پرویز مؤید عهد؛ طراح مصلی امام خمینی درگذشت

پرویز مؤید عهد؛ استاد معماری دانشگاه تهران و طراح مصلی امام خمینی (ره)، در سن ۸۶ سالگی در تهران درگذشت.

وی اول اسفند ۱۳۰۸ در تهران به دنیا آمد، تحصیلات عالیه را در فرانسه در دانشگاه بوزار در رشته معماری و سپس در دانشگاه سوربن پاریس در رشته شهرسازی گذراند.
در سال ۱۹۵۶ میلادی موفق به اخذ درجه دکترای S.A.D.G با رتبه اول و موفق به دریافت جایزه و مدال لورآی (بهترین دیپلم معماری در سطح دانشگاه های فنی فرانسه) شد و به پاس خدمات فرهنگی و ارائه بهترین پایان نامه در سال ۱۹۵۷ از سوی دانشگاه سوربن، دکترای افتخاری معماری (A.A.PHD) به وی اعطا گردید.
همچنین در سال ۱۳۴۲ شمسی به پاس ارائه طرح های فرهنگی و معماری از سوی دانشکده سلطنتی انگلستان (A.CH.ASS.SCOL) نشان درجه اول معماری را دریافت نمود.

پرویز مویدعهد از سال ۱۳۳۷ تا سال ۱۳۴۳ شمسی بعنوان دانشیار به تدریس علوم معماری در دانشگاه پرداخت. در سال ۱۳۴۳ شمسی موفق به اخذ درجه استادی در دانشگاه تهران شد. از همان سال تدریس دروس اصول عمومی ساختمان، (کنستروکسیون سیویل)، تئوری معماری و ارزش های استاتیکی، تئوری شهرسازی و درس تاریخ معماری را آغاز نمود و در این زمینه‌ها مقالات و جزوات متعدد ارائه کرد. وی در سال ۱۳۴۸ به سمت رئیس دانشکده هنرهای تزئینی (وزارت فرهنگ و هنر) منصوب شد و تا سال ۱۳۵۲ عهده‌دار این سمت بود.

این چهره‌ی ماندگار حوزه‌ی معماری، طرح اولیه‌ی خود را برای مصلای تهران در سال ۱۳۶۵ ارائه داد که مورد تأیید واقع شد و تا سال ۱۳۷۲، تکمیل جزییات طرح به طول انجامید.

برخی از آثار و پروژه های وی:
طرح محوطه نمایشگاه بین‌المللی تهران، طرح نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی با همکاری مرکز نمایشگاههای بین‌المللی انگلستان (Exp.ASS.LONRES)، طرح مرکز تحقیقات شیمی دارویی و دارویی ایران، طرح مدرسه سن‌لوئی با همکاری پروفسور لوکنت (استاد معماری دانشگاه بوزار پاریس)، طرح مرکز علمی مخابرات دانشگاه تهران با همکاری مرکز تحقیقات علمی فرانسه (S.N.C.R)، طرح خاتم‌کاری تالار بزرگ ساختمان مجلس شورای ملی (میدان بهارستان تهران)، طرح مرمت و بازسازی و تزئینات کاخ گلستان، طرح ساختمان اداری وزارت آموزش و پرورش، طرح یک مجتمع عظیم مسکونی در فرانسه، طرح اکستانسیون و خوابگاه دانشجویان مدرسه البرز، طرح نمای جنوبی ساختمان سازمان حج و زیارت، طرح معماری فرودگاه آبادان، همکاری در تهیه طرح کاتدرال (کلیسای جامع) با گیوم ژیله، همکاری در تهیه طرح و اجرای طرح شهرسازی حومه رم در سال ۱۹۸۰، همکاری در اداره آتیله امور تزئیناتی و طراحی کتابهای کودکان، ساختمان درمانگاه بیماریهای قلب و عروق در سیرجان

پرویز مؤید عهد؛ پنج شنبه هشتم بهمن‌ماه ۱۳۹۴ درگذشت.
پیکر وی صبح امروز ۱۱ بهمن‌ماه از مقابل شبستان مصلای امام خمینی (ره) تشییع گردید و در صحن دارالرحمه‌ی حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به خاک سپرده شد.

معمارنیوز درگذشت ایشان را به خانوده محترم و جامعه معماری تسلیت گفته و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم علو درجات و رحمت واسعه و برای بازماندگان ایشان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارد.

 

 

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


برچسب :

مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook