نگاهی به کانسپت رتبه اول مسابقه ساختمان نظام مهندسی استان مرکزی | طرحی از مهندسین مشاور آریان پژوهان پارس |

رویکرد کلی در طراحی:
رویکرد کلی ما در طراحی پروژه‌ها حتی‌المقدور وفاداری به اصول معماری ایرانی در جهت حفظ هویّت و منافع ملی و توأمان تأمین نیازهای روز و به‌کارگیری زبان و واژگان روز معماری است.
اهمیت این رویکرد در چنین پروژه‌ای با توجه به اهداف و جایگاه سازمان نظام مهندسی دوچندان است.

کانسپت و توضیحات به بیان معمار طرح – به طور خلاصه کانسپت پروژه را می‌توان به کارگیری فرم‌ها و الگوهای معماری ایران، از تاریخی‌ترین فرم‌ها (زیگورات) تا پرتکرارترین آنها (طاق و ایوان و رواق) و با تأکید بر حیاط مرکزی در قالب هندسه معماری ایرانی، با بیانی روزآمد و البته متعهد دانست.

به طور عام فرم کلی بنا تداعی کننده زیگوراتی است که طاق یا ایوانی عظیم همچون چتری بر فراز آن برافراشته شده و ‌نمادی از لایه‌های تاریخ معماری ایران است و به طور خاص نیز فرم بنا با الهام از بنای تاریخی «برج شیشه» به گونه‌ای طراحی شده تا یادآور یکی از مهمترین نمادهای تاریخ و معماری شهر اراک باشد. (لازم به ذکر است بنای «برج شیشه» هم زمان با ساخت هسته‌ی اولیه‌ی شهر اراک (سلطان آباد) و به دستور فتحعلی شاه ساخته شد و علیرغم ثبت ملی، در سال ۱۳۶۱ تخریب شد. از آنجا که نشریه‌ی «برج شیشه» نیز به عنوان نشریه‌ی تخصصی سازمان نظام مهندسی استان مرکزی در سال‌های اخیر چاپ و منتشر می‌شد، اهمیت اشاره به این بنا به عنوان یک نشانه مهم در طرح مضاعف می‌گردید).

به طور کلی می‌توان گفت فرم کلی بنا مکعب مستطیلی است که بخش‌هایی از آن خالی شده تا بر اهمیت فضای تهی که مهم‌ترین ویژگی معماری ایرانی است تاکید شده باشد. و در این ترکیب فضاهای باز و نیمه‌بازی ایجاد شده که در یک بنای اداری می‌تواند به عنوان فضایی فرح‌بخش و روح‌افزا در کیفیت حال پرسنل و ارباب رجوع مؤثر باشد. به عنوان مثال در طبقه آخر با حذف بخش‌هایی از سقف (طاق) نهایی و شکافته شدن آن، این فضاها حکم یک حیاط مرکزی اندرونی را پیدا می‌کنند. و یا با توجه به نحوه‌ی استقرار بنا و سایه اندازی آن بر جبهه‌ی ورودی (حیاط-پلازای اصلی) شکاف ایجاد شده در طاق می‌تواند تشعشع آفتاب قبل از ظهر را برای لحظاتی بر جبهه‌ی ورودی آشکار نماید.

مشخصات پروژه:
• طراح: مهندسین مشاور آریان پژوهان پارس
• معمار: فرهاد میرزایی
• همکاران ارائه: حمیدرضا غلامی، نگین اکبری، محمدرضا اسلامی
• کارفرما: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی
• محل پروژه: اراک
• سال: ۱۳۹۹
• جوایز و افتخارات:
o رتبه نخست مسابقه معماری ساختمان نظام مهندسی استان مرکزی | ۱۳۹۹
• هیئت داوران: حمید رضا خوئی، سیدحمید ضیائیان، حامد بدری احمدی، بهزاد حیدری

تهیه و تنظیم: معمارنیوز
سایت مرتبط: www.appars.ir
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook