پخش مستند تلویزیونی “چهل گره” با موضوع «روایت صد سال معماری ایران» از شبکه سه سیما – فردا

اختصاصی، معمارنیوز – برنامه مستند تلویزیونی “چهل گره” با موضوع «روایت صد سال معماری ایران»، فردا مورخ ۱۸ خرداد ماه ۱۳۹۹ از شبکه سه سیما پخش می گردد.

همه‌ی ملت‌ها در مسیر تاریخ به دنبال ساخت رویای تمدنی‌شان هستند، و ظهور این رویا بیش از هرچیز در معماری هر ملتی تبلور می‌یابد.
تمدن ایران هم ۸ هزارسال است که به دنبال ساخت تمدن رویایی خود تلاش کرده؛ هر کس در سرزمین پارس خشتی روی هم گذاشته و عمارتی افراشته، رویایی در سر داشته؛ و این سرزمین کهن از روزگار خشت و آجر تا فلز و بتن در مسیر رویای ایرانی ساخته شده؛
و حالا باید ببینیم در عصر معاصر چقدر شهرهایمان را به سمت رویای ایرانی ساخته‌ایم؟

مجموعه مستند «چهل گره» در ۱۲ قسمت ۲۶ دقیقه‌ای روایتی است از فراز و فرودهای یکصد سال تاریخ معماری معاصر ایران و گمگشتگی انتخاب میان سنت و مدرنیته در قرن چهاردهم معماری ایرانی که به تهیه کنندگی و کارگردانی برادران ارجمندی برای پخش در شبکه‌های مختلف صدا و سیما ساخته شده است.
این مجموعه مستند ۱۲ قسمتی از شبکه سوم سیما آماده پخش شده است و از ۱۸ خرداد ماه هر روز ساعت ۱۷:۴۵ اکران خواهد شد.
سری مستند «چهل گره» در قسمت‌های ابتدایی به انتهای قاجاریه و تاثیر تجددخواهی بر معماری معاصر می پردازد و سپس روایتی از انتخاب پهلوی میان سنت و مدرنیته را به تصویر می‌کشد. این مستند ترکیبی که از تصاویر آرشیوی بسیار غنی بهره برده، بر اساس مستندات موجود روایت عکس‌های سیاه و سفید تاریخی را بازسازی و مرمت نموده و به صورت رنگی ارایه می دهد. عکسهایی که بسیاری از آن‌ها برای نخستین بار به مخاطبان ارایه می‌شود.
همچنین برای بیان وقایع تاریخ معماری از فیلم‌های نابی استفاده شده که نخستین بار است در قاب تلویزیون به نمایش در می‌آید.
این مستند هر چه به قسمتهای آخر و سالهای اخیر نزدیک می‌شود بیشتر از تصاویر تولیدی از بناهای تاریخ معاصر بهره می‌برد، تصاویر هوایی و زمینی که صرفا برای این مستند تولید شده است؛ تا ماموریت خود را برای روایت یکصد سال تاریخ معماری معاصر از سال ۱۲۹۷ تا ۱۳۹۸ به درستی به ثمر برساند.
گفتار متن و پژوهش آن به قلم ابراهیم ارجمندی، با همکاری حدیث عرفانیان و فاطمه توفیقی نوشته شده و تدوین این سری مستند توسط کمیل ارجمندی صورت گرفته است.

به گفته‌ی تهیه کننده‌ی مستند؛ این مجموعه در حال ترجمه به زبان انگلیسی و آماده شدن برای پخش از شبکه پرس‌تی‌وی برای مخاطبان انگلیسی زبان می‌باشد و پس از اتمام پخش از شبکه سوم سیما به آنتن شبکه پرس‌تی‌وی می‌رود.
قابل ذکر است که مرکز رسانه‌ای بسیج صدا و سیما تولید این مستند ارزشمند را برای تاریخ معماری معاصر کشور انجام داده است.

زمان پخش قسمت اول: یکشنبه، ۱۸ خرداد ۹۹، ساعت ۱۷:۴۵
مجموعه مستند تلویزیونی”چهل گره” هر هفته شنبه تا چهارشنبه، ساعت ۱۷:۴۵ از شبکه سه سیما بر روی آنتن می رود.
تهیه کننده و کارگردان: ابراهیم و اسماعیل ارجمندی

دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.
هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook