعطا می شود.
۳. محصولات معماری سال به برجسته ترین محصولات و مواد تعلق می گیرد که نیازهای دقیق ساخت و ساز در قرن بیست و یکم را برآورده می کند.
۴. عکاسی معماری سال به برترین عکس های معماری را اعطا می شود.

لیست بین المللی هیئت داوران شامل طیف گسترده ای از متخصصان در معماری، روزنامه نگاری، طراحی داخلی، هنر و سایر زمینه های مرتبط است. مهندس ارشیا محمودی نیز از اعضای این هیئت می باشد.

برندگان: (حرفه‌ای)

o Architectural Design

• بوتیک هتل دالان جهان
دسته‌بندی: Heritage Architecture
طراح: شرکت همرس (اصفهان)
معماران اصلی: محمدرضا قانعی، اردشیر قانعی، نریمان پیراست
مدیر پروژه: نوذر پیرسته
همکار طراح: اشکان قانعی، فرزاد پاکدل
طراح گرافیک: نیما پیراسته
همکار: ملیکا مختاری، مهتاب خسروی
طراحی بوتیک هتل دالان جهان با ایده اشاعه فرهنگ حفاظت و مرمت بناهای تاریخی آغاز شد. خانه‌ای در آستانه تخریب دوره قاجار که به سبک سنتی صفویه توسط مشاور و با کمک جمعی از علاقه‌مندان میراث فرهنگی مرمت شده است، امروز به یکی از جذاب‌ترین مکان‌های جنوب میدان نقش جهان تبدیل شده است. طراحی به سبک ایرانی که سازگارترین با اقلیم و فرهنگ اصفهان می‌باشد، صورت گرفته است.

• ویلای دشت چهل
دسته‌بندی: Residential Architecture – Single Family
طراح: دفتر معماری ۳۵-۵۱ (تهران)
معماران اصلی: حمید عباسلو، عباس یاقوتی، ندا ادیبان راد
تیم طراحی: محمدرضا آقایی
محل پروژه: دماوند، مشا
کارفرما: آقای ترابی
ویلای دشت چهل تجربه‌ای برای رسیدن به یک زندگی درونی-بیرونی در اقلیم سرد است؛ به این صورت که همزمان با تجربه بارش برف و باران، در منطقه‌ای امن بمانید. چگونه می‌توان بدون از دست دادن ارتباط حسی، بصری و روانی با بیرون، داخل ماند؟ چگونه می‌توان مرز بین داخل و خارج را برای رسیدن به آزادی بیشتر محو کرد؟

• ویلای میان-مرز
دسته‌بندی: Residential Architecture – Single Family
طراح: استودیو معماری ایزدی (اصفهان)
معمار اصلی: پدرام ایزدی بروجنی
تیم طراحی: فروغ حداد، پریا ایزدی، علیرضا صانعی
ویلای میان مرز در دل زمین های کشاورزی اصفهان برای یک خانواده سه نفره طراحی شده است. یک عنصر کلیدی طراحی، استخر روباز در میان بود. این استخر که در میان سه حجم قرار گرفته است، در عین پاسخ به درخواست کارفرمایان جهت حفظ حریم خصوصی، یک فضای تمرینی برای دخترشان فراهم می‌کند؛ جوانی که هدفش تبدیل شدن به یک شناگر حرفه‌ای است. با احترام به طبیعت، فضاهای خالی (مرز) در میان درختان مثمر به عنوان سکونت و فعالیت روزانه مورد توجه قرار گرفت. سپس، آجرها در کنار هم بر روی مرزها توزیع شدند تا انعطاف‌پذیری بیشتری به طرح بدهند.
لینک مرتبط: پروژه ویلای میان مرز

• ناربن
دسته‌بندی: Residential Architecture – Single Family
طراح: استودیو معماری گرا (تهران)
معمار اصلی: حسین نمازی
تیم طراحی: مرضیه مهرانفر، مهدی عرب عامری، امیرمسعود دریکوند، مهراد قادری، محمد شکوری
محل پروژه: کرمان
کارفرما: مصطفی منظوری، رویا جمشیدی
این ویلا با قدمتی ۱۸۰۰ ساله در باغ انار در ضلع بیرونی شهر کرمان واقع شده است که با حفظ دیوار کاهگلی باغ، بافت موجود مکان حفظ می‌شود. ما با ساختمانی روبرو می‌شویم که به لطف دو شکاف عمیق، بخشی از آسمان را به تصویر می‌کشد. این امر می‌تواند با ایجاد سایه‌ها و تهویه خوب، مصرف انرژی را در این اقلیم خشک بهینه کند و دسترسی به سقف‌های چند سطحی را برای خنک نگه داشتن ساختمان امکان پذیر کند. که فضایی برای تماشای ستارگان ایجاد می‌کند.
لینک مرتبط: پروژه ویلای ناربن

• ساختمان اداری ماهواره سامان
دسته‌بندی: Industrial Buildings
طراح: هوبا دیزاین (تهران)
معماران اصلی: هومن بالازاده، آرش مظفری
تیم طراحی: پریما جهانگرد، ندا دهقانی، بابک طوسی پور، مونا رضوی
تیم فاز ۲: ندا دهقانی، بابک نصیرآبادی، داریوش قربانی
کارفرما: گروه ارتباطات ماهواره‌ای سامان
پروژه ماهواره سامان یکی از پروژه‌های متعددی بود که پتانسیل اولیه مشخصی داشت؛ اما از معمار اصلی به دیگری، یعنی ما، منتقل شد. برخلاف روال روزمره که پروژه را از ایده اولیه دور می‌کند، ما ماموریت خود را برای پاسخگویی به نیازهای کارفرما و در عین حال ارائه ارتباطات برای ارزش بالاتر با فروتنی و احترام به طرح اولیه،
به عنوان یک فرهنگ تنظیم کردیم. همکاری معماری برای رسیدن به یک نتیجه ترکیبی و پویا که نه تنها بر یکدیگر برتری ندارند، بلکه می‌توانند به راه حلی پاسخگوتر نیز دست یابند.

 

• خانه‌ی در حیات
دسته‌بندی: Restoration & Renovation
طراح: مهندسین مشاور توده (اصفهان)
معماران اصلی: پریچهر محمدرضایی و حسن طرفه
تیم طراحی: فاطمه عسگری، مریم امینی
کارفرما: یحیی طاهری
ساختمان مسکونی فعلی، ساختمانی با قدمتی ۴۰ ساله است که در تقاطع خیابان اصلی و کوچه‌ای بن بست قرار دارد. مساحت زمین ۳۰۰ متر مربع و مساحت بنا ۴۲۰ متر مربع می‌باشد. سیستم سازه‌ای این ساختمان ترکیبی از اسکلت فلزی و دیوار باربر است. این ساختمان شامل دو طبقه و یک زیرزمین کوچک بود که طبقه زیرزمین آن انبار و دو طبقه اول واحدهای مسکونی مستقل بودند و دسترسی به پشت بام مسدود می‌باشد.

• خانه حصیری
دسته‌بندی: Small Architecture
طراح: آکو شایگان (نور)
معمار اصلی: حسین شایگان
کارفرما: امید شایگان
معماری بومی مازندران در بخش شمالی ایران که تحت تأثیر شرایط اقلیمی می‌باشد، در طول زمان تکامل یافته و توسعه یافته است. معماری محلی از مناطقی سرچشمه می‌گیرد که روستاییان در آن ساکن شده‌اند. این معماری از نظر سازه کاملاً متکی به طبیعت بود؛ یعنی برای ساخت بنا تمام اجزای معماری به صورت بومی از طبیعت منطقه تهیه شده است.

 

o Interior Design

• کلینیک پوست و مو بافتار
دسته‌بندی: Other Interior Design
طراح: شرکت طرح و ساخت ازنو ( تهران)
معماران اصلی: احسان توسلی، سولماز تاتاری
تیم طراحی: نیلا شاه محمدی
تیم طراحی جزئیات: نیلا شاه محمدی، امیرحسین نجیمی
مدیر اجرایی: آرمین شاه محمدی
محل پروژه: تهران
کارفرما: دکتر فرید صفر
ایده طراحی داخلی کلینیک پوست و مو بافتار، با تلاشی برای تجسم مفاهیم مربوط به روند درمان و اشاره به تسلط پزشک شکل گرفت. تعمق در واژگان مربوط به این زمینه، ویژگی‌هایی مانند بافت، لایه بندی، تطهیر، ظرافت، حساسیت و انعطاف پذیری را به ذهن متبادر می‌کند. برای تحقق این واژه‌ها از شباهت های فیزیکی و گاه تضادهای اندیشیده شده در تلاش برای درگیر کردن حس مخاطب در این جعبه فضایی محدود و کوچک استفاده شده است.
لینک مرتبط: پروژه کلینیک پوست و مو بافتار

• ساختمان مسکونی پاک اندیشان
دسته‌بندی: Conceptual Architecture
شرکت: استودیو معماری کن‌لن (تهران)
معمار اصلی: کامران حیرتی، تالان خسروی زاده
تیم طراحی: فهیمه محمدی، حمیدرضا ناصری، سامان مکوند، محمدرضا نظرپور، محمد میری، پانته‌آ خلفی، پریا پویانسب، رفیع دلپاک
کارفرما: پرویز چاکرحسینی، نیما چاکرحسینی
شمیران واقع در شمال تهران، در اصل اقامتگاه تابستانی این شهر بوده است. امروزه اگرچه باغ‌ها با برج‌های مسکونی جایگزین شده‌اند، اما همچنان مکانی مطلوب برای زندگی باقی مانده است. ساختمان پاک اندیشان در محله فرشته واقع شده است. هدف از طراحی، ادغام یکپارچه واحدهای مسکونی گسترش یافته با چشم انداز اطراف است. دوبلکس‌ها و تریپلکس‌ها در ساختمان به صورت تتریس مانند در اطراف یک محور مرکزی چیده شده‌اند. سطوح نیم طبقه به هم پیوسته در امتداد نمای بیرونی ساختمان، چشم اندازهای مختلف و فضاهای انعطاف پذیری را ارائه می‌دهند.

• باغ سیب
دسته‌بندی: Public Spaces / INTERIOR DESIGN
طراح: استودیو معماری اُلای (تهران)
معمار اصلی: مریم سلامی
تیم طراحی: نوید احمدی، سعید شانق، حسین صفاری
کارفرما: امیر مقدم
این پروژه در بستر باغی مشجر به مساحت ۵ هکتار با درختان بید به منظور ایجاد فضای تشریفاتی برای برگزاری مراسم و مهمانی‌ها ساخته شده است. این پروژه شامل طراحی و ساخت ساختمان خدماتی بین دو سالن موجود (شامل لابی، سرویس بهداشتی و رختکن)، بازسازی فضای اداری، ساخت چادر مراسم جدید، کافی شاپ، مسیر با آبنما و فضای سبز، همگی به سبک بوهمی، می باشد.

برندگان: (دانشجویان)

o Architectural Design

• پناهگاه هنر؛ رخنه
دسته‌بندی: Conceptual Architecture
دانشگاه: دانشکده هنر تبریز
معمار: محمد عارف قربانی
فرهنگ، هنر و مردم را نمی‌توان محصور کرد. پناهگاه هنر یک مجموعه فرهنگی هنری است که از دیوارهای ضخیم و بلند خود برای محافظت از هنر و هنرمندان در دل آن دیوارها استفاده کرده است. قلب این مجموعه، آمفی تئاتری است که هنرمندان و مردم را دور هم جمع می‌کند.

• بازارک
دسته‌بندی: Conceptual Architecture
دانشگاه: دانشکده هنر تبریز
معمار اصلی: علی محرابی
تیم طراحی: شقایق مقدم
طراحی مجموعه بازارک بر اساس معماری پایدار و همچنین معماری مدولار برگرفته از معماری گذشته شهر تبریز است که کاملاً بر اساس مقیاس انسانی است. کانسپت طراحی بازارک، همانطور که از نامش پیداست، سایه‌ای از یک بازار کوچک است، این بار در محله. کاربری هایی که در اکثر بازارهای تاریخی ایران بوده است (چای خانه، مسافرخانه، حجره، مسجد، انبار، خواربار فروشی و …) پاسخگوی نیاز جامعه خود بوده است و بازار نیز به دنبال پاسخگویی به نیازهای جامعه کنونی و بازسازی فرهنگ شهر است.

• اکو کمپ بریس
دسته‌بندی: Conceptual Architecture
دانشگاه: دانشکده هنر تبریز
معمار اصلی: محمد عرفان اسلامی ثابت، محمد عارف قربانی
بریس یکی از شهرهای شرقی سیستان بلوچستان ایران و دارای تاریخ عظیم و طبیعت شگفت انگیزی از جمله دریا، اقیانوس، صحرا، کوه و … است؛ اما این طبیعت، طبیعت سختی است. دمای بالا و باد معروف همیشه یک مشکل بزرگ برای مردم بوده است. پروژه ما یک کمپ بوم گردی در بریس است که با نگاهی به معماری کهن سیستان سعی در بهبود این وضعیت دارد. این اکو کمپ محل اقامتی با کیفیت خوب را برای مسافران مختلف از جمله مسافران اتوسوپی فراهم می‌کند و با توجه به این اکو کمپ ما می‌خواهیم وضعیت اقتصادی مردم آنها را بهبود بخشیم.

• برگی از آینده
دسته‌بندی: Conceptual Architecture
دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامی
معمار اصلی: امیرمسعود آقاجانی زاده، مینا گندمی، شقیک ملیکیان
ما به دنبال روشی برای استفاده از فناوری و تفکر در مورد آن به گونه‌ای بوده‌ایم که با توجه به شیوه‌ای که جهان هر روز در حال تغییر است، فعالیت‌های انسانی پایداری ایجاد کند. هزینه برای یک خانواده معمولی برای اداره یک تجارت پایدار بالا است و همه اینها در واقع در یک فضای کوچک قرار می‌گیرند. این ساختمان کوچک همچنین از یک کسب و کار کامل (گل فروشی، گلخانه، تصفیه و تحقیقات گیاهی) پشتیبانی می‌کند که تمامی نیازهای مالی یک خانواده را برآورده می‌کند و از سوی دیگر با الگوریتم‌های حرکتی استثنایی بهره‌وری را افزایش می‌دهد و نیاز به نیروی انسانی را کاهش می‌دهد.

• مرکز آفرینش‌های هنری با رویکرد زیبایی شناختی
دسته‌بندی: Conceptual Architecture
دانشگاه: دانشکده هنر تبریز
معمار اصلی: صبا sn
کانون آفرینش هنری با رویکرد زیبایی‌شناختی، فضایی پویا و خواندنی است که توانایی هنرآفرینی و ساختن و احیای فرهنگ و هویت‌های فردی و اقشار اجتماعی را دارد و همچنین حضور در آنجا باعث ایجاد حس فانتزی و زندگی می‌شود. فضاهایی از این طیف منجر به تجربه‌های بهتر و دلچسب در انسان، ارتقای فرهنگ عمومی ملی از طریق هنر و قرار گرفتن در فضای فرهنگی-هنری می‌شود و بار دیگر موجب ارجاع به محتوای اصیل و گرانبهای انسان می‌شود.

• برج تنفس
دسته‌بندی: Conceptual Architecture
دانشگاه: دانشگاه آزاد (واحد تهران جنوب)
معمار اصلی: نوید اعتصامی فرد
تیم طراحی: محمدرضا آزاد، سینا صبری
محل پروژه: تهران
امروزه چگونگی ایجاد تداوم معنادار در تکامل برج‌ها در شهر و از سوی دیگر برای پاسخگویی به خواسته‌های بشر به دلیل پیشرفت روزافزون فناوری، امری اجتناب ناپذیر است که باید از دو پایه مورد تجزیه و تحلیل و بررسی قرار گیرد.
دیدگاه‌ها: جنبه اول: به معنای ایجاد یک برج و ارتباط معنایی آن با فرهنگ و تاریخ یک جامعه توجه کنید که باید در تصمیم گیری های مربوط به این نوع ساختمان ها مورد توجه قرار گیرد.

شایستگان تقدیر: (حرفه‌ای)

o Architectural Design

• ساختمان مسکونی دیدار
دسته‌بندی: Residential Architecture – Multi Unit
طراح: استودیو معماری مان (شیراز)
معمار اصلی: محمد گرمنجانی، سمیرا شفیعی
محل پروژه: شیراز
ماهیت آپارتمان نشینی تقاضای قابل توجهی را برای ارتباط خانه‌ها با شهر و شفافیت هر چه بیشتر ایجاد کرده است. منافذ در نمای رو به خیابان از طریق درختان کهنسال بر روی نما قرار گرفته‌اند و حسی مرموز و درونگرا را در قسمت‌های خصوصی‌تر ایجاد می‌کنند. به لطف چیدمان، حرکت فضایی و جعبه‌های بیرون زده، حداکثر شفافیت در فضاهای رو به حیاط اعمال می‌شود. در این حالت، احساس تعلیق در مرزهای داخلی و خارجی توسط ساکنان تجربه می‌شود.

• مجتمع مسکونی باغ زمان
دسته‌بندی: Residential Architecture – Multi Unit
طراح: محمدرضا قانعی (اصفهان)
معمار اصلی: محمدرضا قانعی، اشکان قانعی، علی شیخ الاسلام، هیوا اعتمادی
تیم طراحی: میلاد بهرامی، مارال شکرانی، مریم علیخانی
در گام اول به وضعیت کنونی این منطقه نگاه کردیم و متوجه شدیم که در میان این طبیعت، چشم انداز ویلاها به گونه‌ای بوده که گویی دیدی متفاوت از تپه‌ها نمایش می‌دهد. این ناهماهنگی‌ها جرقه‌ای در ذهن ما روشن کرد تا با طبیعت بازی کنیم و بناهایی هماهنگ با محیط زیست خلق کنیم؛ آثار دست ساز که شگفتی‌های طبیعی هستند. با هدف بهتر نشان دادن و نه برای غلبه بر آن، تصمیم گرفتیم به طبیعت گوش کنیم و معماری مناسبی با متریال طبیعی و فرم‌های ساده ساختیم.

• ساختمان مسکونی گوشه
دسته‌بندی: Residential Architecture – Multi Unit
طراح: دفتر معماری آردیسا (تهران)
معمار اصلی: رضا عبادی رجالی
تیم طراحی: نسرین امیدی، علی رحمانی، مرتضی عبادی، فاطمه زرین، غزل جعفری
کارفرما: امیر آتش پوش، فرشاد قورچیان
این پروژه در انتهای یک کوچه بن بست پشت ساختمان‌های همجوار واقع شده است. این گونه زمین‌ها به دلیل کوچک بودن و قرار گرفتن در پشت زمین‌ها معمولاً ارزش کمتری نسبت به همسایگان خود دارند. موقعیت زمین و نسبت زیاد واحدها، مسائل مهمی از ابتدای طراحی در نظر گرفته شد. ما به دنبال راه حلی برای رفع این تناقض بودیم که چگونه می‌توانیم ارزش افزوده چنین زمین‌هایی را با محدودیت‌های ذکر شده از اضلاع باریک رو به شهر و تبدیل آن به ساختمانی با حضور تأثیرگذارتر در انتهای یک بن بست افزایش دهیم.
لینک مرتبط: پروژه آپارتمان گوشه

• خانه-آپارتمان پاکت
دسته‌بندی: Residential Architecture – Multi Unit
طراح: معماران رویداد (تهران)
معمار اصلی: زهرا آرمند، مصطفی امیدبخش
تیم طراحی: سارا غفوری، مهسا شیخ اکبری، سپیده غلامحسینی
تیم اجرایی: سید محمد حسن ابطحی، علی نعمتی
گرافیک: علی گرجیان، مهسا اسماعیلی، اشکان بهجو، شاهین جعفری دانش، هانیه فارق دفاعی
محل پروژه: اصفهان
کارفرما: خانواده اکبری
در معماری قدیم و طراحی شهری اصفهان دو مفهوم رایج بوده است. یکی سیبه (بن بست نیمه عمومی دروازه‌دار)، احاطه شده توسط خانه‌هایی که اقوام را در خود جای داده بودند و دیگری حیاط (فضای نیمه خصوصی) بود که توسط اتاق‌هایی احاطه شده بود که یک خانواده را در خود جای داده بود. سیبه و حیاط آسمان را به مردم داد و آنها را زیر آن جمع کرد. با هم بودن نیاز کارفرمای ما بود. بنابراین، ما با تعریف یک حیاط مرکزی، قرار دادن راه پله در داخل آن و باز کردن تراس‌ها به آن، مفاهیم قدیمی را در طراحی خود ادغام کردیم. مانند سیبه، حیاط و پله‌ها مکانی برای تعامل است.

• مجتمع اداری صنایع لبنی ایران
دسته‌بندی: Other Architecture
طراح: محمدرضا قانعی، اشکان قانعی، مریم علیخانی راد (اصفهان)
معمار اصلی: محمدرضا قانعی، اشکان قانعی، مریم علیخانی راد
همکاران: ناره گراکوسیان، آذین معتمدی، مهرداد مردیها، نادیا فریدون
گرافیک: ناره گراکوسیان، آرتا احسن نژاد
ما این پروژه را به عنوان یک مجموعه قابل اجرا در نظر گرفتیم. با طراحی دهانه‌ای در جهت محور اصلی مجموعه و با حداکثر دید، ارتفاع شرقی شکل گرفت. با این حال، ارتفاع غربی با هدف آسایش اقلیمی با نمای آجری متخلخل شکل گرفت. مهاربندی‌های متعدد ساختمانی به صورت لوزی شکل بر چیدمان آجرها و دهانه‌ها تأثیر گذاشتند. طراحی داخلی به طور پیوسته انجام شد که به سادگی به تحولات آینده نیز پاسخ می‌دهد و علاوه بر افزایش کارایی و تامین نور، ارتباطات را آسان‌تر کرده است. از شیشه‌های رنگی در طراحی استفاده شده است.

 

• برج جاذب طوفان شن
دسته‌بندی: High Rise Buildings 
طراح: دفتر معماری کالبد (تهران)
معمار اصلی: محمد رحیمی زاده
تیم طراحی: شقایق نعمتی، زیبا باغبان، زهرا توسلی، سارا رجبی، پردیس احمدی
محل پروژه: امارات متحده عربی، دبی
پروژه برج جاذب طوفان شن از ۲۵ برج شبیه به هم تشکیل شده است که با هم کار می‌کنند تا یکی از خطرناک‌ترین بلایای طبیعی را که بیشتر در شهرهای خشک و نیمه خشک مانند دبی اتفاق می‌افتد، هدایت کنند. طوفان‌های شن مشکلات بهداشتی و اجتماعی بسیاری را برای این شهرهای بسیار توسعه یافته و این برج‌ها ایجاد می‌کند که مجهز به پنل‌های هوشمند و سیستم‌های مغناطیسی بسیار کارآمد هستند؛ ذرات شن را جذب کرده و پس از تصفیه در سیلوها جمع‌آوری می‌کنند و با انرژی پنل خورشیدی گرم می‌شوند و این بلای طبیعی را به منبع سبز انرژی تبدیل می‌کنند: باتری‌های شنی حرارتی.
لینک مرتبط: طرح و کانسپت برج‌هی جاذب طوفان شن

• مدرسه درخت توت
دسته‌بندی: Educational Buildings
طراح: معماران گلان (تهران)
معمار اصلی: مهتاب حسنی
تیم طراحی: مهتاب حسنی، محمد کفی
کارفرما: خیرین مدرسه سازان
محل پروژه: خراسان
مدرسه درخت توت در روستای کوچکی در مرز ایران و افغانستان واقع شده است. روستای کوچکی را تصور کنید که در دره‌ای کوهستانی در میان کوه‌های ناهموار عمیق قرار دارد؛ جایی که خورشید درخشان است و آسمان در بیشتر روزهای سال آبی روشن است. زندگی ممکن است ساده باشد اما برای زنده ماندن در این آب و هوای سخت کویری، سخت کوشی لازم است. بچه‌ها با پای برهنه از میان خاک شنی می‌دوند و در کوچه‌های باریک بین خانه‌های سفالی یکدیگر را دنبال می‌کنند. با وجود همه محرومیت‌ها، آموزش همچنان اولویت اصلی خانواده‌ها در این جامعه است.

• مدرسه جدگال
دسته‌بندی: Educational Buildings
طراح: دفتر داز (تهران)
معمار اصلی: آرش علی آبادی
تیم طراحی: مینا کامران، مهسا حسینی، نازنین مجاهد
کارفرما: سازمان ایران من
شکل دایره‌ای حیاط مدرسه و نحوه چیدمان کلاس‌ها با مفهوم کانونی آموزش، به معنای «یادگیری با هم»، خالی از سیستم‌های سلسله مراتبی و به سبک دموکراتیک شکل گرفته است. چرخش چیدمان کلاس در حالی که آنها را در گوشه‌های آنها به هم متصل می‌کند، امکان گردش هوا بین کلاس‌ها را فراهم می‌کند و محوطه‌های ثانویه کوچکی را برای انجام برخی از کارهای گروهی و فعالیت‌های بیرونی ایجاد می‌کند. در نتیجه با این نمودار فضایی، یک حیاط ابتدایی مرکزی در وسط مدرسه به عنوان محل تجمع دانش آموزان و ساکنان روستا به دست آوردیم.

• مرکز رسانه‌ای تورنتو
دسته‌بندی: Cultural Architecture
محل پروژه: کانادا، تورنتو
طراح: دفتر معماری کالبد (تهران)
معمار اصلی: محمد رحیمی زاده
تیم طراحی: شقایق نعمتی، زیبا باغبان، زهرا توسلی، سارا رجبی، پردیس احمدی
مرکز رسانه و نوآوری که در شهر توسعه یافته تورنتو واقع در منطقه واقع شده است، به دقت نزدیک به مناطق فرهنگی و سرگرمی محور مشابه قرار گرفته است تا با ساختمان‌های موجود به روش‌های کاربردی و فیزیکی ارتباط برقرار کند. با توجه به تاب آوری اجتماعی در این زمینه، این پروژه به گونه‌ای طراحی شده است که به مکانی مناسب برای همه تبدیل شود و فضایی هیجان انگیز برای یادگیری، تمرین، اجرا و کاوش فراهم کند.

• میان خانه
دسته‌بندی: Conceptual Architecture
طراح: دفتر اول (سبزوار)
معمار اصلی: امیرحسین کیخسروی
کارفرما: برای حفظ میراث یک کشور
خانه مکانی برای آرامش روح و زندگی است و خود این مسئله را حل می‌کند؛ این موضوع محور اصلی این پروژه برای طراح بوده است. میان خانه پروژه‌ای با قابلیت درون نگری است که مخاطب می‌تواند با توجه به روحیه و انتخاب خود آن را انتخاب کند. طراح سعی کرده است با در نظر گرفتن مفاهیم معماری ایرانی و حفظ آنها، علاوه بر نگاه به الگوی معماری خانه‌های اصفهان، پاسخی مناسب بدهد.

• ۱۲ OSSINGTON AVE
دسته‌بندی: Commercial Architecture
شرکت: معماران حریری پونتارینی (تورنتو)
معمار اصلی: سیامک حریری
محل پروژه: تورنتو، انتاریو، کانادا
کارفرما: هالمارک
یک ساختمان تجاری نادر و کم مرتبه در مرکز شهر تورنتو، الهام بخش طراحی برای مقیاس و مادی بودن از محیط تاریخی خود با طاق‌های سنکوپی در سنگ‌تراشی و ملات است که برای سطح یکپارچه و بافت‌دار در سطح درجه یک به کار رفته است. این در تضاد دو طبقه فوقانی کاملاً لعابدار و فرسوده و سبک مانند هوا است که با آسمان ترکیب می شود. این سازه چوبی سنگین هیبریدی و بسیار پایدار، دارای تراس‌های سبز عقب با نرده‌های سفارشی، سقف سبز و نوارهای برنزی پیوسته برای ایجاد علاقه بصری به این ساختمان قابل دسترسی، صادقانه و ظریف است.

• ماشین گفتمان شهری
دسته‌بندی: Restoration & Renovation
طراح: استودیو معماری و طراحی درک فضا (تهران)
معمار اصلی: مهیار جمشیدی
تیم طراحی: بهاره پزشکی، فاطمه حسنلو، هانیه دانشور
محل پروژه: یزد
کارفرما: دکتر مقیمی
پروژه فعلی یک ماشین در پاسخ به عملکردهای درونی آن (یک آزمایشگاه کامل) و در عین حال دوگانه است که از یک سو (سمت جنوبی) موجودی برونگرا است و سعی در برقراری ارتباط با شهر و مردم آن دارد. به منظور شناخته شدن برای شهر و در دسترس بودن برای مردم آن و از سوی دیگر (ضلع شمالی) یک ساختمان داخلی است که سعی در حفظ آرامش کوچه مسکونی و احترام به همسایگان دارد.
لینک مرتبط: پروژه ماشین گفتمان شهری

• گذشته تا کنون
دسته‌بندی: Restoration & Renovation
طراح: گروه معماری آزاده عزیزی (تهران)
معمار اصلی: آزاده عزیزی
تیم طراحی: شاهین آریمند، کاوه همتیان محمد نژاد، سعید بیرک آبادی
محل پروژه: تهران
از آنجایی که این پروژه بازسازی یک ساختمان مسکونی با قدمت ۱۱۰ ساله است، تلاش شده است تا ارزش‌های ساختمان قدیمی حفظ شود و گفت و گوی مسالمت آمیزی بین گذشته و حال ایجاد شود.

• پل
دسته‌بندی: Residential Architecture – Single Family
طراح: Arcica Inc (تورنتو)
معمار اصلی: نرگس نصیری و علی شاکری
تیم طراحی: مهندس وحید گل باباپور
پل یک خانه مدرن در محله ویندفیلدز تورنتو است. بازدیدکنندگانی که به خانه نزدیک می‌شوند با درختان افرا و کاج مواجه می‌شوند که برای چندین دهه بخشی از محله بوده‌اند. در پشت منظره درختی، خانه به عنوان پس زمینه‌ای خنثی نشان داده می‌شود. ویژگی زمین اصلی‌ترین موردی بود که ما را در ترسیم اولین خطوط راهنمایی کرد. نتیجه، مجسمه سازی زمین‌های موجود برای ادغام این خانه مدرن و ساده بود که پذیرفته شده است و احساس می‌کند که در آغوش زمین اطراف و زیبایی طبیعی درختان و مناظر قرار گرفته است.

• جعبه‌های پنهان
دسته‌بندی: Residential Architecture – Single Family
شرکت: دفتر معماری کاصا (همدان)
معمار اصلی: یحیی کاشی
تیم طراحی: یحیی کاشی، الهام صادقیان
کارفرما: طیبه آرتیمانی، احمد سامریان
“جعبه های پنهان” محصول تاریخ است. اگرچه تاریخ معماری شاهد مفاهیم مختلفی مانند راومپلان، دومینو و پلان جهانی بوده است، اما معماری امروزی همچنان بر تولید فضاهای یکنواخت تاکید دارد. تمرکز ما به طور همزمان بر روی مسائل داخلی معماری مانند پیکربندی فضایی، رابطه جرم/خلاء، رابطه بین سطوح و شکستن فضا و همچنین در مورد مسائل خارجی معماری مانند آب و هوا، حریم خصوصی و نیازهای فرهنگی موضوع پروژه می‌باشد.
لینک مرتبط: پروژه جعبه‌های پنهان

• ویلا گوشه
دسته‌بندی: Residential Architecture – Single Family
طراح: استودیو معماری آرش مدنی (آرشیفرم) (تهران)
معمار اصلی: آرش مدنی
تیم طراحی: ایرج سمیاری، الهه عاشوری، الهه زند، ساحل تفتی
محل پروژه: سرخاب
کارفرما: حامد رودباری
ویلای گوشه برای پاسخگویی به سبک زندگی و ترجیحات مالک طراحی شده است و فضاهای خصوصی برای میزبانی رویدادها و استراحت فراهم می‌کند. حیاط در عقب و دور از پارکینگ قرار گرفته است، در حالی که یک بالکن عمیق فضاهای دنج را به ساختمان اصلی متصل می‌کند. فرم ویلا از خطوط شکسته و لوزی شکل برای ایجاد جذابیت بصری و بازی سایه استفاده می‌کند. مصالح ساختمانی به طور برجسته و آشکار برای طراحی بدون نیاز به پرداخت دقیق استفاده می‌شوند. ویلای گوشه سبک زندگی و حریم خصوصی را کاملاً ترکیب می‌کند و طبیعت و ارتباط انسانی را در بر می‌گیرد.
لینک مرتبط: پروژه ویلا گوشه

• وثاق
دسته‌بندی: Residential Architecture – Single Family
طراح: استودیو معماری شماره چهار (تهران)
معماران اصلی: محمد صادق افشار طاهری، محمد یوسف ثالث
تیم طراحی: سارا ملکی، مریم الماسی، ایمان اسلامی، بردیا شافعی زاده، آرزو حکمت
کارفرما: عباس کاشانیان
هدف این پروژه ایجاد فضایی دلپذیر و هماهنگ با اقلیم منطقه بود که با چالش های متعددی مانند گرمای شدید، رطوبت بالا و نیاز به نور شمالی روبرو بود. برای رفع این مشکلات، پروژه با تکنیک ها و ابداعات زیادی از جمله افزایش سطح ساختمان از سطح زمین، ایجاد دهانه‌های انتقال هوا و قوس‌هایی که برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید برای گرمای بیش از حد ساختمان استفاده می‌شد، طراحی شد. علاوه بر این، از مواد آجری با ظرفیت گرمایی بالا استفاده شد. همچنین از سایبان خارجی برای نورپردازی جنوب استفاده شد و فضاهای سبز به طور گسترده طراحی شد.

• ویلا حصار
دسته‌بندی: Residential Architecture – Single Family
طراح: افشین خسرویان و همکاران (مشهد)
معمار اصلی: افشین خسرویان
تیم طراحی: غزاله داوری (مدیر پروژه)، مهسا صداقت شریفی، مهناز دولت آبادی، سوگل فیروز، سوسن سجادیان، فاطمه کریمی، صابره نیکو، افروز اربابی، امید سیاح
طراح گرافیک: رضا محتشمی
استاد راهنما: وجیهه حسینی ابریشمی
طراح سازه: محمد حسینی خداوردی
محل پروژه: حصار گلستان، طرقبه، مشهد، خراسان رضوی
کارفرما: احمد ارفع رحیمیان
تجربه انتقال حیاط مرکزی به منطقه ای کوهستانی به دلیل ایجاد فضایی درون نگر و با حریم شخصی مورد نظر اپراتورها مورد توجه تیم طراحان قرار گرفت. پل خطی که ارتباط بصری خوبی با نمای غالب پروژه از یک سو و حیاط مرکزی از سوی دیگر ایجاد می‌کند، این دو را به هم متصل می‌کند. استخر بیرونی پروژه در مرکز فضاهای درون نگر و برون نگر با مشخصات دوگانه و در مسیر وزش نسیم محلی قرار دارد که نقش بسزایی در کاهش دمای حیاط مرکزی دارد.

• سرای دایی جان
دسته‌بندی: Residential Architecture – Single Family
شرکت: استودیو معماری کوروش رفیعی (تهران)
معمار اصلی: کوروش رفیعی
تیم طراحی: محسن یزدیان، مهسا الهی، زهرا اعظمی، شفق جاویدی، احسان دهقانی، محمد مهدی صافی، ثنا رستگار، پانته آ رفیعی، دریا ماکویی
کارفرما: آقای منصف
این پروژه سعی دارد با بهره گیری از امکانات طاق‌های سنتی با استفاده از تکنیک‌های جدید، علاوه بر جنبه‌های زیبایی شناختی، فضاهای جدیدی را ایجاد کند که با محیط طبیعی اطراف همخوانی داشته باشد. در این پروژه ترکیبات سازه‌ای طاق‌های دوپوش دنبال شد، سپس با برش و چرخش طاق‌ها در جهات عمود بر هم و قرار دادن آنها بر روی هم به گونه‌ای که بار خرک توسط طاق پایینی تحمل شود، ترکیبات جدیدی ایجاد شد.

• ویلای شماره ۷۵
دسته‌بندی: Residential Architecture – Single Family
طراح: گروه معماران پوست سوم (تهران)
معماران اصلی: امیر قاسم پور، سمانه قاسم پور
تیم طراحی: عاطفه سلیمانی
کارفرما: امیرحسین کشاورز
معماری ویلا شماره ۷۵ از تفریق حجم‌ها به دست آمده است. این فضا از تجمع و تفریق توده‌های خالص با تمرکز بر تجربه فضایی شکل می‌گیرد، که در آن هندسه جامد تغییر شکل یافته و تفریق‌ها به شکل حفره‌های گوناگونی شکل می‌دهند که به ویژگی‌ها، خواسته‌ها و دیدگاه‌های طراحی پاسخ می‌دهند. فضاهای خالی ادراکی و بصری با تأکید بر شفافیت و نفوذپذیری شکل می‌گیرند، خلأ در جرم شکل می‌گیرد و با استفاده از مواد تقویت می‌شود. در ویلای شماره ۷۵ شفافیت در پیش‌زمینه است نه شکل.

• ویلای موازی
دسته‌بندی: Residential Architecture – Single Family
طراح: دفتر معماری ژاژ (آمل)
معمار اصلی: قاسم نوایی
تیم طراحی: محمد شالیکار، صدف داودی، محسن فلاحی، حدیثه پورابراهیم
محل پروژه: نوا، آمل، مازندران
کارفرما: امین نوایی
ویلای موازی یک خانه ییلاقی است که در نوای آمل واقع شده است. که مشرف به طبیعت اطراف است. یکی از ویژگی‌های قابل توجه این پروژه شیب تند است که منجر به اختلاف ارتفاع شده است. طراحی با الهام از توپوگرافی سایت و تقاضای کارفرما در مورد سکونت و استفاده از دو نسل از یک خانواده. همچنین به دلیل قرار گرفتن سایت در مجاورت یک رودخانه، مجبور شدیم در طراحی خود پهنه رودخانه را در نظر بگیریم. با توجه به نیاز کارفرما در استفاده از سطح اشغال، تراکم مجاز، با توجه به حریم رودخانه و تسطیح اعمال شده در گذشته، عقب نشینی پله در حجم انجام شد.

o Interior Design

• خانه برنامی
دسته‌بندی: Houses Interior
طراح: استودیو معماری PRM (تهران)
معمار اصلی: پرستو مالمیر
تیم طراحی: آیدا سمسار، سهیل باباحسینی، امین نیری
محل پروژه: تهران
کارفرما: امین شکوهی نیا
کارفرمای من می خواست خانه‌ای را برای همسر و فرزندانش بازسازی کند تا یادآور خانه پدری باشد. این ساختمان یک خانه ۶۰ ساله بود که توسط یک معمار بلژیکی ساخته شده بود. این ساختمان از سه طرف نور دریافت می‌کرد و در یک شیب تند در محوطه‌ای جنگلی قرار داشت. می‌توان پروژه برنامی را کلاژی از خواسته‌های کارفرما نامید، پروژه‌ای که ملغمه‌ای از عناصر معنایی و اجزای ساختاری است که بر بدنه فرسوده یک ساختمان شصت ساله پیاده‌سازی شده است.

• مطب دندانپزشکی جاویدی
دسته‌بندی: Hospitality Interior
طراح: گروه معماری روشن (رشت)
معمار اصلی: روناک روشن گیلوایی
محل پروژه: رشت
کارفرما: دکتر پدرام جاویدی
ترکیب رنگ ها باعث ایجاد سکونت، رشد و احساسات درونی در انسان می‌شود. کاری که به عنوان رکن اصلی در مواجهه اولیه با این پروژه قرار داده‌ایم، با در نظر گرفتن اولویت بندی کاربر در این فضا، مشخصه‌ای ماندگار و در عین حال ایستا شکل می‌گیرد. ویژگی که در حالت قبلی و استفاده از فضا قابل مشاهده نیست. نبود یک واحد تجاری به مساحت ۵۸ متر مربع در یک ساختمان ۵ طبقه که نمونه ساختمان پزشک است دارای دو اتاق و یک اتاق نشیمن با سرویس بهداشتی و یک آشپزخانه کوچک است.
لینک مرتبط: پروژه مطب دندانپزشکی جاویدی

• آلما
دسته‌بندی: Conceptual Interior
طراح: مه استودیو (کرج)
معمار اصلی: مهسا محمدخانی
کارفرما: سارا مشایخی
در طراحی داخلی این فضا سعی شده است با توجه به جنبه های مختلف احساسی و ادراکی انسان، شرایطی برای درک بهتر و عمیقتر فضا توسط کاربران ایجاد شود. استفاده از مقرنس به عنوان عنصری تزئینی در معماری ایرانی و ترجمه آن به زبان معماری امروزی موضوعی بود که در این پروژه مورد توجه قرار گرفت. طراحی این سالن زیبایی از نظر کاربری و مفهومی بسیار به مقرنس که یک عنصر تزئینی و بصری است نزدیک بود. ایجاد این پیوند با معماری گذشته دغدغه من در این پروژه بود.

• آپارتمان بازیگوش
دسته‌بندی: Apartments Interior
طراح: دفتر پایا پیرنگ (شیراز)
معمار اصلی: اشکان قشقایی
تیم طراحی: سمانه متقی پیشه
همکاران طراحی: نیلوفر شمسی، رسول فتح اللهی
سرپرست: رضا پاک
محل پروژه: شیراز
کارفرما: حسین مرادیان
آپارتمان بازیگوش در طبقات میانی یک بلوک آپارتمانی بیست ساله واقع شده است. یک واحد ۱۶۰ متری با چهار اتاق خواب و اسکلت فلزی. واحدی کم نور و قدیمی با ساختار فضایی سفت و سخت که قادر به پاسخگویی به نیازهای سبک زندگی معاصر نبود. کارفرما خانه‌ای مدرن می‌خواهد که در آن فضای داخلی تمایز اساسی با فضاهای مشترک و قدمت ساختمان داشته باشد. اولین قدم برداشتن بیشتر دیوارهای داخلی و کمد لباس ها برای داشتن فضایی یکنواخت بود.
لینک مرتبط: پروژه آپارتمان بازیگوش

شایستگان تقدیر: (دانشجویان)

o Architectural Design

• باغ پناهگاه
دسته‌بندی: Mixed Use Architecture
دانشگاه: دانشگاه آزاد (واحد تهران جنوب)
معمار اصلی: نوید اعتصامی فرد
محل پروژه: بیرجند
استفاده صحیح از طبیعت و مصالح ساختمانی خاص و از سوی دیگر، ایجاد فرم ساختمانی صحیح برای پدافند غیرعامل می‌تواند کم هزینه‌ترین راه حل برای جلوگیری از آسیب به کاربردهای مهم و حیاتی باشد. باغ ایرانی را می توان تعامل ذهن و زندگی ایرانیان اصیل در محیط طبیعی آنها دانست. هندسه مستطیل شکل، تنوع فضایی، وجود آب، مکان انعکاس از جمله ویژگی‌های اصلی فضاسازی در مفاهیم زیبایی شناسی باغ ایرانی است.

• ساختمان قارچ شکل مولد انرژی
دسته‌بندی: Green architecture
تیم طراحی: مهیا قوچانی، مجتبی دربانیان، عطا حمیدزاده مهدیان، نیوشا حمیدزاده مهدیان
در این ساختمان از دو روش دریافت انرژی از نور خورشید و باد در سقف محدب و همچنین مدیریت مصرف الکترونیکی بر اساس تمرکز افراد برای رفع مشکل استفاده شد. با استفاده از سقف شیشه‌ای و قرار دادن لوله‌های جذب و انتقال حرارت بین دو جداره شیشه، سیال آب و هوا در دو سیم پیچ گرما و انرژی مورد نیاز برای پمپاژ تامین می‌شود. همچنین با قرار دادن توربین در بیرونی‌ترین قسمت سقف می‌توان انرژی باد را به انرژی الکتریکی تبدیل کرد. از مخازن آب برای ذخیره گرما و سرما (به دلیل ظرفیت گرمایی ویژه) استفاده می‌شود.

• مرکز استارت آپ تهران
دسته‌بندی: Cultural Architecture
دانشگاه: دانشکده فنی و حرفه‌ای شریعتی
معمار اصلی: ساینا افشاری پور
استاد راهنما: دکتر سهیلا چوبساز
با رشد روزافزون صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، استارت آپ‌ها به یکی از مهم‌ترین عوامل دگرگونی و توسعه اقتصادی جوامع مختلف تبدیل شده‌اند. اما برای توسعه این صنعت نیاز به بسترهای حمایتی مانند مراکز استارت آپی وجود دارد. ایجاد مرکز استارت آپ به عنوان بستر حمایتی یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه صنعت استارت آپ و ایجاد اشتغال در کشور است. طراحی این مراکز باعث می شود استارت آپ‌ها با مشکلات توسعه کسب و کار خود مواجه شوند.

• انکار
دسته‌بندی: Conceptual Architecture
دانشگاه: دانشکده هنر تبریز
معمار اصلی: نیکی حداد، عارف قربانی
تیم طراحی: نسیم ملازاده
موزه انکار یک زنگ بیدارباش است که با هدف افزایش آگاهی عمومی در مورد ویرانی ناشی از اقدامات ما بر روی زمین است. از طریق یک فرم ارگانیک احاطه شده توسط نمادهای صنعت و زوال تدریجی، ما یک نمایش بصری از بخش های غیرقابل سکونت سیاره خود را که تحت تأثیر رفتار انسان قرار گرفته اند، ایجاد می کنیم. علیرغم مواجهه با نابودی، این پناهگاه امن به عنوان یادآوری برای بشریت عمل می‌کند تا اقدامات اصلاحی انجام دهد و از خطر فوری که برای سیاره ما ایجاد می‌شود آگاه شود.

• سما
دسته‌بندی: Conceptual Architecture
دانشکده: دانشگاه هنر اسلامی تبریز
معمار اصلی: سید امیرحسین میرمعینی
تیم طراحی: محمد عارف قربانی، سارینا جمالی، شهرنوش مرادی فلاح لنگرودی، جلال خلخالی
سما فضایی برای اجرای موسیقی خیابانی است. از نظر جنس و فرم، برای افزایش کیفیت آکوستیک و عملکرد مناسب در شرایط مختلف آب و هوایی طراحی شده است. سما با فرم خاص خود از تمرکز صدا جلوگیری می کند و باعث پخش یکپارچه صدا می شود و فضای مناسبی را برای نوازندگان و شنوندگان موسیقی خیابانی فراهم می کند.

• دفتر خالی
دسته‌بندی: Conceptual Architecture
دانشکده: دانشگاه هنر تبریز
معمار اصلی: پویا امیر نهاوندی رهبر
در این پروژه سعی کردیم آنچه را که برای ساختمان اداری مهم است بسازیم. این طراحی تمایل به افزایش تجربه کاربران دارد. خطوط اصلی ساختمان ناشی از تطبیق نقشه اصلی سایت است. در ابتدا، طراحی پلان را با خطوطی که نیمساز پلن سایت ما به من می‌دهد شروع کردم. سپس برای طراحی ساختمانی که متناسب با ساختمان کنار آن باشد، منحنی‌هایی را به این خطوط اضافه کردم. به دلیل مقیاس بزرگ کار، برخی از مکان‌ها هرگز نور طبیعی خورشید را دریافت نمی‌کنند، بنابراین من یک فضای خالی در مرکز ساختمان خود اضافه کردم.

تهیه و تنظیم: معمارنیوز
سایت مرتبط: www.architectureprize.com
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook