نگاهی به کانسپت ارم | طرحی از دفتر معماری شهروز زمردی و همکاران |

کانسپت و توضیحات به بیان معمار طرح – ارم، باغی با صفات بهشتی، سبز با اتمسفری ملکوتی که سیرو سلوک و گشت و گذار در آن تنها حسی که در انسان برانگیخته می کند، لذت است و شعف.
‌این کلید واژه ها همگی مبنای طراحی پروژه ارم از لحظه اول بوده‌اند و مفهوم تک تک آن‌ها را می‌توان در جز به جز پروژه به عینه مشاهده و لمس کرد و ادغام این مفاهیم با تمام محدودیت‌ها و فرصت‌های موجود در بستر و محیط و همچنین اهداف کارفرما و چهارچوب‌ها و محدودیت‌های تعیین شده توسط وی در زمینه‌هایی مانند شهرداری و بودجه مد نظر، ما را در خلق اثر پیش رو یاری رساند.
کانسپت پروژه از نظر معمار و طراح را می توان در یک جمله به صورت خلاصه اینچنین بیان کرد: رویش شهری مدرن و امروزی از دل طبیعت بهشتی و به موازات آن تمام سعی معمار از ابتدای طراحی در راستای خلق کانسپتی بود که شخصیت و هویت پروژه و نام ارم را بدرستی و شایسته بیان کند و زمینه و بستری فراهم آورد تا بتواند نیازهای عموم مردم را پاسخ دهد. به قطع شناخت و پاسخگویی به تمام نیازهای مخاطب با توجه به گستره عظیم مخاطبین مقدور نبوده و نخواهد بود اما یقیناً رسالت همیشگی معمار همیشه بر آن بوده است تا نیاز های مخاطب را تا جای ممکن و در حد توان پاسخ دهد و در وجود او حس خوشایند و لذت بخش را بیدار کند؛ حسی که در وجود همه ما از روز اول بوده است و امروزه با توجه به تغییر سبک زندگی و شلوغی و ازدحاماتی که ما را در بر گرفته است و پیمودن سیر فراموشی احساسات خوب در وجود تک تک ما، تلنگر درست و به جای معمار می‌تواند آن‌ها را برانگیخته سازد، حس هایی که هر زمان در آن‌ها غرق بوده‌ایم، گذر زمان را فراموش کرده‌ایم.
با در نظر گرفتن این مهم و همچنین توجه به فرهنگ ایرانی و اصالت آن، فرهنگی که نور، سبزی ، طبیعت و درخشانی جزو اجتناب ناپذیر آن بوده و در معماری ایرانی ساعت‌ها چشم‌ها را به خود می‌دوزد، می‌توان گام به گام طراحی کانسپت پروژه ارم را تعریف کرد.
بستر منحنی پروژه پوسته‌ای که ۴ طبقه تجاری و فرهنگی پروژه را در بر می‌گیرد، نمادی است از طبیعت و الهام گرفته شده از آن با تمام خط و خطوط ارگانیک موجود در آن و ساختمان تماماً شیشه‌ای زاده شده از دل این بستر یادآور شهر مدرن مد نظر معمارو نمایانگر نور و شعله از بستر باغ بهشتی ارم است.
محدودیت‌های پروژه طبق ظوابط شهرداری، موارد بسیاری را شامل می‌شود که تیم طراحی تمام تلاش خود را کرد تا بتواند این محدودیت‌ها را به بهترین نحو ممکن حل کرده و به مشکلات موجود پاسخ مناسب بدهد و تمامی تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کند که به عنوان مثال می‌توان به تغییر مساحت‌ها در طبقات اداری و جایگزین کردن آن‌ها در طبقات دیگر اشاره کرد. همچنین بازی با فرم‌های استاندارد تعریف شده برای رواق موجود در طبقه همکف و اول مثالی دیگر از تلاش تیم معماری بوده است.
از طرف دیگر برخی محدودیت‌های عنوان شده از سمت کارفرما و پاسخ به آن‌ها توسط معمار در آینده و طی پیشرفت کار می توانند مورد بازبینی قرار گیرند تا بتوان برای آن‌ها بهترین راه حل و پاسخ را در نظر گرفت. از جمله مواردی همچون پارکینگ‌ها ، ترازهای ارتفاعی و سالن‌های سینما.

مشخصات طرح:
• طراح: دفتر معماری شهروز زمردی و همکاران
• معمار مسئول: شهروز زمردی
• تیم طراحی: پیام الرحمان
• طراحی جزئیات و فاز ۲: حامد نوریان
• تیم طراحی فاز ۲: پریسا ابوترابیان، افروز دمهری، الهه صابری
• رندر و مدلینگ: علی مروج، نسترن شعبان زاده
• ارائه معماری: پرنیان پورکاظمی، سپیده رضوانی
• کارفرما: مجیدی خواه
• کاربری: مجموعه تفریحی-تجاری
• کارفرما: مجیدی خواه
• زیربنا: ۷۰۰۰۰ متر مربع
• محل طرح: کرج، مهرشهر
• سال: ۱۴۰۰

تهیه و تنظیم: معمارنیوز
سایت مرتبط: www.zomorrodi-associates.com
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook