ویرایشی جدید از کتاب «تجزیه و تحلیل، نقد و ایده های شکل دهنده شاهکارهای معماری»

تألیف: راجر کلارک، مایکل پاوز
ترجمه: آرش حیدریان، نسترن رضوی
ناشر: کتاب فکر نو
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵، ویرایش چهارم
شمارگان: ۵۵۰ نسخه
تعداد صفحه: ۳۲۲
قیمت: ۲۳۰/۰۰۰ ریال

بخش هایی از مقدمه کتاب:
علاقه روزافزون به تاریخ معماری و مصادیق معمارانه پیشین به روشن شدن ارتباط بین تاریخ و طراحی معطوف می شود. مطالعه آکادمیک تاریخ و نگرش علمی سلسه وار نسبت به مکانی که در آن زندگی می کنیم و نگریستن با دید عالمانه به هدف کسب دانش از گذشتگان می تواند دانش معمارانه را به اسامی، تاریخ ها و سبک های ساخت بنا محدود نماید، اما نگرش و جستجو فراتر از لایه های مختلف سبک های تاریخی که از آن طریق معماری طبقه بندی و ارائه می شود، می تواند تاریخ را به مرجعی غنی برای یافتن ایده در طراحی معماری مبدل سازد.

در این کتاب، هدف از پژوهش رسیدن به نظریه ای است که برتر از زمان حال است و به سمت کشف ایده های خلاقانه در معماری پیش می رود و شیوه پژوهش محک زدن نمونه ها و تحلیل دقیق بناهاست. نتیجه دلخواه این امر، توسعه دادن نظریه ای در جهت خلق ایده در طراحی معماری است.

این کتاب از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول، تحلیل ۱۱۸ ساختمانی است که به صورت سایت پلان، پلان و نما و دیاگرام ارائه شده است و بخش دوم به معرفی و ترسیم سرنمونه ها و ایده های شکل دهنده در فرایند معماری می پردازد. بامطالعه این دو بخش می توان به الگوهای قطعی و تکرارشونده در دوران مختلف رسید بدون هیچ وابستگی نسبت به مکانی که بنا در آن شکل گرفته است.

در این کتاب بناهایی انتخاب شده اند که نشانگر زمان، عملکرد و سبک خاص هستند و معمارانی نامبرده شده اند که رویکردهای متفاوتی نسبت به معماری دارند. این گزینش بر مبنای دسترسی به اطلاعات انجام گرفته است به نحوی که برخی از معماران و برخی از بناها گزینش نشده اند چراکه اطلاعات لازم برای تحلیل در دسترس نبوده اند.

در کتاب حاضر بناهای تکمیل شده ارائه شده و طرح های اجرانشده تنها برای ارائه یک ایده خاص در بخش دوم قرار گرفته است. بااین وجود شیوه تحلیلی به کار گرفته شده در این کتاب مختص بسیاری از بناهاست. در هر مورد تنها مطالعه محدود به یک اثر معماری است.

این کتاب از طریق مطرح کردن نمونه ها، نکات ظریفی از تفاوت ایده ها را نشان می دهد. از اینرو بیشتر الگوهایی قابل بررسی هستند که از قرارگیری لایه ها بر روی یکدیگر شکل گرفته اند. نتیجه چنین سازمان دهی ایجاد پتانسیل برای غنا بخشیدن به تفسیرهای چندگانه است. در این مطالعات الگوهای غالب شناسایی شده اما به این معنا نیست که الگوهای دیگری وجود ندارند.

فهرست مطالب کتاب:

• تحلیل ها
آلوار آلتو
تادائو آندو
اریک گونار آسپلاند
استفان بیل
پیتر کیو.بوهلین
ماریو بوتا
فیلیپو برونولسکی
دیوید چیپرفیلد
سورفین
رومالدو جیورگولا
نیکلاس هاکسمور
هرزوگ و دیمورن
استیون هال
تویو ایتو
لویی کان
تام کوندینگ
لوکوربوزیه
کلود نیکلا لدو
سیگارد لورنتز
ادوین لوتینز
برایان مککی- لیونز
ریچارد میر
رافائل مونئو
چارلز مور
گلن مورکات
جین نوول
آندره پالادیو
توماس فیفر
هنری هابسون ریچاردسون
آلوارو سیزا
جیمز استرلینگ
لویی سالیوان
یوشیو تانیگوچی
جوزپه تراگنی
لودویگ میس ون در روهه
رابرت ونچوری
فرانک لوید رایت
پیتر زومتور

ایده های شکل دهنده
رابطه پلان به مقطع یا نما
رابطه جز با کل
تجمع اجزا برای تشکیل کل
رابطه عناصر تکراری با عناصر واحد
افزایش و کاهش
تقارن و تعادل
هندسه
الگوهای سازماندهی
افزایش
کاهش

* عرضه کتاب در غرفه انتشارات فکر نو، در بیست و نهمین نمایشگاه کتاب، بخش دانشگاهی، سالن ۱۰۵ دانشگاهی، غرفه ۲۷۹

تصویر روی جلد
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


برچسب :

مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook