ورکشاپ آموزشی گروه معماری کلیاس کویر

معرفی ورکشاپ:
کارگاه کلیاس ، کارگاهی است مکمل که در آن فرایند شناسایی ، انتخاب و جذب دانش آموختگان معماری مستعد اگر چه بدون سابقه کار که به آسانی جذب حرفه معماری نمی شوند صورت می پذیرد .در این فرایند ضمن آموزش نیروهای مستعد برای آمادگی ورود به حرفه معماری ، تعدادی از آنان توسط ” گروه معماری کلیاس کویر ” استخدام خواهند شد و همینطور بایگانی مناسبی از نیروهای ارزیابی شده توسط استادان کارگاه برای معرفی به سایر دفاتر معماری پدید خواهد آمد .مجموعه ” کارگاه های معماری کلیاس ” ضمن کارایی مستقل هرکارگاه این شرایط را ایجاد می نماید که هر دانش آموخته معماری که دارای استعداد کافی باشد با گذراندن مجموعه این کارگاه های آموزشی ، امکان حضور و همکاری موثر با دفاتر معماری راپیدا کند

روش برگزاری:
هرکارگاه به طور کلی متشکل از ۳ مرحله است .
۱- آموزش تئوری :
در این مرحله ۲ یا ۳ استاد خبره و مسلط به طراحی و مبانی نظری معماری به آموزش می پردازند . شرکت کنندگان دراین مرحله برای حضور در آموزش عملی آماده می شوند . تغییر نگرش و چگونه یاد گرفتن از اساسی ترین اهداف دوره های تئوری است .
۲- آموزش عملی:
در گارگاه عملی ، با نگاه به آموزش های نظری ارائه شده شرکت کنندگان زیر نظر استادان کارگاه عملی فرایند شکل گیری و پردازش ایده و تبدیل ایده به معماری را تمرین می کنند .
۳- ارزیابی:
ارزیابی و شناسایی متقاضیان در تمامی مراحل صورت می پذیرد ولیکن ارائه پروژه نهایی و دفاع از آن یکی ازمراحل ارزیابی است که در جلسه نهایی مورد داوری استادان کارگاه قرار خواهد گرفت . ویژگیها و تواناییهای هر شرکت کننده مستقل از تواناییهای که وی ابراز می نماید در طی دوره بررسی و در فرم مشخصی ثبت می شود
موضوعات کلی مجموعه کارگاه ها
مجموعه کارگاه های کلیاس با چهار موضوع اصلی که چهار پایه تسلط طراحی معماری محسوب می شوند برگزار میگردد. این موضوعات عبارتند از:

فضا
خلق فضا اصلی ترین موضوع معماری است. در کارگاههای فضا ضمن آموزش نحوه خوانش معماری از طریق موضوع فضا، فرایند طراحی از مفهوم به سمت ایده و در نهایت خلق فضای معماری آموزش داده می شود.

جزئیات و مصالح
اساسی ترین موضوع برای شکل گیری محصول معماری نحوه صحیح استفاده از مصالح و چگونگی به کارگیری و چیدمان آنها در کنار هم ، برای خلق فضا است. می توان گفت طراحی جزئیات و نوع نگرش به مصالح از اساسی ترین موضوعات بسیاری از معماران پیشرو است. در هر یک از کارگاههای مصالح نحوه طراحی با مصالحی مشخص و تکنیکهای گوناگون به کار گیری آن مصالح دنبال خواهد شد.

نرم افزار
امروزه بهره مندی از نرم افزارهای طراحی نه تنها اجتناب ناپذیر است بلکه ابزار بسیار مهم و یاری دهنده برای رسیدن به معماری با کارایی بالاست. آنچه امروز مانع استفاده صحیح از نرم افزارها برای بسیاری از کاربران آنهاست ، عدم شناخت و نگرش صحیح به قابلیتهای یک نرم افزار و همینطور نا آشنایی با دانشهای ضمیمه آن است. کارگاه های آموزش نرم افزار ضمن آموزش نرم افزارهای ویژه معماری ، استفاده صحیح از آن برای رسیدن به معماری با کارایی بالا را آموزش می دهد.

تحقیق
شرط شناخت و رسیدن به تشخیص در هر موضوعی تحقیق در آن موضوع است و علاوه بر آن توجه به این موضوع که تمامی موضوعات در گوشه ای از جهان به نحوی ، توسط فرد یا افرادی تا مرحله ای از دانش پیش رفته است و بنابراین لازم نیست همه موضوعات را در حالی از پایه شروع کردکه امکان ادامه تلاش دیگران و پیشبرد بهتر و سریعتر موضوع میسر است.در حال حاضر که روش تحقیق و چگونگی به روز رسانی اطلاعات از مشکلات اصلی معماران ایرانی است. کارگاه های روش تحقیق ضمن پیشبرد یک موضوع تحقیقی، روش تحقیق را آموزش می دهد.

اهداف عملیاتی هر کارگاه
– جذب نیروی جوان و مستعد
– توسعه آموزش خارج از دانشگاهی
– توسعه ارتباطات

دسته بندی نیروهای مورد نیاز
۱. تربیت و جذب طراح خلاق وتازه فارغ التحصیل
۲. جذب محقق و افراد علاقمند به تئوری معماری
۳. نیروی مسلط به نرم افزارها
*  البته لازم به ذکر است که در کارگاه دی ماه کلیاس هدف صرفا تربیت و جذب طراح خواهد بود

روش گزینش و ارزشیابی
• ابتدا بین ۲۰ – ۳۰ نفر از متقاضیان بر اساس بررسی مشخصات و پاسخگویی به پرسشنامه ها برای حضور در کارگاه انتخاب می شوند.
• در پایان دوره آموزش تئوری و عملی از طریق ارائه پروژه عملی ضمن تبادل و تکمیل اطلاعات خود، رقابتی برای انتخاب برگزیدگان صورت می پذیرد.
• پروژه های ارائه شده در نخستین مرحله مورد ارزیابی اساتید و مدرسان کارگاه قرار می گیرند
و ۸ تا ۱۰ نفر از بین آنها انتخاب می گردند.
• پروژه های برگزیده به مدت ۱۰ دقیقه توسط منتخبین ارائه می شود و پرسش و پاسخ انجام می پذیرد. در نهایت چهار پروژه برگزیده بر اساس ارزشهایی چون ایده پردازی ، چگونگی ارانه ، توان نظری ، توان پاسخگویی و دیگر ارزشهای مورد نظر هر یک از داوران انتخاب می شوند.
• در خاتمه کارگاه ضمن اهدا گواهی شرکت در کارگاه به تمامی شرکت کنندگان و تنظیم بایگانی توانمندیهای هریک به منظور معرفی به دیگر همکاران ، نفرات برگزیده مورد تقدیر ویژه قرار خواهند گرفت و ۲ نفر از آنان از طریق مصاحبه همکاری خود را با گروه معماری کلیاس کویر آغاز خواهند کرد.

ویژگی ها و شرایط کارگاه اول
کارگاه اول با عنوان فضا ضمن پرداختن به موضوعات چون : خوانش معماری ایرانی ، تفکیک معماری از ساختمان ، چگونگی دسته بندی یافته ها از مطالعه نمونه ها و در نهایت چگونگی پرورش ایده ها در معماری می پردازد. در این کارگاه علاوه بر بررسی و مطالعه موضوعات تئوری ، داوطلبان منتخب با یک چالش طراحی روبرو می شوند وفرایند از ایده تا طراحی و ترسیم یک پروژه معماری را با کمک اساتید طراحی و ترسیم یک پروژه معماری را با کمک اساتید طراحی و ترسیم پیش می برند. در کارگاه عملی شرکت کنندگان از ماکت اتود ، ترسیم دستی و کامپیوتری بهره می گیرند و در نهایت با کمک دستیاران ارائه به طراحی صفحات ارائه خود می پردازند. بنابراین لازم است شرکت کنندگان به حداقل یک نرم افزار ۲ و ۳ بعدی و یک نرم افزار ارائه مثل فتوشاپ مسلط باشند، در غیر اینصورت توانایی پیشبرد ایده های خود تا تولید یک پروژه معماری را نخواهند داشت. و البته که اتمام دوره کارشناسی از شرایط استخدام برگزیدگان کارگاه خواهد بود.
توانایی های پیش نیاز
– تسلط به اتوکد
– تسلط به یک نرم افزار۳ بعدی سازی جهت پرورش ایده ها (نظیر مکس یا راینو)
– اتمام دوره کارشناسی

مراحل ثبت نام
مرحله اول ؛
تکمیل فرم ثبت نام موجود در سایت توسط متقاضی ( مهلت ارسال حداکثر ۲۶ آذر ۱۳۹۳ )
مرحله دوم ؛
بررسی فرم ها و اعلام واجدین شرایط از طریق ارسال email در تاریخ ۱ دی ماه
مرحله سوم ؛
انجام ثبت نام قطعی توسط متقاضی از طریق تکمیل فرم ویژه و واریز وجه ثبت نام به مبلغ ۳.۶۰۰.۰۰۰ ریال تا تاریخ ۵ دی ماه

تلفن: ۰۲۱۸۸۶۱۴۲۳۳

سایت مرتبط: www.kelyas.ir

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook