نگاهی به پل دانش | پروژه تقدیر شده مسابقه Atchitizer A+Awards 2023 |

در طراحی پل، با توجه به پل های تاریخی استان اصفهان و به خصوص پل خواجو که در بین پل های اصفهان به نماد ارتباط فرهنگ و تکنولوژی تبدیل شده است، تلاش شد تا الگوی درستی پیدا شود؛ در نتیجه روند طراحی پروژه در راستای پلی بین تکنولوژی، مدرنیته و سنت منطقه، از نظر ساختار عملکردی، سازه و فرم می باشد.
با بررسی های انجام شده در پل های تاریخی استان اصفهان، مسیر های ارتباطی نه تنها محل گذر عابران، بلکه دارای نقاط مکث و تجمع و منظرگاهی و همچنین گذراندن اوقات فراغت افراد بوده است. سی و سه پل دارای سه نقطه مکث در ابتدا و انتها پل با عنوان سقاخانه و در میانه پل با عنوان منظرگاهی (اتاق شاه نشین) است. در معماری پل ها از نماد ها و طاق های همچون طاق های جناقی و طاق آهنگ استفاده گردیده است که از نظر سازه ای به درستی عمل می کردند.

در طراحی این پل سعی شد از تقارن انعکاسی موجود در پل های اصفهان الگو برداری و حس جاری شدن رودخانه در بستر جاده تقویت شود. مسیرهای حرکتی و مکث، با یک ریتم درست و متناسب با نیاز کاربر در مدت زمان استفاده از پل در نظر گرفته شده اند. حال با در نظر گرفتن پروفیل های تاریخی شهر اصفهان و خمینی شهر، یک الگویی که از نظر هندسه پاسخگوی فرم و عملکرد درستی است و همچنین هم راستا با منظر این منطقه باشد، پیدا شد.
به طور کلی هدف این منطقه ایجاد ارتباط و تعامل بین سه حوزه دانش، سرمایه و صنعت بوده است؛ شناخت محصولات توسط سرمایه گذاران و صنایع صنعتی و بازاریابی و عرضه محصولات در داخل وخارج کشور.
اهداف پروژه:
◾️ آفرینش فضای نمایشگاهی
◾️ فراگیر بودن فضای پل
◾️ نمادین بودن پل
◾️ گذراندن اوقات فراغت دانشجویان و بازدید کنندگان
◾️ ایجاد فضاهای منظرگاهی
◾️ انعطاف پذیر بودن فضاهای مختلف پل
◾️ بهره گیری از الگوهای معماری سنتی جهت حفظ منظر شهری

با توجه به موقعیت مکانی سایت از نظر مجاورت با دانشگاه ها، صنایع مختلف، شهرک های علم و فناوری، موسسات آموزشی و پژوهشی، مسیر اصلی اصفهان-تهران و محور نجف آباد اصفهان، مسیر ارتباطی مرکز تجارت فناوری و باغ موزه به صورت المانی طراحی شد تا بتواند افراد، سرمایه گذاران و دانشجویان در حوزه فناوری را جذب کند. در طرح شهری ساماندهی و جانمایی نقاط عملکردی متناسب با نیاز دانشجویان و اساتید در اطراف دانشگاه صنعتی تعریف نشده است. به همین دلیل در طراحی این پل با در نظر گرفتن بخش های مختلف از جمله فضاهایی چون کافه رستوران و فضاهای گفتگو و گردهمای دانشجویی، بافت منطقه احیا و تقویت شد.

محوری موثر برای اتصال کاربران بزرگراه به المان شهری متصل کننده که در عین حال از کیفیت فضایی شهری منعطف با فضاهای گالری برخوردار است، در طراحی پروژه مورد توجه طراحان قرار گرفته است. در کل پلان پروژه، توابع مختلف و موازی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند که امکان سرویس دهی مناسب به عملکردهای مجاور خود را دارند. تصمیم گیری برای انتخاب و سازماندهی کاربری ها نیز بسته به شرایط محیطی و فرهنگی انعطاف پذیر خواهد بود.

در طراحی پل ها از تقارن بازتابی استفاده شده است؛ به گونه ای که با انعکاس نمای پل بر روی سطح آب رودخانه زاینده رود، الگویی کامل ایجاد شود. در پروژه با در نظر گرفتن مقاطع مختلفی که در طول پل تکرار می شود، سعی شده است حداکثر فضاهای پویا و انعطاف پذیر طراحی شود تا کاربر علاوه بر استفاده از فضاهای نمایشگاهی در زمان های مختلف، از فضاهای متنوعی مانند حیاط مرکزی، کافه ها و رستوران ها و … لذت ببرید. این حیاط‌های مرکزی با هدف نیاز به فضای بیشتر هنگام برگزاری نمایشگاه ها و ازدحام جمعیت طراحی شده‌اند و با کیفیتی متفاوت از نمایشگاه‌ها مورد استفاده کاربران قرار می گیرند؛ همچنین طوری طراحی شدند که رو به ورودی و خروجی پل باشند.

توضیحات پروژه:
• طراح:
دفتر معماری کالبد – Kalbod Studio
• معماران اصلی: محمد رحیمی زاده
• تیم طراحی: شقایق نعمتی – عاطفه ذوالفقاری فر
• کارفرما: شهرک صنعتی دانشگاه فناوری اصفهان
• رده: کانسپت
• محل پروژه: ایران / اصفهان
• سال: ۲۰۲۱
• جایزه:
o تقدیر ویژه Architizer A+Awards | 2023 | منظر ساخته نشده
o جایزه برنز A’ Design | 2022 | معماری، ساختمان و طراحی سازه
o تقدیر ویژه جایزه بزرگ معماری (AMP) | سال | معماری منظر / منظر آموزشی
• تصاویر: Kalbod Studio

تهیه و تنظیم: معمارنیوز
سایت مرتبط: www.kalbodstudio.com
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook