نگاهی به کانسپت خانه الماس | طرحی از سپهر سیدکلال |

کانسپت و توضیحات به بیان معمار طرح – دیدگاه: خانه زیستگاهی است برای سکونت انسان در آن سوی مرزهای کوچک و محدود یک سرپناه. خانه مکانی است برای اندیشیدن به “خود” به عنوان هستنده ای انسانی و همزمان مکانی است برای زیستن و مهر ورزیدن با دیگر هستندگان در محیطی که در آن آغوش طبیعت همواره گشوده است. پس باید فضائی گشوده به سوی طبیعت آفرید و همسان سازی “زیستن در طبیعت” و “زیستن با طبیعت” باید شیوه سکونت همه هستندگان باشد.

زمینه: سایت خانه الماس با مساحت ۲۱۵۰ مترمربع در بین مجموعه ای از ویلاها در شهرکی در آبسرد از توابع شهر دماوند واقع شده است. (در مدارکی که بهWAF ارائه شده است، واژه انگلیسی Diamond به عنوان نام طرح انتخاب شده که با ایهام به دو معنی اشاره دارد: ۱) لوزی که به شکل هندسی خاص خانه و گشایش لوزی شکل پوسته ساختمان خانه اشاره دارد. ۲) الماس که در انگلیسی معانی نمادین پرشماری چون ماندگاری و قوام، عشق و تندرستی دارد.)

برنامه طراحی: برنامه طراحی در پاسخ به اشتیاق ساکنین / کارفرمایان خانه الماس به ساختن آشیانه ای در قلب طبیعت و به دور از هیاهوی شهر بسط یافت. همزمان خواسته های ضوابط و مقررات ساختمان در منطقه در برنامه طراحی گنجانده شد. در بستر جغرافیایی سایت با وجود مشهود بودن آثار دخالت انسان در همه جا، اتمسفر و فضای محیط هنوز تحت تسلط طبیعت و نیروهای طبیعی است. چگونگی سکونت در چنین بستری با همه ویژگی های خاص آن و برآورده کردن خواسته ها و نیازهای متنوع ساکنین آینده خانه، پرسش اصلی است که برنامه طراحی در جستجوی پاسخی مناسب برای آن است. در نهایت برنامه طراحی خانه الماس بر آن است که از طریق آشتی دوگانگی های مختلف همچون طبیعی و مصنوع، بیرون و درون، معماری و منظر به راه حلی مناسب برای سکونت در شرایط خاص سایت طرح دست یابد.

وحدت / گوناگونی: ترکیب بندی بنای خانه از وحدت سه واحد گوناگون و تفکیک شده مسکونی با آرایش فضائی خاص خود در داخل یک حجم هندسی یکپارچه و از طریق یک پوسته محاط کننده آجری شکل می گیرد. این ساختمان دو خانواده را از دو نسل با شیوه های زندگی متفاوت در دو واحد مجاور هم سکنی می دهد. یک واحد مهمان کوچک، کامل کننده این توده فضایی واحد سومی است که در صورت نیاز در آینده می تواند به عنوان واحد سرایداری عمل کند.

معماری / منظر: بنای خانه کوشکی است که در میان منظر باغ قرار گرفته و در جلو و پشت خود دو منظر را به شکل باغ های کوچک تری از هم جدا می کند و به آنها تعریفی فضایی می دهد. درعین حال پیوستگی بین این دو باغ از طریق تداوم آنها به درون این کوشک ممکن می شود. منظر از هر دوطرف به درون پوسته بنا و مرکز آن نفوذ می یابد و در امتداد حرکت به درون بنا فضاهای متنوعی با سطوح مختلفی از محصوریت، به نحوی جای گرفته اند که تمایز بین فضاهای محصور و باز کم رنگ می شود و جهت گیری ساختمان و سطوح شفاف نماها نیز به گونه ای سامان یافته اند تا ارتباط بین خانه و سیمای کوه هایی که در دوردست و در راستای لبه شرقی سایت هستند را فراهم کند.

حرکت و ارتباط: ارتباطات بین درون و بیرون، بین ساختمان و منظر و دسترسی به هر واحد مسکونی از طریق مجموعه ای از مسیرها، شیبراه ها و پله ها صورت می گیرد. یک مسیر اصلی از هسته مرکزی بنا می گذرد و ارتباط بین باغ های جلو و پشت بنا را برقرار می کند. در برنامه طراحی علاوه بر پرداختن به کیفیت و شکل فضاهای گوناگون طرح، به موضوع حرکت و ارتباط بین آنها توجه ویژه ای شده است. زندگی در خانه الماس از طریق حرکت بین فضاهای متنوع و تجربه پیوستگی فضایی و ارتباط متقابل بین فضاهای مختلف ادراک می شود.

مشخصات طرح:
• طراح: دفتر معماری سپهر سیدکلال – Sepehr seyedKalal/SKY
• معمار: سپهر سیدکلال
• رده: مسکونی
• مساحت: ۲۱۵۰ مترمربع
• محل پروژه: تهران، دماوند، آبسرد
• سال: ۲۰۲۳
• جایزه:
o فینالیست فستیوال جهانی معماری (WAF) | 2023 | طرح آینده در بخش خانه

تهیه و تنظیم: معمارنیوز
سایت مرتبط: www.seyedkalal.com
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook