نگاهی به پروژه سورنا | طرحی از محمد جمال کابلی و زینب خیتال |

کانسپت و توضیحات به بیان معمار طرح –

ذهنیت:
در پروژه سورنا سوالی که برای ما مطرح شد این بود که چگونه موضوع معماری را با دخل و تصرف در کانتکست و فرم زندگی در آن موضوعی (گزاره) برای آینده در بستر واقعیت در بیاوریم. در این تمرین تلاش کردیم تا شکل تثبیت شده ساختار و فضاهای معماری نجف آباد را در هم بریزیم و از طریق دگرگونی در هندسه معماری، آن ساختار جدید به وجود بیاوریم تا بتوانیم ظرفیت های معماری آن را به شکلی برنامه‌ریزی شده، با توجه به نیازها و الگوی زندگی امروزی تغییر دهیم.
با استفاده از الگوی قوس که در کانتکست معماری نجف آباد نقش مهمی دارد و بخش عظیمی از خاطرات جمعی شهر بوده، گونه شناسی و فرم طراحی را انتخاب کردیم. با دفرمه کردن فرم اصلی و توجه به کاربردی بودن فرم توانستیم به یک شکل آوانگارد دست یابیم که این شکل از نظر کاربرد، دو سیستم پاسیو (تامین نور طبیعی) و ایجاد سیرکولاسیون هوا در فضا را نیز تامین می کند. با توجه به فضاهای مورد نیاز و برنامه در شکل گیری و تعریف فضاها، به ادغام فرم پرداختیم و به ساختاری از فرم دست یافتیم تا هم فضاهای مورد نیاز را تامین کند و هم حرکت این فرم ها در دل همدیگر یک فضای پویا و متنوع را ایجاد کند. در نتیجه توانستیم با استفاده از پتانسیل های معماری بومی محل به فرمی جدید در طراحی دست یابیم که پاسخگوی نیازهای امروز نیز هست.

ایده:
خیالی داشتیم برگرفته از فرهنگ و سنت با لباسی از خواسته ها و دانسته های امروزمان. به نیت این خیال، عناصر معماری سنتی ایران را در قالب فرم و ریتمی متناسب با اقلیم منطقه و ترکیب با معماری مدرن به کار گرفتیم. خطوط و فرم های بیرونی بنا، نگاه ما را از آسمان و زمین به درون خود هدایت می کنند و حجب و حیای معماری ایرانی و خلوت نشینی خانواده ایرانی را محیا می نماید. نور طبیعی همواره بازیچه معماران ایرانی بوده، آن را در مشتمان گرفتیم و تلاش کردیم که نور و سایه تکمیل کننده فرم و محتوای بیرونی سازه و ایجاد کننده حسی سیال و جاری باشد. روشنایی آب از همان بدو ورود گرداگرد ساختمان طواف می کند و ساکنان را به نقاط دنج و سرسبز بنا هدایت می کند. سورنا آغازین نواختن ما در دنیای معماری است.

و چرا سورنا؟
سورنا آوای هزاران ساله ایرانی است؛ برگرفته از فرهنگی غنی که ما تلاش کردیم صدای آن هنر و فرهنگ را با طراحی این بنا به سان ساز سورنا به گوش ایرانیان امروز برسانیم.

مشخصات پروژه:
• معماران: محمد جمال کابلی، زینب خیتال
• رندرینگ: محمد جواد فولادگر
• کارفرما: آقای مجتبی مهدیه
• رده: مسکونی-ویلا
• مساحت زمین: ۲۱۰۰ مترمربع
• مساخت ساخته شده: ۴۰۰ مترمربع
• محل پروژه: ایران / اصفهان / نجف آباد
• سال: ۱۳۹۹

تهیه و تنظیم: معمارنیوز
سایت مرتبط: www.jamal-kabuli.com
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook