نگاهی به پروژه «هتل سنگان»

نگاهی به هتل سنگان – استودیو طراحی فرشاد مهدی زاده –
 سازه ای چادری مانند در شمال شرق ایران

توضیحات و کانسپت پروژه:
سنگان شهر کوچکی در شمال شرقی ایران و در همسایگی با افغانستان است. اخیراً به دلیل کشف یک معدن آهن، تجارت محلی آن که بر پایه کشاورزی، مبادله محصولات و صنایع دستی استوار بود، بیشتر به سمت توسعه کارخانه‌ های فولادی سوق پیدا کرده است. حال با هدفی جدید، این شهر تعداد قابل توجهی از بازدیدکنندگان را به خود جذب می کند. با این وجود، امکانات رفاهی و اقامتی که به شهر کمک می کند تا با این تغییرات سازگار شود، هنوز وجود ندارد.
استودیو طراحی فرشاد مهدی زاده در پاسخی مفهومی به نبود کارکرد های اقامتی و پذیرایی در این منطقه جدید توسعه یافته ایران، هتلی را در شهر کوچک سنگان طراحی کرد. این پروژه از یک سازه کم ارتفاع در زمینی به مساحت ۵۰۰۰۰ متر مربع تشکیل شده است. فرشاد مهدی زاده بیان می کند که “اگرچه این تحولات تأثیر مثبتی بر این شهر گذاشته است، اما همچنان از فقدان کارکرد های اقامتی و پذیرایی برای تعداد فزاینده بازدیدکننده رنج میبرد”. هدف کارفرما جذب بازدیدکنندگان از طریق یک نقطه مقصد نمادین و همچنین ارائه محل اقامت برای گردشگران صنعتی بود.
در ابتدا، بریف پروژه، طراحی برجی ۲۰ طبقه با زیربنایی به مساحت ۵۰۰۰۰ متر مربع بین سنگان و شهرک صنعتی بود. FMZD این خواسته را به چالش کشید و یک ساختمان کم ارتفاع را پیشنهاد کرد که با بافت شهری شهر ترکیب شود. تضاد بین سازه بلند مرتبه پیشنهادی و بافت شهری کم ارتفاع موجود سنگان و احتمال آسیب به منبع درآمد مردم محلی، منجر به تغییر طرح اولیه شد. با هدف جذب گردشگران صنعتی، سازه ای نمادین طراحی شد که امکانات اقامتی و دیگر امکانات را فراهم کند. FMZD، تصمیم گرفت تا چالش طراحی را با تغییر از سازه برج مانند به چادری حل کند؛ پوششی که به طور هوشمند در عرض ساختمان ها می پیچد، تا با بافت شهری سنگان ترکیب شود.
طراحی با الهام از فرم سازه های چادری سنتی اجازه داد ارتفاع هتل پایین تر بیاید و عرض ساختمان افزایش یافته تا با مردم محلی ارتباط و تعامل داشته باشد. فضای داخلی، از تکرار فضاهای خالی در مقیاس های مختلف ساخته می شود؛ یک حیاط مرکزی، مانند یک واحه و به عنوان یک فضای عمومی برای هتل عمل می کند. این مجموعه توسط یک فضای بیرونی تعاملی احاطه شده است که فضایی مناسب برای بازار های محلی موقت ایجاد می کند. این بازار توسط سرپناه هایی به شکل ساختار های چادری بدوی سنتی از جنس حصیر و چوب محافظت می شود.

اطلاعات پروژه: 
نام پروژه: هتل سنگان
شرکت معماری: FMZD – استودیو طراحی فرشاد مهدی زاده
معماران اصلی: فرشاد مهدی زاده
تیم طراحی: آیدا سربلند، فرنوش آقا میرزا
مساحت ناخالص: ۵۰۰۰۰ متر مربع
محل پروژه: سنگان، ایران
سال: ۲۰۱۸

♦ نمــایش تصاویر پروژه:

 

تصویر پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook