همایش ملی |میراث معماری معاصر ایران|

محورهای همایش:
– معماری ایرانی و معماری امروز ایران
– میراث ماندگار معماری و تجارب موفق معماری ایرانی
– معماری معاصر ایران و سبک زندگی
– نقش فناوری های نوین در معماری روز ایران معماری معاصر و مصالح نوین ساختمان

دبیر همایش:
• علیرضا قلی­نژاد پیربازاری

هیأت علمی اولین همایش ملی میراث معماری معاصر:
• سید محمد بهشتی
• شهاب­ الدین ارفعی
• لادن اعتضادی
• علیرضا انیسی
• محمدسعید ایزدی
• زهره بزرگمهری
• مصطفی پورعلی
• محمدرضا حائری
• فاطمه داوری
• محمدرضا رحیم زاده
• سعید سادات نیا
• حسین سلطان زاده
• محمدحسن طالبیان
• آزاده عابدین‌ زاده
• عادل فرهنگی
• محمد منصور فلامکی
• علیرضا قلی­نژاد پیربازاری
• نیکروز مبرهن شفیعی
• سجاد محمدیارزاده
• اسکندر مختاری
• غلامحسین معماریان
• غلامرضا میثاقیان
• محمدمهدی همتی

معرفی اجمالی همایش:
معماری معاصر بیانگر تکامل فلسفه و روش زندگی، تکنیک های طراحی و ساخت و ساز معاصر در پاسخ به عوامل اجتماعی، فرهنگی، محیطی و فناورانه در حال تغییر است. به این ترتیب، نقش مهمی در انعکاس جنبه های فرهنگی، هنری و تاریخی یک ملت ایفا می کند. ثبت آثار معماری معاصر در فهرست آثار ملی برای نگهداری از آن ها و معاصر سازی سرمایه تاریخی معماری ایرانی حیاتی است.
معماری معاصر همواره در حال تحول است و گرایش‌ های فرهنگی، فناورانه و اجتماعی زمان خود را منعکس می‌ کند. همانطور که جامعه پیشرفت می کند، درک ما از آنچه که میراث معماری نامیده می شود در حال ارتقاست .“همایش ملی میراث معماری معاصر” تلاشی ست برای شناسایی ویژگی‌ هایی که آثار معماری معاصر باید دارا باشند تا مجوز ورود به فهرست آثار ملی کشور را دریافت کنند.
این ویژگی‌ ها طیف گسترده‌ ای از خصوصیات، از اصول طراحی گرفته تا ملاحظات پایداری را در بر می‌ گیرند. چنین آثاری باید توانایی انعکاس ارزش‌ ها و آرزو های دوران ما را دارا باشند. با شناسایی ثبت این آثار، اطمینان حاصل می کنیم که نسل های آینده درک جامعی از میراث فرهنگی و معماری ما خواهند داشت. اگر چه خصوصیات فوق از سوی مجموعه میراث فرهنگی به روشنی تدوین نشده اما برخی اندیشمندان و صاحب نظران پیرامون آن نظرات خود را ارائه کرده اند. نخستین “همایش میراث معماری معاصر” تلاش می کند با جمع آوری و نشر نقطه نظرات فوق زمینه ترویج و توسعه شناسایی و ثبت میراث معماری معاصر را فراهم آورد. از دیگر نتایج این همایش ترویج معماری شایسته تقدیر در دوران معاصر است. فارق از ثبت آثار معماری با خصوصیات مورد نظر نباید از تاثیر مثبت و سازنده ترویج معماری شایسته و منطبق بر خصلت های ایران و ایرانی در ساماندهی محیط زندگی غفلت کرد. همایش در نخستین برگزاری، تلاش می کند به جمع آوری و جمع بندی نقطه نظرات موجود بپردازد. اهداف نخستین همایش “میراث معماری معاصر” بشرح زیر قابل طرح است:
یکی از اهداف اصلی این همایش ایجاد بستری برای گفتگوی معماران، مورخان، مدیران و سیاست گذاران است. اهمیت همکاری بین رشته ای در تدوین ارزشمندی های معماری معاصر و چگونگی ثبت آن ها در فهرست آثار ملی کشور و دست آوردهایی از این دست، همواره مورد توجه اندیشمندان بوده است. توجه به این موضوع که چه ویژگی هایی آثار معماری را مشمول راه یابی به فهرست آثار میراث فرهنگی کشور می کند از اهمیت خاصی برخوردار است.
هدف این همایش با تقویت گفتگو های بین رشته ای، توسعه رویکرد های کل نگر برای حفظ دست آوردهای معماری ارزشمند در دوره معاصر است.
از دیگر اهداف این همایش پر کردن شکاف بین نسلی در جامعه معماری است. معماران جوان و متخصصان باتجربه می توانند ایده ها، دیدگاه ها و تجربیات خود را مبادله کنند. همانطور که انتقال دانش معماری از نسلی به نسل دیگر برای تکامل معماری حیاتی است این گفتگوی بین نسلی نیز برای تداوم میراث معماری ضرورت دارد.
این همایش همچنین در پی شناسایی و تجلیل از شایستگی ها در معماری معاصر است. این بستری را برای معماران فراهم می کند تا طرح های خود را ارائه دهند و در مورد فلسفه های خود در طراحی بحث کنند. این شناخت می تواند به معماران انگیزه دهد تا برای برتری و نوآوری در کار خود تلاش کنند. تایید و تصدیق دستاورد های برجسته معماری برای تداوم فرهنگی ضروری است.
مستندسازی جامع آثار ارزشمند معماری معاصر همواره در اولویت بوده است. این همایش در سال های آینده به دنبال جمع‌ آوری مطالعات موردی و تحقیقات در مورد آثار مهم معماری معاصر است تا اطمینان حاصل شود که اطلاعات این آثار برای نسل‌ های آینده در دسترس قرار می گیرد.
معماری معاصر به دلیل استفاده از مصالح و فناوری های نوآورانه، اغلب چالش های منحصر به فردی را برای انتقال به نسل های آینده به همراه داشته است. از دیگر اهداف این همایش شناسایی نیازهای خاص در این زمینه است.
کارشناسان و متخصصان نقطه نظرات خود رادر مورد رویکرد های علمی متناسب با معماری معاصر در میان می گذارند. بحث و تبادل نظر پیرامون راهبرد‌های تشویقی که ضمن پرداختن به مسائل ساختاری، مواد و مصالح جدید، به اصالت های معماری ایرانی در طرح های معاصر احترام می‌ گذارند، از دیگر موضوعات قابل طرح در همایش می باشد.
این همایش نقش اساسی پایداری در احترام به میراث معماری معاصر را نیز مورد توجه قرار می دهد. توجه به شیوه های معماری سبز و پایدار، که اثرات زیست محیطی را مد نظر قرار می دهند، ضرورت دارد. اهمیت سواد زیست‌ محیطی در طراحی معماری معاصر باید مورد تأکید قرار گیرد.
از دیگر محورهای این همایش به نمایش گذاشتن تلاش‌ های نگهداری از آثار معماری معاصر ایران است، هدف الهام بخشیدن به معماران و طراحان برای گنجاندن شیوه‌ های مسئولانه ساخت پایدار در پروژه‌ های معماری شان است. اصول طراحی پایدار می تواند ضمن تامین زمینه های نگهداری پایدار از آثار، طول عمر معماری معاصر را نیز افزایش دهد و نقش معماری را در تقویت پایداری اجتماعی و محیطی برجسته کند.
از دیگر اهداف این همایش حمایت از سیاست هایی است که از توسعه و ترویج معماری معاصر در چارچوب میراث معماری ایرانی حمایت می کند. در این زمینه باید توصیه‌ ها و دستورالعمل‌ هایی برای شانیت ساختمان‌ های مدرن تدوین و با سیاست‌ گذاران به اشتراک گذاشته شود و بر اهمیت سیاست های حمایتی، حفاظتی و صیانتی در ارتقای معماری شایسته در دوران معاصر تأکید شود.
تعامل با مردم در جلب حمایت از این تلاش‌ ها، حیاتی است. این همایش به دنبال افزایش آگاهی در مورد اهمیت معماری معاصر و نیاز به توجه جامعه به ارزش های آن است. حمایت عمومی اغلب یک نیروی محرکه در پشت کمپین های موفق فرهنگی است. در دوران معاصر نقش افکار عمومی در حفظ ارزش های میراث فرهنگی غیر قابل انکار است.
از آنجا که معماری معاصر هویت های فرهنگی متنوع جامعه را منعکس می کند. هدف این همایش تاکید بر اهمیت تنوع معماری است.
این همایش بر اهمیت معماری معاصر در زمینه فرهنگی آن تاکید می کند. معماری معاصر به دنبال ارتقای درک چگونگی انعکاس ارزش ها و آرزوهای فرهنگی در آبنه خلاقیت های معماری است. نقش بنا‌های نمادین در شکل‌دهی هویت فرهنگی غیر قابل انکار است.

* حضور برای عموم آزاد و رایگان است ولی ثبت نام الزامی می باشد.
* ثبت نام و پاسخگویی: خانم عسگری (تماس در ساعات اداری): ۰۹۱۵۲۲۷۹۰۱۳

زمان: دوشنبه ۱ آبان ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۴:۰۰ الی ۱۹:۰۰
مکان: تهران، خیابان ولیعصر، زعفرانیه، خیابان فلاح، مجموعه فرهنگی هنری آسمان
تلفن: ۰۲۱۲۲۷۵۱۷۶۳

دبیرخانه اجرایی:
آدرس:‌ تهران، خیابان سهروردی، خیابان هویزه، پلاک ۱۲۱، واحد ۱
تلفن: ۸۸۱۷۷۳۰۵- ۸۸۱۷۷۰۰۹

پوستر همایش
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook