نگاهی به کانسپت مرکز شهر الوند | طرحی از حمیدرضا گذریان |

کانسپت و توضیحات به بیان معمار طرح – یکی از نتایج رشد شتاب زده و غیر منطقی شهرهای معاصر، از بین رفتن و فراموش شدن فضاهایی است که در گذشته به عنوان ساختار اصلی در فرآیند شکل گیری شهرها مورد استفاده قرار می گرفته است. ساختمان های امروزی به عنوان فضای خصوصی، معرف اصلی شهرها شده است که نتیجه آن حذف شدن فضاهای عمومی است که جز اولین فضاهای شکل دهنده شهرها بوده است. متاسفانه با وارد شدن اتومبیل به شهرها و خیابان کشی های انجام شده، حضور مردم در فضاهای شهری کمرنگ شده است. بررسی های انجام شده به دنبال تاکید دوباره بر اهمیت فضاهای جمعی بشر به عنوان عنصری کیفیت دهنده به زندگی اجتماعی است. در گذشته شکل شهر ها از فضاهای جمعی آن زاده می شده است و شهرها توسط فضاهای جمعی خود معرفی می شدند. نمونه های با ارزشی همچون میدان نقش جهان اصفهان، میدان گنجعلی خان کرمان، میدان امیر چخماق یزد و میدان سنت پیتر و میدان سرخ مسکو جز فضاهای عمومی شاخصی می باشند که حضور مردم در فعالیت های مختلف در آن ها پررنگ بوده است. حضور فضای باز در معماری و شهر سازی ایران سابقه ای طولانی دارد و می توان گفت که هیچ بنایی ساخته نمی شد مگر آن که شکل گیری و یا ساماندهی صحیح فضای باز آن مد نظر معمار و یا شهرساز بوده باشد. تاثیر فضای باز در معماری و شهرسازی ایرانی دارای ابعاد مختلفی همچون تعامل معماری و طبیعت، ایجاد معماری پایدار، حس مکان، هویت فضایی، شفافیت و گشایش فضایی می باشد.

موقعیت سایت مورد نظر به دلیل داشتن پتانسیل هایی همچون: قرارگیری در مرکز شهر و مکان پر تردد، واقع شدن درموقعیت اتصال بخش جدید و قدیم شهر، همجواری با فضاهای تجاری مرکز شهر، قرارگیری در مجاورت عملکردهایی که قابلیت فعالیت اجتماعی و حضور مردم را دارند نظیر پارک لاله و تالار شهر و یادمان شهدا، قابلیت تبدیل شدن به یک فضای عمومی شهری برای حضور مردم را دارد تا توسط مردم به عنوان مکانی برای تجمع و ملاقات و اجتماع دوستانه برگزیده شود. طراحی چنین فضاهای باز شهری موجب ایجاد نشانه های شاخص شهری و خاطره انگیزی در اذهان می گردد. خواسته کارفرما در مسابقه طراحی فضای چند عملکردی تجاری، اداری، فرهنگی، تفریحی، ورزشی و پارکینگ با متراژ تقریبی ۵۰۰۰۰ مترمربع است که باید در سه طبقه روی زمین و یک طبقه زیر زمین گنجانده می شد. با توجه به ایده طرح مبنی بر ایجاد فضای جمعی در مرکز شهر، سازماندهی اکثر فضاها در زیر زمین جهت سهولت حضور مردم در فضای عمومی جمعی صورت گرفت. بخش اداری با ارتفاع گرفتن از سطح زمین امکان امتداد حرکت مردم در مرکز شهر و نیز ایجاد فضای سرپوشیده را فراهم نمود که در این قسمت فضاهای تفریحی و کافی شاپ قرار داده شده اند.

توضیحات پروژه:
• معمار: حمیدرضا گذریان
• همکار طراحی: سعید فهیم پور
• کارفرما: شهرداری شهر الوند
• مساحت: ۵۰۰۰۰ مترمربع
• محل پروژه: ایران / قزوین / الوند
• سال: ۱۳۹۶
• جایزه:
o رتبه اول مسابقه بازآفرینی مرکز شهر الوند | ۱۳۹۶
• هیئت داوران: محمد سعید ایزدی، نوید سعیدی رضوانی، عباس وثیق نیا، عیوض ذاکری، حامد مانی فر، محمد شریفی، رضا سامه، سید مهدی مجابی، محمد نادر محمد زاده

تهیه و تنظیم: معمارنیوز
سایت مرتبط: www.linkoffice.ir
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook