نگاهی به کانسپت و طرح مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس دماوند | اثری از نیما مکاری |

کانسپت و توضیحات به بیان معمار طرح – گل لاله در ادبیات حماسی دفاع مقدس نقش بسزایی داشته و از آن به عنوان سمبل شهادت یاد می شود. در پروژه مذکور با توجه به طراحی بنای یاد بودی در سایت مشخص شده سعی نمودیم با بهره گیری از این نشانه بصری عمق محتوایی دیگری به موضوع حماسی اثر داده، ناظر در فضا را به اندیشه پیرامون فرهنگ شهادت واداریم. در این پروژه ناظران بدون فیلترینگ فضایی از سرسرای ورودی اثر با توجه به توپوگرافی مطروحه در یک مسیر مستقیم الخط به بخش اندرونی المان شهدای گمنام ورود می کنند و به این ترتیب ادای احترامی نسبت به این مقوله فرهنگی و حماسی صورت می پذیرد. برج یادمان اثر که برگرفته از غنچه گل لاله می باشد میتواند قرابت معنایی خوبی ما بین موضع کارکردی یادمان و بعد محتوایی اثر ایجاد کند. دیاگرام گل لاله در پروسه طراحی بسط داده شده و از زنجیره متصل این گل ها که گویی یادآور دشستان لاله می باشد، یاد و خاطر شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ایران زنده و جاودان خواهد ماند.
یکی از ویژگی های مهم معماری ایرانی که تاثیر زیادی بر ساماندهی فضای آن داشته است، بهره گیری از محور خطی باغ آرایی ایرانی و جایگذاری فضای عملکردی پیرامون حیاط و محور خطی آن می باشد. در پروژه مطروحه محور خطی در مسیر مستقیم الخط با بهره گیری از توپوگرافی سایت، ناظر در فضا را با استفاده از محور جاری مادی و آب به اندرونی خویش دعوت کرده به سرسرای میانی اثر می کشاند. المان شهدای گمنام که محل دفن تنی چند از شهدای دفاع مقدس می باشد درست در امتداد محور حرکتی باغ با قامتی استوار سر به آسمان می ساید. این المان از حجم نمایشگاه گالری ها فراتر رفته در ساحتی دیگر نقطه شاخص (focal Point) منطقه می گردد. ناظران در فضای پیرامونی از فواصل دورتر این برج یادمان را شاخص خویش قرار داده، زین پس المان شهدای گمنام نماد موزه دفاع مقدس دماوند خواهد شد.

مشخصات طرح:
• مدیر طراحی: نیما مکاری
• مشاور عالی: گیسو آچاک
• همکاران طرح: امیر حسین یوسفی، سعید قربانی فرد، شاهین زوورزی
• کارفرما: معاونت عمرانی موزه دفاع مقدس ایران
o رتبه اول مسابقه محدود

تهیه و تنظیم: معمارنیوز
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook