نگاهی به کانسپت خانه زفیر | طرحی از دفتر معماری کالبد |

کانسپت و توضیحات به بیان معمار طرح – پروژه خانه زفیر با هدف پاسخ‌گویی به نیازهای زندگی و معماری امروزی در عین احیای عناصری از معماری گذشته که به طرز چشم‌گیری می‌توانند نقش موثری در پایین آوردن ردپای کربن و انرژی مصرفی ساختمان‌ها ایفا کنند شکل گرفت.
پاسخ به این چالش با طراحی چهار خانه متمایز که در کنار یکدیگر الگویی مدولار را تشکیل می‌دهند، ممکن شد. با تکرار این الگوهای چهارتایی، شهرکی با شانزده خانه شکل گرفت که با روش‌های برنامه‌ریزی و ساخت و ساز کارآمد، اجرای آنها به طور چشم‌گیری سریع و مقرون به صرفه خواهد بود.
با هدف کاهش میزان انتشار کربن، روند طراحی این شهرک بر تقویت فضاهای سبز و اولویت بخشیدن به عابرین پیاده و دوچرخه‌سواران متمرکز شده است. از طرفی برای تامین نیازهای شهروندی و اجتماعی ساکنین فضاهای اجتماعات مرکزی و خیابان‌های اصلی که بلوک‌های چهارتایی شهرک را به یکدیگر متصل می‌کنند، دارای امکانات حیاتی مانند ایستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی و فروشگاه‌های محلی هستند.

خانه زفیر به عنوان تجسمی از مفهوم خانه در آینده و یک پروتوتایپ، در قالب مجموعه مدول‌هایی چهارتایی گسترش یافته و این ترکیبب‌بندی در نهایت موجود بهبود عملکرد هر بلوک به تنهایی خواهد شد.
روند ساخت هر خانه با استفاده از تکنیک پرینت سه‌بعدی و به کارگیری پنل‌ها و بلوک‌های پیش‌ساخته به بازه کم‌تر از دو هفته کاهش خواهد یافت. هم‌چنین استفاده از مصالح بومی مانند پنل‌ها و بلوک‌های ساخته شده از ماسه بیابانی، خاک کوبیده و خشت منجر به کاهش چشم‌گیر میزان مصرف سیمان و به تبع آن میزان کربن تولید شده در روند ساخت هر خانه می‌شود.
الهام‌گیری از بادگیرهای قدیمی و بازتعریف آن‌ها به گونه‌ای که با کاربری‌های تعریف شده و شرایط اقلیمی سایت هم‌خوانی داشته باشد، مهم‌ترین روش جهت کاهش مصرف انرژی در مرحله پس از ساخت و بهره‌وری از بنا خواهد بود. به کارگیری پرینت سه‌بعدی و مصالح بومی در ساخت این بادگیرها نیز تهویه مکانیکی را در طول سال به حداقل میزان ممکن خواهد رساند.
خانه زفیر به عنوان یک پروتوتایپ، گامی مهم در راستای طراحی و ساخت مسکن آینده بوده که فناوری‌های نوین، توجه به محیط‌زیست و معماری گذشته را در هم می‌آمیزد. ماهیت مدولار این پروژه، فرآیند ساخت‌وساز را در حالی کاهش می‌دهد که حس یک‌پارچگی در عین تنوع را در سراسر سایت حفظ کرده و قادر است مسیر را برای معماری آینده هموار سازد.

مشخصات طرح:
• طراح: دفتر معماری کالبد
• معمار اصلی: محمد رحیمی زاده
• معماران: شقایق نعمتی، حسین روسایی
• توسعه طراحی: کامیار محبوبی
• طراحی داخلی: غزاله اسکندری
• ویژوال: زیبا باغبان، آشا آتش بند
• تحقیق و توسعه: پگاه سامعی، پردیس احمدی
• تشکر ویژه: رضا دادخواه
• محل پروژه: دبی

تهیه و تنظیم: معمارنیوز
سایت مرتبط: www.kalbodstudio.ir
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook