نگاهی به پروژه بوتیک هتل هنر | طرحی از شرکت مهندسین مشاور نهصد |

کانسپت و توضیحات به بیان معمار طرح – در پاییز سال ۹۷ طراحی و ساخت پروژه بوتیک هتل هنر در محدوده میدان نقش جهان به دفتر ما واگذار شد. پروژه در ضلع غربی میدان نقش جهان، واقع در گذر سعدی نبش بن بستی که انتهای آن ساختمان های مسکونی قدیمی بود، قرار داشت. مطابق با ضوابط شهرسازی و میراث فرهنگی، نماسازی و استفاده از متریال باید با حساسیت بالا و متناسب با بافت منطقه انتخاب می شد. طبق درخواست کارفرما، ابتدا این بنا براساس پلان مسکونی طراحی شده بود اما با دیدن موقعیت ویژه آن و چشم انداز مناسبی که نسبت به میدان نقش جهان داشت، با ایده بوتیک هتل به سراغ کارفرما رفتیم. بوتیک هتل به آن دسته از هتل ها گفته می شود که به خاطر خاص بودن سبک هنری و معماری خود شهرت دارند. آنها معمولاً کوچکتر از گراند هتل ها بوده و علاوه بر توجه به لوکس بودن و زیبایی بنا، به چیدمان هنری کار دقت شده است. هدف ما طراحی اقامتگاهی بود که علاوه بر احترام به بافت تاریخی موجود، از طرح های اصیل ایرانی هم در آن استفاده شده باشد تا چشم و ذهن توریست ها در تمامی لحظات اقامتشان با زیبایی های اصفهان درآمیخته باشد؛ طراحی مکانی با المان های بومی و سنتی که در عین مدرن بودن، فارغ از پیچیدگی های زندگی ماشینی امروز باشد. جایی که یک توریست احساس کند وسط یک بافت و معماری تاریخی اما مدرن، اوقاتش را سپری می کند؛ چه تضاد جالبی!

ابتدا سقف، اسکلت و وید مرکزی را در آن ایجاد کردیم و ایده گودال باغچه نجات بخش طبقه پایین پروژه بود.
نمای شمالی با توجه به وجود مغازه ها و پوسته سازی بافت موجود، قابل تغییر نبود. در طبقه فوقانی با توجه به عقب نشینی در طبقه، با پوسته سازی وضع موجود، یک طرح متناسب و با رنگ آجر بافت در نظر گرفتیم.
در بدنه شرقی نما قوس های بیرونی به داخل کشیده شده تا با ایجاد آبنما علاوه بر تعریف فضای شهری برای آن، حس طراوت را به توریست منتقل کند. چه چیزی می توانست زیباتر از این باشد که از پرتوهای خورشید که مهمان قدیمی و همیشگی بنا بودند استفاده کنیم و آن را از پشت شیشه های رنگی مهمان هتل کنیم؛ به گونه ای که وید مرکزی، نور منعکس شده را بین طبقات پخش کند و فضای مشاع بین اتاق های هتل را به شکل منحصر به فردی نشان دهد. حالا نوبت اتاق ها بود. اتاق باید مامنی راحت و امن باشد تا هنگامی که شخص بعد از طی مسافت طولانی به شهر ما می آید، خواب راحت، آرامش و حس تعلق پذیری را در وجودش احساس کند. اتاق آینه کاری تزیین شده با آینه های ریز، اتاق فیروزه که نمایانگر گنبدهای فیروزه ای شهر اصفهان است، اتاق لاجوردی که انعکاس رنگ های کاشی مسجد شیخ لطف الله را در خود دارد، اتاق گره چینی که تداعی کننده گره های چوبی موجود در پنج دری خانه های قدیمی اصفهان است و در نهایت اتاق سیمینه که مثل تالار عالی قاپو رخ می نمایاند؛ همه گوشه ای از هنر و معماری اصیل ایرانی ست که برای ۵ اتاق این هتل در نظر گرفتیم. انسان ذاتاً طالب فضای باز و استشمام هوای خنک عصرگاهی است. تصور اینکه مهمان شهر من در تراس این هتل که مشرف به میدان نقش جهان است ایستاده و بوی خوش چمن های خیس خورده میدان را به ریه هایش می دواند و یک فنجان چای یا شربت سکنجبین را با لذت نوش جان می کند، مسئولیتمان را در طراحی بیشتر می کرد. طراحی برای لحظات اوقات فراغت مسافران فقط به تراس محدود نمی شود؛ آینه کاری و گره چینی کار شده در سقف و بدنه کافه و انعکاس شیشه های رنگی روی میزها، منظره چشم نوازی را برای هر مسافری رقم می زند تا در محیط آرام خستگی را از تن به در کند.
در پایان، هتل هنر می تواند یادگاری از نسل نو برای آیندگان باشد تا بدانند طی سالیان دراز، تاریخ معماری اصفهان با چه روندی در حال ارتقا و به روز رسانی هنر ذاتی خود بوده است.

مشخصات پروژه:
• طراح: شرکت مهندسین مشاور نهصد – ۹۰۰ Co
• معمار اصلی: امین ترکان
• همکاران طراحی: مهرسا فروغی، عالیه نادری
• طراحی و معماری داخلی: امین ترکان، مهرسا فروغی
• مجری: مهندس علیرضا علیخانی
• نورپردازی: هوشمند
• نوع سازه: اسکلت بتنی
• نوع تاسیسات: چیلر و فن کویل
• کارفرما: مهندس ثابت پی
• رده: بوتیک هتل
• مساحت زمین: ۳۸۸ مترمربع
• مساحت ساخته شده: ۷۸۲ مترمربع
• محل پروژه: اصفهان / خیابان استانداری
• سال: ۱۴۰۰ – ۱۳۹۷
• تصاویر: کوروش دباغی

تهیه و تنظیم: معمارنیوز
سایت مرتبط: www.amintorkan.com
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook