۳۰ شرکت و دفتر برتر معماری ایران از نگاه آرکیتایزر

ایران دومین کشور بزرگ خاورمیانه است. این کشور با تاریخ، میراث فرهنگی متنوع، توپولوژی و چشم انداز متمایز خود، بسیار شاخص می باشد. ایران به عنوان نوادگان بسیاری از تمدن های پیشرفته و بخشی از امپراتوری ایران و همچنین تحت تأثیر عمیق فرهنگ اسلامی، دارای سنت معماری غنی است. پس از سال ۱۹۷۹، معماران ایرانی باید راه هایی برای حفظ این بافت تاریخی زنده و در عین حال رفع نیازهای روزافزون جامعه بیابند. در حال حاضر طرح های آن ها تلفیقی از سنت و مدرنیته است که لایه ای جدید و معاصر به معماری ایرانی وارد کرده است.
ایران همچنین کشوری با موقعیت جغرافیایی استراتژیک و منابع طبیعی ارزشمندی است که متأسفانه چالش های ژئوپلیتیکی و اقتصادی زیادی را به همراه داشته است. در این زمینه، معماری به ویژه در زیر چتر پایداری فرهنگی و زیست محیطی، نقشی جدی ایفا می کند. معماران ایرانی با توجه به تغییرات شدید مناظر شهری و طبیعی و همچنین کمبود آب و بیابان زایی، طرح های معماری اجتماعی تأثیرگذار را که به جوامع محلی کمک می کند را در اولویت قرار داده اند.
با وجود تعداد زیادی شرکت معماری برای انتخاب، این امر برای کارفرمایان چالش برانگیز است؛ که رهبران صنعت را شناسایی کنند، که مناسب نیازهای پروژه آنها باشد. خوشبختانه Architizer قادر است بر اساس بررسی بیش از یک دهه اطلاعات دانش و صنعت، برترین شرکت های طراحی در ایران را مشخص و راهنمایی کند.

این شرکت های معماری چگونه رتبه بندی می شوند؟
رتبه بندی زیر بر اساس آمارهای کلیدی که سطح برتری معماری هر شرکت را نشان می دهد. معیارهای زیر برای تعیین رتبه بندی هر شرکت معماری به ترتیب اولویت جمع آوری شده است:
• تعداد برنده شدن در A+Awards (2013 تا ۲۰۲۳)
• تعداد فینالیست شدن A+Awards (2013 تا ۲۰۲۳)
• تعداد پروژه های انتخاب شده به عنوان “پروژه روز” (۲۰۰۹ تا ۲۰۲۳)
• تعداد پروژه های انتخاب شده به عنوان “پروژه ویژه” (۲۰۰۹ تا ۲۰۲۳)
• تعداد پروژه های بارگذاری شده در آرکیتایزر (۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳)
هر یک از این معیارها با جزئیات بیشتری در ذیل توضیح داده شده است. این رتبه بندی هر ساله با در نظر گرفتن دستاوردهای جدید شرکت های معماری ایران در طول سال به روز می شود.
بدون مقدمه، در اینجا ۳۰ شرکت برتر معماری در ایران آورده شده است:

▪️رتبه بندی ۱ تا ۳۰:

۳۰. استودیو طراحی شمالی (یاسر و یاسین رشید شمالی) – Shomali Design Studio
استودیو طراحی شمالی یک استودیوی طراحی مستقر در تهران است. ما معماری را نوعی تولید فرهنگی می دانیم. کار ما در سراسر جهان گسترش می یابد و حوزه هنر و معماری را درگیر می کند.
برخی از برجسته ترین پروژه های استودیو طراحی شمالی (یاسر رشید شمالی و یاسین رشید شمالی) عبارتند از:
• کوجدانه، گیلان
آمار زیر به استودیو طراحی شمالی (یاسر و یاسین رشید شمالی) کمک کرد تا در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران، جایگاه ۳۰ را کسب کند:
– برنده A+Awards: 1
– پروژه های ویژه: ۲
– کل پروژه ها: ۱

۲۹. ‏استودیو معماری ایزدی (EZ Studio)
استودیو معماری ایزدی (EZ Studio) ، با بکارگیری حرفه و فنون مرتبط با صنعت ساختمان، در سال ۱۳۹۱، فعالیت خود را در شهر اصفهان آغاز کرد و هدف کلان خود را ایجاد فضاهای معمارانه در مقیاس های متفاوت با جزئیات دقیق و منحصر بفرد بنا نهاد.
سال ها فعالیت در ارتباط با معماری، معماری داخلی، طراحی منظر، طراحی و ساخت مبلمان و دست سازه های هنری، همچنین ارتباط با شبکه گسترده ای از استادکاران متخصص در زمینه های گوناگون هنری، این امکان را برای کارفرمایان این دفتر فراهم می کند که ضمن لذت بردن از محیطی یکپارچه در پروژه ی خود، از بسیاری ادوات و ملزومات مورد نیاز یک پروژه (حتی کالاهایی که در قفسه موجود نمی باشند) نیز بهره مند شده و با طراحی و تولید اختصاصی، از مزایای آن بهره مند گردد.

بکارگیری زبان معماری یکسان در همه شاخه ها، اعم از معماری، معماری داخلی، طراحی مبلمان و اکسسوآر، و توجه به فرم و عملکرد آنها همراه با جزئیات شاخص و منحصربه فرد، همچنین در نظر گرفتن ویژگی های زمینه، اعم از اقلیم، پایداری، الگوهای زندگی و رفتارشناسی انسان، رویکردی است که ما برای ایجاد فضاهای همساز با طبیعت و خلق حس و تجربه متفاوت در زمان و مکان پروژه در پیش گرفته ایم.
ما امروز بعد از گذشت یازده سال تلاش بی وقفه برای رشد مجموعه و معرفی آنچه که هنر معماری نامیده می شود، به عنوان یک گالری معماری، با تکیه بر ارتقای کیفیت طراحی و بهینه سازی بودجه ساخت و ساز، به جامعه معماری معرفی شده ایم و در این زمینه شناخته شده هستیم.

برخی از برجسته ترین پروژه های EZ Studio (پدرام ایزدی بروجنی) عبارتند از:
• ویلای سفید (پدرام ایزدی بروجنی)، اصفهان
• ویلای میان مرز، اصفهان
آمار زیر به Ez Studio (استودیو معماری ایزدی) کمک کرد تا در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران به مقام بیست و نهم دست یابد:
– پروژه های ویژه: ۲
– کل پروژه ها: ۲

۲۸. دفتر معماران آرمانی – Armani Architects
دفتر معماران آرمانی یک کار مشترک چند رشته ای نوآورانه است که توسط امیر آرمانی اصل و کیانا قادر تأسیس شده است که بر معماری، طراحی داخلی، طراحی منظر، ساخت سفارشی و طراحی و طراحی پارامتریک تمرکز دارد.
برخی از برجسته ترین پروژه های آرمانی آرشیتکتس عبارتند از:
• غرفه INFILOOLION، تهران
• غرفه سندی، درک، چابهار
• غرفه انرژی لندن ۲۰۱۶، لندن
• مهمانخانه چشمه های حرارتی ایسلند/ میراث سبزVogafjós، ایسلند
• مرکز فرهنگی شراب چین
آمار زیر به دفتر معماران آرمانی کمک کرد تا در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران به مقام ۲۸ دست یابد:
– پروژه های ویژه: ۲
– کل پروژه ها: ۵

۲۷. استودیو معماری بوژگان – Boozhgan Architectural Studio
استودیو معماری بوژگان در سال ۱۳۸۶ توسط حامد بدری احمدی تاسیس گردید. استودیو بوژگان بر روی پروژه هایی با مقیاس های مختلف از جمله: ساختمانهای مسکونی، ادارات و دفاتر کاری، مجتمع های تجاری و همچنین نوسازی و بازسازی خانه های شخصی و بناهای تاریخی ساخته شده یا در حال ساخت، فعالیت دارند و در مسابقات ملی و بین المللی معماری از آنها تقدیر شده است.
به گفته استودیو بوژگان “در فرآیند طراحی خود سعی می کنیم از کلیه ظرفیت های مثبت سایت و پروژه بهره مند شویم و آن را به یک راه حل ساده و واضح تبدیل کنیم.”
برخی از برجسته ترین پروژه های استودیو معماری بوژگان عبارتند از:
• ساختمان اداری آصف، تهران
• ساختمان مسکونی حیات الهیه، تهران
• بازسازی یک خانه، زنجان
• ساختمان اداری نگاه، تهران
• ساختمان مسکونی برانوش، تهران
آمار زیر به استودیو معماری بوژگان کمک کرد تا در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران به مقام ۲۷ دست یابد:
– پروژه های ویژه: ۲
– کل پروژه ها: ۸

 

۲۶. استودیو تجربه بنیادین معماری – FEASTUDIO I Fundamental Experience of Architecture
استودیو تجربه بنیادی معماری “FEASTUDIO” توسط آرش نصیری و انسیه خمسه در سال ۱۳۸۵ تأسیس شد. اثر، زبانی متمایز که به وسیله آن از قرار گرفتن تولیدات معماری، صرفاً در خط ضرورت، اجتناب شود و مرزها را کنار بگذارد تا خلاقیت و راهبردهای فعال و چندجانبه وارد شود.
برخی از برجسته ترین پروژه های FEASTUDIO عبارتند از:
• مدرسه نور مبین
• سالن ورزشی نور مبین، سمنان
آمار زیر به FEASTUDIO کمک کرد تا در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران، جایگاه ۲۶ را کسب کند:
– فینالیست A+Awards: 1
– پروژه های ویژه: ۲
– کل پروژه ها: ۲

۲۵. استودیو سدروس – Cedrus Studio
سدروس یک استودیوی طراحی و ساخت و ساز تحقیقاتی مستقر در تهران است که توسط محمد مهدی سعیدی در سال ۲۰۱۷ تاسیس شد. این استودیو توسط تیمی پرشور از معماران ماهر، معماران منظر و طراحان داخلی پشتیبانی می شود. پروژه های این استودیو از ویلاهای یک خانواده تا مجتمع های مسکونی، تجاری و با کاربری مختلط در مقیاس بزرگ است.
برخی از برجسته ترین پروژه های استودیو سدروس عبارتند از:
• ساختمان مسکونی پیوند، تهران
• ساختمان مسکونی سدروس، تهران
• ویلا ۱۷۴، بابلسر
• کافه الیت، تهران
• خانه شریعت، کرج
آمار زیر به استودیو سدروس کمک کرد تا در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران به مقام ۲۵ دست یابد:
– فینالیست A+Awards: 1
– پروژه های ویژه: ۲
– کل پروژه ها: ۹

۲۴. استودیو معماری خاوریان – KA Studio (Khavarian Architecture Studio)
استودیو معماری خاوریان یک شرکت معماری ایرانی است که معماری، شهرسازی، طراحی داخلی و تحقیقات را با تیمی متشکل از هفتاد معمار و طراح ایرانی در سراسر جهان انجام می دهد. محمد خاوریان تفکر انتقادی را در فرآیندی به کار می گیرد که از مرزهای تولید معماری فراتر می رود تا به راه حل های خاص و غیرمنتظره دست یابد. به دنبال جذب مردم و فرهنگ ها، فناوری ها و مواد، روانشناسی و تجربیات است؛ و معماری را به عنوان یک ساختار اجتماعی پیوندی و بنیادی می شناسد. معماری را به عنوان ماتریسی برای ساختن واقعیت های آینده – مفهومی، فضایی و تجربی – و جستجوی دقیق برای پتانسیل های جدید برای تحقق راه حل های غیرمنتظره خاص در زندگی مردم و شهرها به تصویر می کشد.
برخی از برجسته ترین پروژه های KA Studio (استودیو معماری خاوریان) عبارتند از:
• یست خانه، یزد
• ساختمان اداری شرکت طرح های صنعتی ایران
• مدرسه ده نو، جیرفت
• ایستگاه مترو جهاد
آمار زیر به استودیو KA (استودیو معماری خاوریان) کمک کرد تا در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران به مقام ۲۴ دست یابد:
– پروژه های ویژه: ۳
– کل پروژه ها: ۵

۲۳. ReNa Design
ReNa Design یک گروه معماری جوان فعال در زمینه طراحی، معماری و تحقیق است که در سال ۲۰۱۲ تاسیس شد. این دفتر در درجه اول به مسائل مربوط به عملکرد و زمینه می پردازد. این رویکرد به راحتی از طریق پروژه های شرکت، در دسته ها و انواع مختلف قابل مشاهده است. رنا دیزاین توجه و دقت زیادی به مصالح و تکنولوژی ساخت و ساز دارد که به نوبه خود در شرایط کاملاً نوآورانه و غیر متعارف اعمال می شود. ReNa Design از بدو تأسیس تاکنون برنده جوایز و مسابقات ملی بسیاری در زمینه های معماری، طراحی و طراحی داخلی بوده است.
برخی از برجسته ترین پروژه های ReNa Design عبارتند از:
• خانه افشاریان، کرمانشاه
• مطب دندانپزشکی ظفر، تهران
• استودیو دیار مدیا، تهران
آمار زیر به ReNa Design کمک کرد تا رتبه ۲۳ را در ۳۰ شرکت برتر معماری ایران کسب کند:
– برنده A+Awards: 1
– پروژه های ویژه: ۳
– کل پروژه ها: ۳

۲۲. استودیو طراحی ارش بعد چهارم فضا – Arsh4d Studio
Arsh4d، تیمی از طراحان به رهبری علیرضا شرافتی و پانته آ اسلامی، به دنبال پروژه های منتخبی هستند که اساساً نحوه تعامل ساختمان ها با مردم و محیط طبیعی را بازاندیشی کنند. با شروع تحقیقات فشرده، ما به دنبال درک هر پروژه در زمینه محیطی، فرهنگی و معاصر هستیم، به طوری که کار ما ممکن است با لایه های زمانی و حس قوی مکان درگیر شود. ما بر این باوریم که پروژه های ما بخشی از یک کل بزرگ تر هستند و به عنوان یک مجموعه مشترک به پیوند دادن و تقویت زمینه های تجربیات انسانی کمک می کنند. ما مشتاقِ طراحی انسان محور هستیم و اینکه چگونه طراحی می تواند بر زندگی ما از طریق پایداری، انعطاف پذیری، رفاه، تنوع و تحرک تأثیر بگذارد. و ما متعهد به پیشبرد طراحی از طریق تحقیق هستیم.
مجموعه ما شامل طیف گسترده ای از پروژه ها از مقیاس کوچک مثل یک خانه خصوصی تا مقیاس بزرگ طراحی شهری است. بسیاری از پروژه ها از فضاهای عمومی بسیار شناخته شده هستند، مانند میدان ها، مراکز خرید و دفاتر مرکزی، و پروژه های خصوصی برجسته ای از جمله دفاتر، امکانات تفریحی عمومی و ساختمان های آپارتمانی را که طراحی و تکمیل کرده اند.
برخی از برجسته ترین پروژه های استودیو Arsh4d عبارتند از:
• آبنبات فروشی، تهران
• ویلا لواسان، تهران
• ویلا آپ، آبعلی
• مرکز خرید ارگ ، تهران
آمار زیر به استودیو Arsh4d کمک کرد تا در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران به مقام ۲۲ دست یابد:
– برنده A+Awards: 1
– فینالیست A+Award: 1
– پروژه های ویژه: ۲
– کل پروژه ها: ۵

۲۱. دفتر آیینه – Ayeneh Office
دفتر آیینه از ابتدای تأسیس در سال ۱۳۸۰ توسط علی سلطانی و عاطفه کرباسی، فعالیت معماری خود را به طور رسمی در سال ۱۳۸۲ آغاز کرد. معماران دفتر آیینه بر این باورند که معماری مانند آینه باید منعکس کننده بافت یا محیط اطراف به معنای عام باشد. زمینه در این رابطه به محیطی اشاره دارد که یک پروژه شروع به وقوع می کند. معماری از شیوه خوب زندگی در یک مکان استقبال می کند و خوبی های آن را می پذیرد.
به عبارت دیگر، معماری، به یک معنا، به عنوان آینه ای عمل می کند تا زندگی، بافت خود را منعکس کند، و به طور کلی، حتی بسیاری از ویژگی های بافت را منعکس می کند (مانند فناوری، مهارت های صنایع دستی، اقتصاد، سیاست، مدت زمان ساخت، و فرهنگ). رویکرد و روش طراحی در دفتر آیینه به این صورت است که هم در بطن موضوع و هم مکان به منظور انعکاس و یا افزایش مطلوبیت آن ها کاوش می شود. ما سعی می کنیم موضوع پروژه – یعنی زندگی که در آن جریان دارد – و همچنین مکان آن را بررسی کنیم تا مفاهیم اولیه شکل دهنده طرح را پیدا کنیم و سپس آن را در معماری خود تجسم کنیم.
برخی از برجسته ترین پروژه های دفتر آیینه عبارتند از:
• خانه طاقچه ها، نجف آباد
• ساختمان مسکونی اندرزگو، تهران
• خانه بهار، نجف آباد
آمار زیر به دفتر آیینه کمک کرد تا در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران به مقام ۲۱ دست یابد:
– پروژه های ویژه: ۳
– کل پروژه ها: ۳

۲۰. استودیو طراحی براکت – BRACKET Design studio
استودیو طراحی براکت یک شرکت طراحی با خدمات کامل است که در سال ۱۳۸۵ توسط شروین حسینی تأسیس شد. ما خدماتی را در زمینه طراحی شهری، طراحی فضای داخلی، طراحی مبلمان و معماری از مقیاس خرد تا کلان ارائه می دهیم. کارکنان و همکاران ما از سوابق نظری و عملی گسترده، از جمله طراحی، برنامه نویسی، برنامه ریزی و ساخت پروژه های دولتی و خصوصی برخوردار هستند.
با ارائه بینش، مواد و فناوری نوآورانه در پروژه های خود، ما به شدت امکانات موجود سایت و نیازهای کارفرمایان را در نظر می گیریم تا با بازنگری و تعریف مجدد پروژه ها، بهترین راه حل ها را پیدا کنیم. هر پروژه، برای ما، مستلزم رویکرد منحصر به فرد خود است که اساساً از تجربه و شهود نشات و توسعه یافته است.
برخی از برجسته ترین پروژه های استودیو طراحی براکت عبارتند از:
• باغ جنت، اصفهان
• خانه شماره ۴۷، اصفهان
• باغ ویلا ۱۳۱، اصفهان
• باغ مشهد، اصفهان
آمار زیر به استودیو طراحی براکت کمک کرد تا در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران به مقام بیستم دست یابد:
– پروژه های ویژه: ۳
– کل پروژه ها: ۶

۱۹. دفتر معماری علیدوست و شرکا – Alidoost & Partners
علیدوست و همکاران یک دفتر چند رشته ای است که توسط شهاب علیدوست و سونا افتخاراعظم تاسیس شده است که بر معماری و طراحی از برنامه ریزی در مقیاس بزرگ تا مبلمان تمرکز دارد،. دفتر ما که دارای تخصص های متعدد است، توسط طراحان با استعداد و معماران با تجربه که به طور مشترک پروژه ها را از طرح اولیه تا نظارت پروژه ادامه می دهند، تامین می شود. همه اینها، صرف نظر از مقیاس، رویکردی را ترسیم می کنند که نتیجه ای مثبت، کمال گرا و حرفه ای را ارائه می دهد.
در هسته معماری، ما توانایی نگاهی تازه به مسائل طراحی از طریق چشمان مجرب داریم. هدف و رویکرد ما تبدیل تحقیقات و تجزیه و تحلیل شدید موضوعات عملی و نظری به نیروهای محرکه طراحی است. علیدوست و همکاران با توسعه مستمر روش های دقیق تحلیل و اجرا، قادر به ترکیب تفکر نوآورانه و تولید کارآمد است.
برخی از برجسته ترین پروژه های علیدوست و همکاران عبارتند از:
• گل فروشی گلیران، رشت
• ۳×۲، تهران
• میکا-۹۱۱، تهران
• ساختمان مسکونی نیلوفر، تهران
• بازسازی نمای ساختمان اداری الوند، تهران
آمارهای زیر به علیدوست و همکاران کمک کرد تا در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران به مقام نوزدهم دست پیدا کنند:
– پروژه های ویژه: ۳
– مجموع پروژه ها ۱۲

 

۱۸. استودیو معماری حبیبه مجدآبادی – HABIBEH MADJDABADI Architecture Studio
حبیبه مجدآبادی متولد ۱۳۵۶ معمار، نویسنده، طراح و سخنران ایرانی است. در سال ۱۳۸۱ فارغ التحصیل کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه آزاد تهران شد و فعالیت حرفه ای خود را در سال ۱۳۸۲ با تأسیس استودیوی طراحی خود در تهران بلافاصله پس از کسب جایزه اول مسابقه طراحی مرمت بنای تاریخی (متعلق به سلسله زند) در تهران آغاز کرد.
حبیبه مجدآبادی بر نقش فرهنگ و مسائل جغرافیایی در طراحی های خود و نیز توجه گسترده به انتخاب مواد و روش های ساخت تاکید دارد. مواد ابزار مهمی برای «بیان» در آثار او هستند و آنها را از منظر شاعرانه مورد توجه قرار می دهد.
برخی از برجسته ترین پروژه های استودیو معماری حبیبه مجدآبادی عبارتند از:
• ویلا چار باغ، کرج
• میدان ولیعصر، تهران
• خانه مهتابی، گلپایگان
• خانه چهل گره، تهران
• نمای پایلوت بانک ملت، تهران
آمار زیر به استودیو معماری حبیبه مجدآبادی کمک کرد تا در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران به مقام هجدهم دست یابد:
– پروژه های ویژه: ۳
– کل پروژه ها: ۱۳

۱۷. استودیو طراحی کن لن [کامران حیرتی، تلان خسروی زاده] – KanLan
استودیو معماران کامران حیرتی با هدف ارتقای معماری و تجربه انسانی از طریق گنجاندن فرهنگ اصیل ایران در طراحی های خود و پاسخگویی به چالش های جامعه امروزی تأسیس شد. این دفتر که در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد، در پروژه های معماری و طراحی داخلی برنده جوایز را در سراسر ایران و سایر کشورها شده است.
برخی از برجسته ترین پروژه های KanLan [کامران حیرتی، تلان خسروی زاده] عبارتند از:
• ویلا شالیکار، مازندران
• ویلا صفادشت، کرج، جاده ملارد
• ویلا حیاط خانه، مازندران
• ویلا دریاکنار، مازندران
آمار زیر به استودیو طراحی کن لن کمک کرد تا در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران به مقام هفدهم دست یابد:
– فینالیست A+Awards: 1
– پروژه های برجسته: ۳
– کل پروژه ها: ۴

۱۶. دفتر معماری ۵۱-۳۵ – ۳۵-۵۱ ARCHITECTURE Office
دفتر معماری ۳۵-۵۱ توسط حمید عباسلو، عباس یاقوتی، ندا ادیبان راد در سال ۱۳۹۳ تأسیس شد. آنها در پروژه های معماری، طراحی داخلی و منظر در ایران و خارج از ایران فعالیت دارند.
برخی از برجسته ترین پروژه های ۳۵-۵۱ ARCHITECTURE Office عبارتند از:
• ویلای دشت چهل، مشا
• ویلای ونوش
آمار زیر به دفتر معماری ۳۵ تا ۵۱ کمک کرد تا در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران به مقام شانزدهم دست یابد:
– برنده A+Awards: 1
– پروژه های ویژه: ۴
– کل پروژه ها: ۲

۱۵. دفتر معماری داوود بروجنی – Davood Boroojeni Office
دفتر داوود بروجنی بیش از ۱۵ سال تجربه در مرحله های مختلف پروژه های معماری از ایده تا اجرا دارد. پروژه ها در این دفتر از طریق گفتگوی نزدیک و همزیستی با بهره بردارهای پروژه ها شکل میگیرد.
برخی از برجسته ترین پروژه های دفتر داوود بروجنی عبارتند از:
• آزمایشگاه کیا، آذربایجان غربی
• کارخانه شمیم پلیمر، کرج
• موزه زندگی، ارومیه
• ویلا گیلبام، رشت

آمار زیر به دفتر داوود بروجنی کمک کرد تا در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران به مقام پانزدهم دست یابد:
– برنده A+Awards: 1
– پروژه های ویژه: ۴
– کل پروژه ها: ۴

۱۴. استودیو آرواد – Rvad Studio
استودیوی معماری RVAD در سال ۲۰۲۰ توسط دو معمار جوان ایرانی به نام های حنانه میثاقی و حسن دهقان پور در تهران تأسیس شد. ایده آل های طراحی این استودیو بر گسترش رابطه بین معماری و بشریت با در نظر گرفتن تاریخ و فرهنگ متمرکز است؛ تا طرح های مناسب برای هر سایت و در خدمت جامعه و شهروندان آن تولید شود. هدف استودیو RVAD ارائه راه حل های معماری با تمرکز بر نیازهای نسل های آینده و پتانسیل آنها با توجه به مزایای هر پروژه برای ارائه دیدگاه جدیدی در روابط اجتماعی است. پروژه های طراحی از خانه های تک خانواده تا مجتمع های مسکونی، تجاری و با کاربری مختلط در مقیاس بزرگ تا طرح های جامع شهری را شامل می شود.

برخی از برجسته ترین پروژه های استودیو آرواد عبارتند از:
• ویانه، ابیانه
• طاق بهشت، مشهد
آمار زیر به استودیو آرواد کمک کرد تا رتبه چهاردهم را در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران کسب کند:
– برنده A+Awards: 2
– پروژه های ویژه: ۳
– کل پروژه ها: ۲

۱۳. دفتر معماری بن آرک – BonnArq Architects
دفتر معماری بن آرک یک استودیو معماری، طراحی شهری، معماری منظر، طراحی داخلی و طراحی مبلمان است که توسط بهزاد اتابکی در سال ۱۹۹۹ تاسیس شد و در حال حاضر تیمی از متخصصان حرفه ای مانند معماران، مدل سازان، طراحان منظر و هنرمندان برجسته عضو آن هستند. این استودیو رویکردی چند رشته ای را نسبت به پروژه های خود اتخاذ کرده است و در تمام مراحل طراحی و ساخت شرکت می کند.
برخی از برجسته ترین پروژه های معماران BonnArq عبارتند از:
• ساختمان اداری نیایش، تهران
• ساختمان مسکونی پارک، تهران
• ویلا دیدار، نوشهر
• ساختمان اداری آفتاب، تهران
• خانه چهارگاه، مشا
آمار زیر به معماران بن ارک کمک کرد تا در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران به مقام سیزدهم دست یابد:
– پروژه های ویژه: ۴
– کل پروژه ها: ۶

۱۲. استودیو ریرا – RYRA Studio
استودیو طراحی و ساخت RYRA در سال ۲۰۰۰ با هدف ایجاد فضاهای منحصر به فرد با استفاده از جنبه های جدید معماری معاصر تاسیس شد. به دنبال توسعه طرح هایی است که به شیوه ای بیانگر نیازهای فضایی، روح مکان و راه حل سازنده پروژه را در بر می گیرد. نگاه هنری یک عامل کلیدی در رویکرد طراحی RYRA است.
کار RYRA در این سال ها منجر به مجموعه ای از انواع مختلف در زمینه های مختلف معماری شد که به طور گسترده منتشر و به نمایش درآمده است. این شرکت در معتبرترین مسابقاتی که در ایران و خارج از کشور برگزار شد به دلیل طراحی های نوآورانه خود برنده جوایز متعددی شد. ساختمان (ولی عصر) این استودیو در جشنواره جهانی معماری در سال ۲۰۱۰ به عنوان بهترین ساختمان اداری سال انتخاب شده است.
برخی از برجسته ترین پروژه های استودیو RYRA عبارتند از:
• ساختمان مسکونی روزن، تهران
• ساختمان مسکونی سیپان، تهران
• ساختمان تجاری-اداری ولی عصر
• اقامتگاه اسکی بارین، شمشک
• چشم آذین، تهران
آمار زیر به استودیو RYRA کمک کرد تا در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران به مقام دوازدهم دست یابد:
– برنده A+Awards: 2
– پروژه های ویژه: ۱
– کل پروژه ها: ۵

۱۱. استودیو طرح و ساخت آدمون – Admun Studio
با در نظر گرفتن الزامات سبک زندگی معاصر و در عین حال که آینده را در ذهن داریم، ما به رویکردهای نموداری نسبت به سنت به جای تکرار رسمی اعتقاد داریم.
برخی از برجسته ترین پروژه های Admun Studio عبارتند از:
• آجرپوش، تهران
• aperture، بومهن
• رستوران چوجی، تهران
• سینما تیراژه، تهران
• فروشگاه لایکو، تهران
آمار زیر به استودیو ادمون کمک کرد تا در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران مقام یازدهم را کسب کند:
– برنده A+Awards: 2
– پروژه های ویژه: ۴
– کل پروژه ها: ۸

۱۰. دفتر معماری اشعری – Ashari Architects
دفتر معماری اشعری توسط معمار ایرانی و امیرحسین اشعری تاسیس شد. این دفتر معماری عمدتاً در بخش معماری مسکونی طراحی و فعالیت می کند.
برخی از برجسته ترین پروژه های AshariArchitects عبارتند از:
• کتابخانه صدرا، شیراز
• کافه مثلث، شیراز
• پاویون درنگ، شیراز
• پل زندگی، شیراز
• پل شهری، اصفهان
آمارهای زیر به AshariArchitects کمک کرد تا در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران به مقام دهم دست یابد:
– پروژه های ویژه: ۶
– مجموع پروژه ها: ۲۸

۹. معماران مریزاد – Marizad Architects
معماران محسن مریزاد فرآیند طراحی خود را مبتنی بر درک سیستم ها و روابطی میداند که برگرفته از معیارهای پروژه است و این سیستم ها را به پارامترهای محاسباتی تبدیل می کند که طراحی از آنها توسعه می یابد. این عمل نه تنها در پروژه های معماری در مقیاس بزرگ، بلکه طراحی محصول و دانشگاه نیز مصداق دارد. با این حال، همه فعالیت ها بر اساس فرآیند آزمایش، کشف و پیاده سازی است که همکاری بین رشته ای و یک رویکرد از پایین به بالا برای طراحی را تشویق می کند.
برخی از برجسته ترین پروژه های معمار ماریزاد عبارتند از:
• اتاق بازرگانی همدان
• برج مسکونی فرمانیه
• کوچه خانه، قم
• دفتر مرکزی شرکت شیشه قزوین
• اقامتگاه روی دریاچه
آمارهای زیر به معماران ماریزاد کمک کرد تا در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران به مقام نهم دست یابد:
– برنده A+Awards: 3
– فینالیست A+Awards: 1
پروژه های ویژه: ۳
کل پروژه ها: ۷

۸. مهندسین مشاور معماری موج نو – New Wave Architectures
شرکت معماری موج نو که در سال ۲۰۰۶ تأسیس شد، یک شرکت طراحی معماری نوآورانه ۱۵۰ نفره در تهران است. در سطح ملی و بین المللی مفتخر به کسب جوایز معتبر معماری و حضور در نشریات، مسابقات و با تجربه گسترده در طراحی پردیس و دانشکده های آموزشی، بیمارستان های تخصصی و امکانات مراقبت های بهداشتی حضور داشته است. پروژه های دیگر شامل طراحی خرده فروشی، پروژه های مسکونی و فضاهای تفریحی است. بیش از ۱۲۰ پروژه طراحی، انجام شده یا قرار است تکمیل شود.
معماری موج نو به دنبال زبان جهانی معماری است تا به یک جنبش نوآورانه و چالش برانگیز معاصر نزدیک شود. این معماری راه های جدید ایده های نوظهور، فضاهای متمایز با توجه به جنبه های زیبایی شناختی، انسانیت و ارتباطات جهانی را بررسی می کند.
برخی از برجسته ترین پروژه های معماری موج نو (لیدا الماسیان / شاهین حیدری) عبارتند از:
• باشگاه سنگ نوردی پلور، پلور
• مجتمع مسکونی میگون، میگون
• ساختمان اداری و انکوباتور Turbosealtech، تهران
• سه منظر / یک خانه، مشا
• پاویون ایران – اکسپو ۲۰۱۵، میلان، ایتالیا
آمار زیر باعث شد تا معماری موج نو (لیدا الماسیان / شاهین حیدری) در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران به مقام هشتم دست یابد:
– برنده A+Awards: 2
– فینالیست A+Awards: 1
– پروژه های ویژه: ۶
– کل پروژه ها: ۱۱

۷. دفتر دیگر – Nextoffice
علیرضا تغابنی، معمار شاغل از سال ۲۰۰۴، Next Office را در سال ۲۰۰۹ تأسیس کرد. تغابنی همچنین نقاش است و دارای مدرک دکترای معماری است. او که مکرراً با مجلات معماری و شهرسازی ایران همکاری می کند، معلم و شریک کانون معماران معاصر، یک موسسه خصوصی در تهران است که یک برنامه آموزشی جایگزین معماری را ارائه می دهد.
نکست آفیس، مستقر در تهران، با هدف ارائه جایگزینی معاصر، برای معماری سنتی ایران، پاسخگوی شرایط آب و هوایی، بافت اقتصادی، اجتماعی سیاسی و فرهنگی هر پروژه است. این اقدام از خانه های تک خانواده تا مجتمع های مسکونی، تجاری و با کاربری مختلط در مقیاس بزرگ تا طرح های جامع شهری را شامل می شود. در طول دهه گذشته، به کارگیری این دیدگاه در پروژه ها باعث برنده شدن در چندین جایزه معمار شده که یک جایزه معتبر ملی معماری در ایران است و هر ساله برگزار می شود.
برخی از برجسته ترین پروژه های Nextoffice عبارتند از:
• خانه گویم
• خانه شریفی ها، تهران
• دوگانه صفادشت
• انجمن هنرمندان صدرا
• ویلا برادر بزرگتر
آمار زیر به نکست آفیس کمک کرد تا در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران به مقام هفتم دست یابد:
– فینالیست A+Awards: 4
– پروژه های ویژه: ۵
– کل پروژه ها: ۱۰

۶. استودیو معماری کات – CAAT Studio
مهدی کامبوزیا استودیو کات را در سال ۲۰۱۵ تأسیس کرد. فعالیت استودیو کات از طراحی ایده تا ساخت را شامل می شود. ایشان عقیده دارد که معماری آینده تنها محدود به پیشرفت فناوری طراحی و ساخت نیست، بلکه در ارائه ایده های متناسب با شرایط جدید در روابط اجتماعی نیز هست. این نگاه در طول سال ها برای پرداختن به پروژه های مختلف و رشد و توسعه استودیو تکامل یافته است. ما مشتاقانه منتظر هستیم تا پروژه ها را با مشکلات طراحی مواجه کرده و راه حلی ارائه دهیم. هر پروژه تکلیف متفاوتی را تعریف می کند که نشان می دهد پاسخ های متفاوتی برای هر کار وجود دارد.
برخی از برجسته ترین پروژه های استودیو معماری کات عبارتند از:
• دفتر فروش جواهرات شماره ۰۴، تهران
• مدرسه کامیاران، کامیاران
• موزه مردم شناسی / زیر پل میرداماد، تهران
• اصفهان ه تا و خانه، اصفهان
• مسکونی شماره ۰۱ کهریزک
آمار زیر به استودیو معماری کات کمک کرد تا در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران به مقام ششم دست یابد:
– برنده A+Awards: 2
– فینالیست A+Awards: 1
– پروژه های ویژه: ۶
– کل پروژه ها: ۷

۵. استودیو طراحی فرشاد مهدی زاده – Farshad MehdiZadeh Design | FMZD
استودیو طراحی فرشاد مهدی زاده توسط فرشاد مهدی زاده در سال ۱۳۹۱ در تهران تاسیس شد. به نظر ما معماری را نمی توان خارج از بافت، فعالیت های شهری و تعاملات مرتبط طراحی کرد. در واقع، زمینه چیزی است که تعاملات و زندگی را به معماری وارد می کند و عناصر معماری را بازتعریف می کند. این ما را به طراحی و تعیین مرز بین حوزه خصوصی و عمومی سوق می دهد. بافت ویژگی خاص خود را از تعیین مرز بین داخل و خارج، عمومی و خصوصی یا معماری و کلان شهر در پاسخ به موقعیت های اطراف می گیرد.
در تمام پروژه هایم تلاش من برای تحقق بخشیدن به معماری نه به عنوان یک نماد اضافه شده به یک سایت، بلکه به عنوان یک بسط یا ترکیبی از رفتارها، رویدادها و تعاملات شهری است که منظر را سازماندهی و دستکاری می کند. این راهی است که ما طراحی خود را پایدارتر و مرتبط با زمینه می کنیم. در طول این پروژه ها، تیم طراحی من بر زمینه استفاده از مصالح محلی، تکنیک های ساخت و ساز و استفاده از کارگران ساختمانی محلی و سنتی تمرکز کرده است که گاهی اوقات ما را مجبور می کنند به سایت برویم و به آنها آموزش دهیم که چگونه تکنیک های محلی خود را در پروژه بهبود بخشند و به کار ببرند. .
تعدادی از برجسته ترین پروژه های استودیو طراحی فرشاد مهدی زاده عبارتند از:
• ساختمان اداری-تجاری ترمه، همدان
• برج مسکونی فرمانیه
• هتل سنگان، سنگان
• Tehran Eye، تهران
• خانه گنبدی سبزوار، سبزوار
آمار زیر به فرشاد مهدی زاده طراحی کمک کرد | FMZD در ۳۰ شرکت برتر معماری ایران به مقام پنجم دست یافت:
– برنده A+Awards: 2
– فینالیست A+Awards: 3
– پروژه های ویژه: ۶
– کل پروژه ها: ۱۷

۴. دفتر معماری کالبد – Kalbod Studio
دفتر معماری کالبد یکی از زیرمجموعه های گروه ساختمانی کالبد است که در زمینه اجرا و طراحی فعالیت می کند توسط محمد رحیمی زاده در سال ۱۳۹۵ تاسیس شد و در طول سال های فعالیت خود پروژه های مختلفی را با کاربری های متنوع طراحی کرده است. با هدف ارائه جایگزینی معاصر برای معماری سنتی ایران، سعی در پاسخگویی دقیق به چالش های شرایط اقلیمی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هر پروژه دارد. استودیو کلبد علاوه بر خلاقیت و کیفیت، نیازها و محدودیت های پروژه های خود را به خوبی می شناسد و فارغ از مرزها، فراتر از ملیت ها و رشته های تخصصی طراحی می کند.
برخی از برجسته ترین پروژه های دفتر معماری کالبد عبارتند از:
• پل دانش، اصفهان
• هتل و مرکز تجاری استقلال، بندر بوشهر
• رستوران رشد سبز، ایسلند
• ویلا مینوس، دماوند
• شهرک مسکونی سرخ رود
آمار زیر به دفتر معماری کالبد کمک کرد تا رتبه چهارم را در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران کسب کند:
– پروژه های ویژه: ۱۱
– کل پروژه ها: ۱۹

۳. طراح: طراحان و بنا کنندگان زاو – ZAV Architects
بیانیه «طراحی ناتمام» برای مدیریت آسیب به زمین، چارچوب نظری «زاو» را تعریف می کند، به‌ طوری‌ که ساختار و فضاهای ساماندهی کارها در ساختمان دفتر در سال ۲۰۱۸ دوباره طراحی می‌شود. بخش‌های مختلف پروسه طراحی دارای فضایی در داخل دفتر هستند و ماموریت خود را انجام می‌دهد.
به این ترتیب معماری می تواند ظرفیت های خود را فراتر از محدودیت های ایجاد شده توسط صنعت ساختمان بازتعریف کند و حوزه عملیاتی خود را از یک شی منفعل به طراحی یک فرآیند کامل برای درگیر شدن به عنوان یک عامل اجتماعی-سیاسی تغییر دهد.این راه حل برای دستیابی به بهینه اجتماعی در اقتصاد در حال توسعه و مشارکت در تولید ناخالص داخلی قرار است موثر باشد.

برخی از برجسته ترین پروژه های ZAV Architects عبارتند از:
• حضور در هرمز ۰۲ – اقامتگاه ماجرا، هرمز
• حضور در هرمز ۰۱ – مرکز فرهنگی رونگ، هرمز
• اقامتگاه کودکان بی سرپرست، خوانسار
• مرکز فنون به درد بخور
• سرای پدری
آمار زیر به معماران ZAV کمک کرد تا مقام سوم را در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران کسب کند:
– برندهA+Awards : 3
– فینالیستA+Awards : 4
– پروژه های ویژه: ۶
– مجموع پروژه ها: ۱۲

۲. دفتر معماری هوبا طرح – Hooba Design
هومن بالازاده متولد ۱۳۵۷ موسس و مدیر اجرایی دفتر معماری هوبا طرح است. بالازاده با کسب کارشناسی ارشد معماری در سال ۲۰۰۳، شروع به کار در شیردل و شرکا کرد، جایی که به مدت دو سال در پروژه های مختلف به عنوان عضو طراح فعالیت داشت. بالازاده دفتر معماری هوبا طرح را در سال ۱۳۸۶ با هدف توسعه پروژه هایی هماهنگ با ویژگی های فرهنگی و جغرافیایی تأسیس کرد، تا هر پروژه بستر جدیدی برای تحقیق و بررسی را تشکیل دهد. این دفتر به موضوعات مختلفی از جمله نور، رنگ، رابطه معماری و شهر، مصالح ساختمانی، توسعه نمودارهای فضایی در معماری ایرانی و … پرداخته است.
برخی از برجسته ترین پروژه های هوبا دیزاین عبارتند از:
• ساختمان اداری شریف، تهران
• کافه اسپریس، تهران
• ساختمان مسکونی ازگل، تهران
• ساختمان اداری-تجاری ولیعهدی، کرج
• پروژه اداری و نمایشگاه کارخانه آپتوس، کرج
آمار زیر به هوبا دیزاین کمک کرد تا مقام دوم را در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران کسب کند:
– برندهA+Awards : 5
– فینالیستA+Awards : 4
– پروژه های ویژه: ۶
– مجموع پروژه ها: ۲۰

۱. استودیو معماری مادو – Mado Architects
استودیو معماری مادو مستقر در تهران در سال ۱۹۹۸ توسط مازیار دولت آبادی تأسیس شد. در ابتدا تحت عنوان AXIS فعالیت می کرد که در سال ۲۰۱۷ به مادو تغییر نام داد. در این سال ها مادو بیش از ۳۰۰ پروژه را با کاربری های مختلف در سراسر جهان، با هدف طراحی و ایجاد فضاهای جدید و متمایز معماری، طراحی و اجرا کرده است. در این سال های فعالیت بی وقفه، ما ایده های تخیلی متعددی را با راه حل های اجرایی برای پروژه های خود خلق کرده ایم. با این ایده ها و راه حل ها، ما به طور مستمر موفق شده ایم از فضاها به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم و در عین حال هزینه و زمان اجرای کارفرمایان خود را به حداقل برسانیم.
برخی از برجسته ترین پروژه های استودیو معماری مادو عبارتند از:
• ویلای باغچای
• مدرسه سنگال، سنگال
• ویلاهای عمودی آلانیا، آلانیا، ترکیه
• مجموعه ورزش های آبی فاس، فاس، مراکش
آمار زیر به استودیو معماری مادو کمک کرد تا مقام اول را در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران کسب کنند:
– برندهA+Awards : 3
– پروژه های ویژه: ۱۴
– مجموع پروژه ها: ۳۵

لینک مرتبط: Architizer
تهیه و تنظیم: معمارنیوز
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

 

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook