نگاهی به کانسپت اقامتگاه بومگردی گناوه | طرحی از دفتر معماری آرکلوفا |

بندر گناوه قدمتی به درازای تاریخ ساسانیان دارد؛ دریانوردان و ملوانان زیادی به آن سفر می‌کردند و بعد از بازگشت به شهر خود درباره ساحل و مروارید‌های زیبای دریای بندر گناوه سخن می‌گفتند و همین موضوع باعث شهرت بندر گناوه در بین شهرهای دیگر بوشهر شده است.
با توجه به کاربری توریستی،تجاری تفریحی بندر گناوه و اینکه سالیان متمادی و بخصوص در ایام نوروز، سیل زیادی از مردم عزیز کشورمان و به عبارتی بیشترین تعداد مسافران نوروزی راهی گناوه می‌شدند و شهرمان کمبود اقامتگاه جهت اسکان مسافرین را داشت،در طراحی خط ساحلی بندرم، ایده اقامتگاه بومگردی گناوه در ذهنم نقش بست.
بستر اصلی طرح در یکی از بکرترین صخره‌های ساحلی اطراف شهر، بین روستای مال قائد و روستای قلعه واقع گردید است. ایده اصلی طرح به مرور زمان و در غروب‌های دل انگیزی که این مسیر ساحلی مشغول دوندگی و ورزش بودم در ذهنم شکل گرفت. ساختار طرح و کانسپ اصلی پروژه از صدف‌هایی شکل گرفت که در امتداد ساحل و بر روی ماسه‌ها در زیرنور زیبای غروب خورشید و ساحل خودنمایی می‌کردند. ساختار اندام صدف دو کفه‌ای است؛ دو کفه آهکی دارند که با یک لولا به هم چسبیده‌اند. در مرکز هر لولا یک ماهیچه بزرگ است که هنگام خطر منقبض شده و می‌تواند دو کفه را به هم بچسباند و بخش‌های نرم بدن حیوان را حفظ کند. تا وقتی ماهیچه بزرگ منقبض است، کفه‌ها چسبیده‌اند. باز شدن کفه‌ها کار ماهیچه کوچک دیگری است که درون لولای ماهیچه‌ای قراردارد. این ماهیچه کوچک در صورتی می‌تواند کفه‌ها را باز کند که ماهیچه بزرگ منبسط شده باشد.در طراحی کانسپ طرح، کف و سقف پروژه را جایگزین دو کفه اصلی صدف و پلان طرح و شیشه های سرتاسری پروژه را جایگزین مروارید درون صدف کردم.
متریال بامبو مناسب ترین گزینه ای بود که علاوه بر دارا بودن شاخصه های اصلی معماری پایدار،در شبیه سازی بافت بیرون و پوسته ی خارجی صدف برای من بسیار هیجان انگیز بود
جهت گیری هر کدام از  صدف‌ها به گونه‌ای است که فرم خمیده و پوسته‌ای شکل نمای اصلی آنها مانند یک پرده عمل کرده و با کنترل نور شدید غرب، آن را فیلتر کرده و در فضاهای داخلی تقسیم می‌کند.

مشخصات طرح:
• طراح: دفتر معماری آرکلوفا (گناوه و شیراز)
• معمار: اسماعیل قاسم زاده
• همکاری در ارائه و خروجی‌های هوش مصنوعی: استودیوی معماری ادریسی
• فاز دوم پروژه: زیبا خشنود
• نرم افزارهای ارائه رندرها: midjourney_photoshop
• نرم افرار ارائه فاز دوم و نقشه‌های اجرایی:  revit architecture 2024
• محل طرح: بوشهر، بندر گناوه

تهیه و تنظیم: معمارنیوز
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook