نگاهی به کانسپت ویلای چهار صفه | طرحی از فرهاد میرزایی |

کانسپت و توضیحات به بیان معمار طرح – پروژه «ویلای چهارصفّه» در نحوه‌ی استقرار در سایت از الگوی «کوشک» و «باغ ایرانی» تبعیت می‌کند و در پلان نیز الگویی ساده بر مبنای پلان مربع ۹ قسمتی دارد که در بسیاری از بناهای معماری ایرانی همچون «کوشک»، «چهار صفّه»، معابد و … به وفور تکرار شده است. یکی از خواسته‌های کارفرما تفکیک و استقلال فضاها (به عنوان مثال تفکیک استخر از مسکونی و یا تفکیک فضای خصوصی و عمومی و حتی تفکیک فضاهای خصوصی از یکدیگر) و در عین حال ارتباط روان آنها در فصول متفاوت بود. بنابراین استفاده از الگوی خانه‌های چهار صفه حائز اهمیتی مضاعف شد و فضای صلیبی شکل میانی آن پاسخ بسیار خوبی برای حل این مسئله بود و علاوه بر ایجاد حریم فضاهای داخلی، حریم خصوصی پروژه را نسبت به مجاورین و جاده اصلی روستا که در فاصله‌ای نسبتأ کم از سایت (حدود ۶۰ متر) و در ترازی بالاتر از آن (حدود ۱۰ متر) قرار دارد نیز تأمین نمود. بدین ترتیب که بال طولی صلیب در طبقه همکف دو فضای طولی در طرفین تشکیل داد که به استخر و فضای عمومی مسکونی، و بال عرضی صلیب در طبقه فوقانی دو فضای عرضی (که با وجود ویدهای ایجاد شده به چهار بخش تقسیم شده) به خواب‌ها و نشیمن خصوصی و یک حیاط خصوصی اختصاص یافت و با امتداد حیاط به بام سبز (روف گاردن) ترکیبی معمارانه از فضاهای باز و نیمه باز متنوع با تاکید بر حریم خصوصی ایجاد شد. با این حال علیرغم تأکید بر الگوهای کهن معماری به عنوان محتوا، در بیان معمارانه‌ی پروژه تلاش بر این بود که از تکرار فرم‌های تاریخی حذر شود و بر دستور زبان نوین و ادبیات معاصر معماری تأکید گردد.
نکته دیگر در طراحی این بنا به کارگیری نوعی تناسبات طلایی موسیقایی (اندکی متفاوت با تناسبات طلایی مرسوم‌در هنرهای تجسمی) در هندسه کلی بنا به عنوان یک کار تجربی و آزمودن تناسبات آشنای دستگاه زیبایی‌شناسی شنیداری در یک پروژه معماری و به تصویر کشیدن آن است. توضیح این مقوله بسیار مفصل است و در این مقال نمی‌گنجد و آن را به فرصتی دیگر می‌سپازم و آخرین سخن این که این پروژه در مراحل ابتدایی طراحی است و تا تکمیل نهایی فاصلهٔ زیادی دارد.

مشخصات طرح:
• معمار: فرهاد میرزایی
• همکار ارائه: مهزیار تقوی
• مشاور: شرکت مهندسین مشاور آریان پژوهان پارس
• رده: مسکونی
• زیربنا: ۶۲۰ مترمربع
• مساحت زمین: ۱۶۰۰ مترمربع
• محل پروژه: روستای عقیل آباد، حومه‌ی شهر اراک

تهیه و تنظیم: معمارنیوز
سایت مرتبط: www.appars.ir
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook