گفتمان شهری؛ «نوسازی شهری، تولید قلمرو مداخله» – اصفهان

فصلنامه فرهنگی و هنری تزرو با همکاری موسسه فرهنگی و هنری مان معماران (اصفهان)، گروه الکا و رخداد تازه مستند برگزار می نماید.
نشست سوم «گفتمان شهری»

با موضوع:
«نوسازی شهری، تولید قلمرو مداخله»

سخنران:
– احمد یزدانیان: پژوهشگر مسائل شهری در حوزه اقتصادِ سیاسیِ فضا
– سهند منشی: معمار و سردبیر فصلنامه سراسری فرهنگی و هنری تزرو

موضوعات سخن:
احمد یزدانیان | نوسازی شهری، تولید قلمرو مداخله
سهند منشی | گفتاری درباره ارتباط کنشگری معماران و برنامه‌ریزان با بازخوانیِ مفاهیم شهر و معماری

مدیر جلسه:
افروز هوشنگ

همه فضاها باید خوانا باشند، هیچ فضایی نباید از قالب چفت و بست شده منطق مدیریتی بیرون باشد. همه چیزها باید مختصات داشته باشند. در همین راستا منطق مدیریتی به شیوه‌های مختلفی دارد به فضاهای زندگی ما سر و شکل می‌دهد. نوسازی شهری یکی از همین شیوه‌ها و سیاست‌هایی است که اخیرا در اکثر شهرهای ما زیر عناوین مختلفی چون باز آفرینی شهری، بازآفرینی پایدار شهری، مداخله در محلات هدف، احیای بافت‌های شهری، نوسازی بافت‌های فرسوده شهری و بهسازی شهری و … دارد فضامند می‌شود.

سیاست نوسازی ابتدا بیشتر در سطح کلان عمل می‌کرد. مثل اتوبان کشی‌ها، خیابان کشی‌ها، زیر ساخت‌ها و غیره. اما امروز سیاست نوسازی در ریزترین سطوح یعنی در مقیاس محلی، خانه به خانه و پلاک به پلاک دارد زیست ما را در معنای دقیقی کلمه قالب‌بندی می‌کند، تا بدین طریق هم بتواند زندگی ما را مختصات‌دار کند و هم سر و شکلی بدهد که قابلِ‌خواندن باشد، کوچه‌هایمان را تعریض کند، خانه‌های کلنگی‌ِمان را تبدیل به آپارتمان کند، روابط همسایگی ما را نشانه‌دار کند و در یک کلام از اجتماع محلی ما – البته اگر چیزی از آن مانده باشد – اجتماع‌زدایی و محله‌زدایی کند.

با توجه به آنچه که گفته شد در نشست سوم «گفتمان شهری» با موضوع «نوسازی شهری، تولید قلمرو مداخله» تلاش می‌گردد به این پرسش‌ها پاسخ داده شود: نوسازی شهری به واقع به چه معناست؟ چه نیروها و روابطی به‌واسطه این سیاست دارند در شهر‌ها و محله‌ها بازی می‌کنند؟ در این میان جایگاه ما در مقام مردم و کسانی که مدام در معرض نوسازی هستند، کجاست؟ تلاش ما بر این است که نشان دهیم نوسازی شهری در واقع جز نظم‌بخشی و نظام‌بخشی به فضا و تولید قلمرو مداخله برای دم و دستگاه مدیریتی نیست.

• احمد یزدانیان سخنرانِ نشست سوم در شماره پنجم «فصلنامه سراسری تَزَرو» می‌نویسد: «وظیفه نگاه انتقادی شهری، رد کردن تحسین دمِ دستی نوسازی و انکار جابجایی‌ها و طردها و بر همین اساس، رفتن به سمت یک ساختار محکم‌ترِ تحلیلی، سیاسی و اخلاقی است که در آن مسکن نه به مثابه یک کالای مبادله‌ای، که به مثابه عدالت اجتماعی و زندگی محلی به مثابه حق به فضا و تفاوت تلقی می‌شود. یکی از راهبردهای کالایی‌زدایی مسکن، تلاش برای محدود کردن نقشِ سود در جریان نوسازی و در عوض، جایگزین کردن اصل اساسی تعیین نیاز از نظر اجتماعی است، البته این تغییر نیازمند تغییر بنیادین در نظام مدیریتی است.»

* حضور برای عموم آزاد و رایگان می باشد.

زمان: چهارشنبه، ۱۵ اسفند ماه ۹۷، ساعت ۱۷
مکان: اصفهان، خیابان مطهری، چهارراه پل شیری، خیابان صائب شمالی، انتهای بن بست عندلیب
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook