نگاهی به پروژه گالری طلا و جواهر بهشتی | اثری از دفتر معماری دیگر؛ علیرضا تغابنی |

کانسپت و توضیحات طرح به بیان معماران – پروژه گالری طلا و جواهر بهشتی، در امتداد دوگانه های کولاژی “دفتر معماری دیگر” قرار می گیرد؛ در امتداد پروژه هایی مثل آرت سنتر، نظام مهندسی مشهد و یا خانه شاعر. به شکلی که تنش برهم افتادن دو نظم متناقض به روی هم، منطق پروژه را می سازد. این پروژه هفتاد متری درون پاساژ خرداد در بازار تهران قرار دارد و غرق در زردی اغراق آمیز نور هالوژن هایی است که بر انباشتی از طلاهای ویترین مغازه ها می افتد.

زمانی که طراحی داخلی این فروشگاه به ما مأموریت داده شد، اندیشیدیم که چگونه میتوان یک گالری طلا طراحی کرد که در عین منحصر به فرد بودن اجزا، دارای کلیتی یکپارچه بوده و فضایی قابل کشف را برای مخاطبان رقم بزند؟

ایده طرح به گونه ای است که انگار هزاران سال کشف طلا در لحظه ای از زمان تجلی می یابد. در پاسخ به تمام افراط و آشفتگی مغازه های همسایه، تضادی ایجاد کردیم بین درخشش و تاریکی، هیاهو و سکوت، شمش های سنگی با برش های منظم و راست گوشه و خوردگی های ارگانیک در سطوح و کنج هایشان. گویی در امتداد دالانی باریک و تیره، جداره های مغازه ضخامت یافته و خراش های نامنظم روی سنگ ها، بستری برای ارائه محصولات می شوند. این بازتابی از تحقق تجربه ی کشف تا کالبد معماری است.

برخلاف ویترین های شلوغ و پر از هالوژن بازار سنتی، تغییر در استراتژی فروش، طراحی را به سمت ارائه راه حلی نوآورانه سوق داده است. که متکی بر جانمایی مجزا، آگاهانه و متمرکز بر نمایش جواهرات به واسطه نورپردازی است. امکان بازخوانی منفرد هر محصول توسط مخاطب را فراهم می کند. در سیستم فروش رایج، مشتریان ویترین های شلوغ و متراکم را دیده و بررسی از نزدیک جواهرات، تنها در صورت درخواست مشتری از پشت ویترین و ارائه آن توسط فروشنده در داخل مغازه شکل می گرفت. حال آنکه طرح پیشنهادی ما به مثابه نوعی گالری، راه حلی معاصر و بی واسطه از نسبت فروشنده و خریدار را ارائه می دهد. در نتیجه، سنگ های مجوف و حجاری شده در جداره های پیوسته فروشگاه به همراه استند های منفرد و مجسمه وار میانی، عهده دار نمایش محصولات بوده و کاربران پس از ورود، آزادانه و مستقل از زیورآلات ارائه شده بازدید می کنند.

از طرف دیگر، کشیدگی دالان درونی مغازه همچون محوری خطی برای سازماندهی سکانس های عمومی تا خصوصی فضاست. در دیاگرام پیشین مغازه، نسبت یکسانی به فضای عمومی و خصوصی فروشگاه اختصاص داده شده بود و فضای ورودی و فروش در طولی همسان با فضای خدماتی (شامل آبدارخانهPantry ، فضای مدیریت و اتاق گاو صندوق) قرار می گرفت. در حالیکه در طرح جدید، دهلیز ورودی و شوروم محصولات که لایه عمومی تر پروژه را شکل می دهند، بصورت حداکثری به داخل فروشگاه امتداد یافته و در انتها تنها فضایی حداقلی برای مخزن جواهرات در نظر گرفته شده است. این به معنای خلاصه شدن برنامه در عین حفظ ترتیب دیاگرام اولیه و در راستای تقویت ایده اصلی است.

حل مسئله امنیت با تدابیر مختلف و در دو حوزه کلان در نظر گرفته شد. نخست تدوین فیلترهایی برای ورودی فروشگاه (شامل دوربین مداربسته، درِ رول آپ فلزی و نور تشخیص خروج کالا) و دیگری محافظت از کالاهای به نمایش درآمده در جداره و استندها (بکارگیری کاور های هم متریال روی کمد ها، اتصال به محل نمایش توسط کابل و یا سنسورهای نوری) در نظر گرفته شد.

در نهایت می توان گفت که در این طراحی، ماهیت ارگانیک معدن های عمیق زیرزمینی با نظم هندسی عناصر ساخت بشر به عنوان ویژگی فضاهای معماری مدرن امروزی، چیزی بین خوردگی های تصادفی شکل و ماتریس گریدی، ترکیب شده است.

توضیحات پروژه:
• طراح: دفتر معماری دیگر – Next Office
• تیم طراحی و نظارت: علیرضا تغابنی، هوداد ظروفچیان، مهرداد مکارمی، علی قدس، گلاره گران سرشت، فرزاد فراست، ستارگنجعلی پور، امیر نجفی، امیرحسین طاهری پور، سپیده موسوی
• کارفرما: حسن محدثین (بهشتی)
• رده: طراحی داخلی
• محل پروژه: ایران / تهران / بازار بزرگ تهران
• سال: ۲۰۲۲
• جایزه:
o لیست کوتاه فستیوال جهانی معماری (WAF) | 2023 | طراحی داخلی: فروشگاه
• عکاسان: پرهام تقی اف، مجید جهانگیری، فرزاد فراست

تهیه و تنظیم: معمارنیوز
سایت مرتبط: www.nextoffice.ir
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook