نگاهی به پروژه طراحی داخلی و منظر بام پنت هاوس غربی ساختمان مسکونی پارامیس گاردن | طرحی از استودیو معماری سِدروس |

کانسپت و توضیحات به بیان معمار طرح – در ساختمان مسکونی پارامیس گاردن، طراح مسئولیت طراحی داخلی پنت‌هاوس غربی، باغ‌بام و طراحی منظر ساختمان را به عهده داشته است. پارامیس‌گاردن یک ساختمان مسکونی در دسته‌بندی برج‌باغ‌های لوکس محله نخجوان نیاوران است. در طراحی داخلی پنت‌هاوس غربی مجموعه و باغ بام اختصاصی آن، کارفرما تقاضای معماری مدرن و در عین حال لوکس را از طراح داشت.
با توجه به گروه هدف مجتمع‌های مسکونی چنین، ایده مولد طراحی عناصر لوکس و رویکردهای معاصر و مینیمال را به نحوی با هم پیوند داد تا به ترکیبی یکپارچه و هماهنگ دست یابد. به عنوان مثال، کاربست سنگ‌ مشکی، استیل برنزی، چوب، چرم و تاچ‌های ظریفی از تزیینات لوکس، فضاسازی را زیباتر جلوه داده است. در عین حال برخلاف مد رایج در خانه‌های مجلل، از تزییناتی چون سقف‌های کاذب و گچ‌کاری‌های پر نقش و نگار اجتناب شده است. ویژگی‌های بنا و محل استقرار آن توسعه محیطی برخوردار از نور طبیعی مناسب همراه با گستره‌های دید جذاب را ممکن می‌سازد. نمای کرتن وال پروژه که از کف تا سقف امتداد یافته است، در طول پروژه امتداد دارد. شاخصه طراحی داخلی این پروژه طراحی جزییات بسیار در عناصر تشکیل‌دهنده آن است که شخصیت زیباشناختی منحصر به خود را می‌آفریند. فضای خلق شده در نهایت توانایی ایجاد احساسات متفاوت در کاربرانش را دارد. این ساختمان یک سبک زندگی مدرن و لوکس در کنار فرصت فراغت یافتن ارائه می‌دهد. پنت هاوس برای یک خانواده ساخته شده است که در جستجوی مکانی برای ترکیب حریم خصوصی با فضای معاشرت هستند.
پیشنهاد طراحی مبتنی بر دو حوزه کلی است. اولی فضاهای نیمه خصوصی خانه مانند نشیمن، ناهارخوری، تراس و آشپزخانه که ویژگی اصلی این فضاها برخورداری از جزییات زیاد در عناصر، پنجره‌های بزرگ و سقف‌های بهم‌پیوسته بلندی است که در اتاق نشیمن حس فراخ بودن را در مخاطبانش بر می‌انگیزد. به دلیل توزیع کافی عناصر در این فضاها، ترکیب‌بندی بصری به وجود آمده از زوایای مختلف قابل درک است و در عین حال یکدستی و تعادل در مصالح و مبلمان حفظ شده‌است و با رنگ‌های گرم و تیره شناخته می‌شود. از دیگر سو، بخش خصوصی خانه با غلبه رنگ‌های خنثی از طیف سفید و خاکستری در کنار سادگی، محیطی راحت خلق کرده‌است. هال ورودی مفصل رابط این دو بخش است. مکعبی تیره مرکب از آینه و چوب که انتقال تدریجی میان فضای خصوصی و نیمه خصوصی را بر عهده دارد.
پنت‌هاوس دربرگیرنده حیاط‌های خصوصی چون تراس، باغ‌بام و استخر است. در این طراحی داخلی دوبلکس، یک سوییت اداری در طبقه دوم واقع شده که به حیاط اختصاصی خانه اشراف دارد. ایده سیالیت و پویایی جریان اصلی شکل دهنده پروژه در تمامی سطوح و فضاهای آن مانند فضای اصلی نشیمن، اتاق خواب اصلی، اتاق کار، سوییت اداری و فضاهای بیرونی است که امکان حرکت و سیر پیوسته در کل بنا را فراهم می‌سازد. راه‌پله اصلی از فضای نشیمن به سوییت اداری نقطه کانونی و مونومنتال نشیمن محسوب می‌شود. حمام سوییت اداری با ایده‌ای طبیعت‌محور در برگیرنده باغچه‌هایی با گیاهان عمودی است که فضایی راحت و آرامش بخش می‌‌آفریند. فضای سوییت اداری امتدادی میان حمام، محل‌کار و خواب است.
حیاط خانه فضایی باز با مساحت تقریبی ۴۸۰ مترمربع است که به خانواده و دوستاناشان امکان لذت‌بردن از آفتاب، هوای تازه، منظر گسترده به شهر و طبیعت پیرامون را می‌دهد. برنامه فیزیکی بام بر اساس نیازهای کارفرما و امکانات موجود ترکیبی از سه فضای اصلیِ استخر اختصاصی، فضای گردهمایی خانوادگی و فضایی نسبتا وسیع جهت برگزاری مهمانی، را در بر گرفت. این حیاط از امکاناتی چون، فضای باربیکیو، تراس آفتاب و ناهارخوری برخوردار است که با الگوی کاشتی ظریف محاط شده است.
در گام نخست محصورترین موقعیت که دسترسی مناسبی از فضای داخلی نیز داشت، جهت جانمایی استخر انتخاب شد. این زون در فضایی میان حجم بنا و آسانسور شیشه‌ای داخل واحد در جنوب شرقی بام است. زون ۱ از سوییت اداری مشرف به بام دید مطلوبی دارد. همچنین جهت کم‌رنگ‌کردن دید به استخر و تراس آفتاب مجاور آن از دو جبهه غرب و جنوب حصارهای مجوف آهنی با جعبه های گل و گیاهان رونده استفاده شده است. در شمال استخر در امتداد آسانسور و در نزدیکترین نقطه به ورودی فضاهای خدماتی چون دوش، رختکن و سرویس بهداشتی جانمایی شدند.
در زون ۲ آلاچیقی جهت گردهمایی خانواده طراحی شده‌است. این بخش کاربردی‌ترین فضای بام است. سقف آلاچیق به منظور سهولت استفاده با شیشه پوشانده‌شد تا امکان بهروری از این فضا به هنگام بارش فراهم گردد. باربیکو بام سبز هم در مجاورت این فضا قرار دارد. در مرکز فضای نشستن نیز آتشدانی تعبیه شده که امکان گردهمایی در ایام سرد سال را فراهم می‌آورد.
زون ۳ که بیشترین سهم را در لکه‌گذاری پلان بام به خود اختصاص داده، دربرگیرنده فضای برگزاری میهمانی‌ها است. این فضا در ضلع غربی به صورت شمالی-جنوبی گسترده شده، در قسمت شمالی یک میز نهارخوری چهارده نفره جهت سرو غذا جانمایی شده که با سازه چادری در برابر تابش و بارش محافظت می‌گردد. جانمایی این سازه چادری به گونه‌ای است که دید شمالی به کوه‌های اطراف را مخدوش نسازد. به منظور تلطیف فضای مهمانی، مبلمان ثابتی که با جعبه‌های گل آمیخته اند طراحی شده است. همچنین آبنمای خطی که نورپردازی خاصی جهت روشنایی شب دارد در ضلع جنوبی آن قرار گرفته است.
در طراحی منظر بام دو نکته اصلی به عنوان ضوابط اصلی طراحی مورد توجه قرار گرفت: (۱) استفاده حداکثری از پوشش نرم قابل نگهداری در بام، (۲) پرهیز از استفاده از عناصر الحاقی اضافی. در راستای تحقق مورد اول، تلاش شد تمامی پوشش گیاهی در مجاورت دیوار‌ها و حصارها تعبیه شوند تا در نیم سایه قرار گیرند. همچنین از گونه‌های سازگار با میزان تابش و سرعت باد در بام استفاده شده است. در رابطه با نکته دوم برای تامین روشنایی و نورپردازی، عناصر نوری تا جای ممکن بصورت مخفی در مبلمان ثابت دیده شدند و جهت تامین روشنایی مسیرها نیز نورهای دفنی به کار رفت.
انتخاب متریال بام نیز به گونه‌ای بود که کاربر تجربه فضایی کاملا متفاوتی با داخل بنا داشته باشد، از این‌رو از آجر و سیمان سفید برای پوشاندن دیوارها استفاده شد. ترکیب رنگ سفید با الوارها و پروفیل‌های رنگ چوب و پوشش گیاهی در تحقق این امر نقش داشته است. انتخاب کف کاذب نیز از دیگر آیتم‌های تاثیرگذار پروژه است که هم از شکستگی سطوح به لحاظ شیب بندی جلوگیری می کند و هم سهولت دسترسی به تاسیسات و امکان تعمیر و نگهداری را فراهم می‌آورد.

مشخصات پروژه:
• طراح:
استودیو معماری سِدروس
• سرپرست طراحی: محمدمهدی سعیدی
• معمار مسئول: دنیا فرقانی
• تیم طراحی: مهسا معصوم زاده، میلاد یزدآبادی
• گرافیک: محمد چروی، مهشاد حیدر
• طراحی منظر: استودیو معماری سِدروس
• نورپردازی: استودیو معماری سِدروس
• مدیر اجرایی پروژه: هادی رضاییان
• ناظر: محمدمهدی سعیدی
• متریال‌های اصلی: شیشه، چوب، چرم، سنگ
• رده: مسکونی
• کارفرما: MK Architects
• مساحت کل ساخته شده: ۹۰۰ مترمربع
• محل پروژه: تهران، نیاوران، نخجوان
• تاریخ شروع و اتمام طراحی: ۱۴۰۱
• تاریخ شروع و اتمام اجرا: ۱۴۰۲
• تصاویر: محمدحسین حمزه‌لویی

تهیه و تنظیم: معمارنیوز
سایت مرتبط: www.cedrus-architects.com
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook