نگاهی به کانسپت جزیره توریستی درمانی دبی | اثری از دفتر معماری کالبد |

استودیو کالبد با ترکیب فناوری های پیشرفته و اصول طراحی پایدار و شرایط منحصر به فرد جغرافیایی و اجتماعی دبی، یک مجموعه شناور چند منظوره را طراحی کرده است که خدمات بهداشتی با کیفیت ارائه کند. این جزیره به شکل هلال و الهام گرفته از عناصر طراحی هندسی اسلامی است که به پنج لایه تقسیم می شود تا به عنوان یک مجموعه مستقل با سیستم حمل و نقل زیر آبی، اقامتگاه هایی برای بیماران مهیا کند.
ایده طراحی جزیره هلالی شکل دبی مبتنی بر رویکردی آینده نگر و ارائه مجموعه ای چند منظوره با محوریت خدمات پزشکی است. ادغام خلاقانه رویکرد دیجیتال، معماری پایدار، شرایط جغرافیایی و اجتماعی منطقه و همچنین توجه به نیازهای آینده دبی، شاخص هایی هستند که در تمامی مراحل ایده پردازی و طراحی مورد توجه قرار گرفته اند.

دسترسی به این جزیره از طریق زیر آب خواهد بود. این سیستم حمل و نقل و زیرساخت های زیرآبی شامل سیستم مونوریل و خودروهای الکتریکی، جزیره را برای تردد عابران پیاده آزاد می کند. ایستگاه های مختلفی نیز در هر قسمت از جزیره برای حمل و نقل تعیین خواهد شد.
شکل هلالی پلان سایت (پلان موقعیت) نمادی از معماری منطقه دبی و هندسه برج العرب و همچنین عناصر مذهبی مسلمانان مانند ماه است. همچنین در شبکه طراحی شده برای سایت و سطوح بالاتر، از ترکیب انتزاعی فرم های پارامتریک و الگوهای هندسی اسلامی استفاده شده است.
این پروژه دارای سه منطقه اصلی شامل آموزش و پژوهش در وسط و مناطق پزشکی و مسکونی در کنار آن است. همچنین طراحی مسیرهای معلق بین قسمت ها و ساختمان های مختلف، امکان پیاده روی در این جزیره را در سطوح مختلف فراهم کرده است. به دنبال این موضوع، با حضور در هر نقطه ای از جزیره و در هر سطحی، منظره بی نظیری از دبی و خلیج فارس به وجود می آید. تراس ها و پشت بام های پوشیده از گیاهان، علاوه بر افزایش کیفیت هوا، منظره ای سبز و سایه دار در ساعات مختلف روز به این جزیره می بخشد که با توجه به آب و هوای گرم و مرطوب دبی، نوآوری مهمی در طراحی به شمار می رود.

توسعه مرکز بهداشت و درمان دبی
برج مرکزی جزیره به مساحت یک میلیون متر مربع دارای دو قسمت کلی است: پایگاه ۶۷۰۰۰۰ متر مربعی به فعالیت های آموزشی و آکادمیک اختصاص دارد و هلال ۳۳۰۰۰۰ متر مربعی روی آن به کارکردهایی از جمله سالن نمایشگاه، بخش تحقیق و توسعه، پارک علم و فناوری، کتابخانه و نمایشگاه دستاوردهای دیجیتال اختصاص دارد. در کنار این آسمان خراش مرکزی، ۱۴ برج با عملکرد پزشکی اضافه شده و در دو انتهای جزیره، ۲۴ هتل قرار دارد. همه این ساختمان ها به طور متقارن در دو طرف آسمان خراش مرکزی قرار گرفته اند.
در پایان، می توان کل پروژه را در ۵ لایه مشاهده کرد:
o لایه اول در دو طبقه زیر زمین و به خودروها، عابران پیاده، پارکینگ و فضای سبز اختصاص دارد.
o سطح بعدی، با رویکردی آینده نگر برای حمل و نقل پیش بینی شده است.
o سپس در سایت پلان، ساختمان ها قرار دارند.
o لایه بعدی، مسیر معلق با الگوهای پارامتریک و اسلامی در محدوده مسکونی (هتل ها) است.
o در نهایت مجدداً مسیرهای استریل با الگوهای پارامتریک و اسلامی برای دسترسی بین برج های پزشکی می باشد.

رویکرد پایدار جزیره مراقبت های بهداشتی دبی
در کنار تمامی اصول به کار گرفته شده در طراحی مرکز بهداشت و درمان دبی، رد پای رویکردی پایدار به چشم می خورد. فضای سبز نه تنها در سایت پلان بلکه در تمامی سطوح ساختمان ها طراحی شده است. تراس های وسیع و سرسبز در منطقه مسکونی و داشتن نور کافی با وجود سایه، فضای مناسبی را برای استراحت ساکنین و لذت بردن از منظره شهر و خلیج فارس فراهم می کند. مسیرهای معلقی که هتل‌ها را به هم متصل می‌کنند، سایه‌ای عالی و مطلوب با جریان هوای تازه در سطوح پایینی برای عابران پیاده مهیا می‌کنند.
همچنین رویکرد چند منظوره این پروژه باعث می شود که هتل های طراحی شده با بالاترین سطح استاندارد، میزبان گردشگران و مراجعه کنندگان به ساختمان های پزشکی باشند. از سوی دیگر، بخش تحقیقات نقطه عطف دیگری است که به صورت مکمل با گروه پزشکی کار خواهد کرد و در نهایت مجموعه ای که از منظرهای مختلف اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی مطابق با استانداردهای رویکرد پایدار است، وجود خواهد داشت.

توضیحات پروژه:
• طراح:
دفتر معماری کالبد – Kalbod Studio
• معمار اصلی: محمد رحیمی زاده
• معمار: محمد رمضانی خانی
• تیم طراحی: مائده معلمی – محمد رضا قاسمی – سارا رجبی – زیبا باغبان – یحیا بسام – پگاه سامعی – پردیس احمدی
• کارفرما: شهرداری دبی
• رده: کانسپت
• مساحت ساخته شده: ۱۰۰۰۰۰۰ مترمربع
• محل پروژه: امارات متحده عربی / دبی
• سال: ۲۰۲۳
• جایزه:
o برنده جایزه جهانی معماری (WAFX) | 2023 | سالمندی و سلامت
o لیست کوتاه جایزه جهانی معماری (WAF) | 2023 | سلامت

تهیه و تنظیم: معمارنیوز
سایت مرتبط: www.kalbodstudio.ir
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook