نگاهی به پروژه ویلا موازی | طرحی از استودیو معماری ژاژ |

کانسپت و توضیحات به بیان معمار طرح – این ویلا به مساحت ۲۹۵ مترمربع در زمینی به مساحت ۸۴۵ مترمربع در روستای نوا بخش لاریجان آمل واقع شده است.
یکی از ویژگی‌های شاخص این پروژه، شیب زیاد سایت بود که منجر به ایجاد اختلاف ارتفاع در آن شد.
ایده اصلی طراحی این پروژه توپوگرافی سایت و خواسته کارفرما مبنی بر استفاده دو نسل از یک خانواده (پدر و پسر) از آن بود و بدلیل واقع شدن سایت در مجاورت رودخانه ملزم به رعایت حریم آن بودیم. در نهایت، بنا بر نیاز کارفرما در استفاده از سطح اشغال و تراکم مجاز، رعایت حریم رودخانه و سطح‌بندی اعمال‌شده در گذشته، عقب‌نشینی پلکانی حجم حاصل شد. با برش خوردن حجم اولیه و جابجایی آن‌ها در جهت عمودی به دو حجم موازی در دو سطح متفاوت دست یافتیم. بدین ترتیب همانند درون خانه که با وجود تفاوت نسلی، دو خانواده در کنار هم اما با هم متمایزند در نمای بیرونی نیز دو حجم موازی و ناهمگون شکل گرفت.
در طراحی فضاهای داخلی ویلا سعی شد تا فضای مستقلی برای هر یک طراحی شود و در عین حال امکان دسترسی به هر دو بخش، از داخل فضا فراهم گردد. به عبارت دیگر این دو حجم از بیرون مجزا و از درون به هم پیوسته‌‌اند.
ویژگی‌ شاخص دیگر پروژه، چشم‌انداز مطلوب آن به قله دماوند‌، کوه‌های اطراف و جاده کوهستانی است. از این رو با ایجاد تراس، امکان بهره‌مندی از این چشم‌انداز زیبا فراهم شد و با پیش‌آمدگی تراس‌ها، سایه‌بان مناسبی برای گرمای تابستان و دید بهتری به مناظر اطراف ایجاد شد.
با توجه به شرایط اقلیمی منطقه، ارتفاع ۲۳۰۰ متری از سطح دریا و زمستان‌های برفی و بسیار سرد آن، در پوشش نهایی نما و سقف از ورق‌های گالوانیزه سیاه استفاده شد تا پوشش یکپارچه‌ای در دیوارها و سقف بوجود آید و با جذب بیشتر تابش دمای فضای داخل مطلوب‌تر گردد. بدین ترتیب دیوار‌های بیرونی از تماس با سرمای شدید محفوظ مانده و اتلاف حرارت نیز به مراتب کمتر خواهد بود.

مشخصات پروژه:
• طراح: استودیو معماری ژاژ
• معمار اصلی: قاسم نوایی
• دستیار طراحی: محمد شالیکار
• تیم طراحی: صدف داوودی، حدیث پورابراهیم، محسن فلاحی
• رده: مسکونی
• کارفرما: امین نوایی
• محل پروژه: مازندران، آمل، نوا
• جوایز و افتخارات:
o برنده مدال برنز ساختمان سال بخش حرفه‌ای جایزه بین المللی طراحی IDA آمریکا در سال ۲۰۲۳
o اثر شایسته تقدیر جایزه مسترپرایز آمریکا در سال ۲۰۲۳
o اثر شایسته تقدیر جایزه گلد تریزینی روسیه در سال ۲۰۲۳
o کسب رتبه سوم معماری در اولین دوره جایزه بین‌المللی کیوسک کدیا در سال ۲۰۲۲
o فینالیست جایزه ۲A دبی در سال ۲۰۲۲
o راه یافته به مرحله نهایی در جایزه ساختمان سال در سال ۲۰۲۱
• تصاویر: دید استودیو

 

تهیه و تنظیم: معمارنیوز
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook