نگاهی به پروژه بانک کارآفرین؛ شعبه آقابزرگی | اثری از دفتر معماری دیگر؛ علیرضا تغابنی |

در اولین برخورد با این سایت، تناسبات نامتعارف این زمین کوچک توجه را به خود جلب می کند. این هندسه نامنظم به همراه آثار باقی مانده از یک بنای قدیمی، از جمله طرح کلی یک ویلای قدیمی و یک سطح شیب دار، آخرین نشانه ها از بنایی بودند که زمانی در آنجا وجود داشت. بقایای خانه قدیمی که هنوز روی دیوارها قابل مشاهده است، مانند طرحی از گچی است که در صحنه جنایت دور فرد مقتول می کشند و حکم آخرین نشانه حضور آن شخص بر روی زمین را دارد. از قرائن پیداست که خود آن ویلا هم از آخرین بازماندگان در نوع خود در منطقه شمیران بوده است.

شاید بتوان به کمک معماری جدید، ویلا را در این سایت از لحاظ حجمی و مکانی مجدداً فراخواند. چندین سال چالش و مشاجره با کارفرما لازم بود تا آنها را متقاعد کند که طبقات اضافی بر روی ساختمان نسازند. باید ثابت می شد که ساختن یک ساختمان یک و نیم طبقه می تواند چنان ارزش زیادی به پروژه بیافزاید که می توان از ساختن چند طبقه اضافی صرف نظر کرد. در فضای داخلی و سازماندهی مقطع، سعی شد به واسطه نیم طبقه کردن، تاثیر سقف شیب دار در فضا، پلکان اکسپوز و بالکن سبز، فضای اداری با ادبیات معماری یک خانه ویلایی بیامیزد و از فضای ژنریک* اداری های مرسوم تا جای ممکن فاصله بگیرد.
انتخاب مصالح مناسب برای پروژه، چالشی دیگر از نظر طراحی و گرفتن تایید مالک بود. همچنین باید پوششی پیدا می شد که ماهیت یک ساختمان اداری و جداگانه از محیط مسکونی اطراف را داشته باشد و در عین حال مساله پلاستیک فرمال و یگانگی بام و دیواره ها را حل کند و همچنین زمان مندی و طول عمر و مواجهه با آفتاب و باران را به ویژه در سطوح شیب دارش تاب بیاورد.

در نهایت پروژه ای طراحی شد که از لحاظ کیفیت های فضایی، فرمی و متریالی، در مرز ماهیت اداری با ساختمانی ویلایی می ایستد؛ پروژه سعی می کند مانند ابژه ای باشد که همانگونه که خود را به واسطه مقیاس و فرم از اطرافش جدا می کند، بیشتر به آن بنایی که قبلاً در این سایت وجود داشته نزدیک شود؛ احتمالاً چیزی مابین صندوقچه فلزی گرانبها که رفته رفته بار زمان روی آن می نشیند و یک خانه ویلایی.

* فضای ژﻧﺮﯾﮏ: فاقد واﺑﺴﺘﮕﯽ ﺑﻪ ﺑﻨﯿﺎن ﻫﺎی ﺧﻮد از جمله تاریخ، ﻫﻮﯾﺖ ﻣﺸﺨﺺ و داﺋﻤﯽ است.

توضیحات پروژه:
• طراح: دفتر دیگر – Next Office
• تیم طراحی: علیرضا تغابنی،ابراهیم روستایی، میثم ابراهیمی مقدم، مهرداد مکارمی، فریده آقامحمدی، هوداد ظروفچیان، محمد شهسوار، ستار گنجعلی پور، گلاره گرانسرشت، علی ملکی، سعید افشاری، میثم فیضی، پیمان نوذری، مرضیه نوروزی، عسل کرمی، شادی بیطرف، ایمان جلیلوند، محمد امین عابدین
• مهندس سازه: افشین مسعودی
• رده: مدنی و عمومی / طراحی داخلی
• مساحت ساخته شده: ۸۰۰ مترمربع
• محل پروژه: ایران / تهران / فرشته
• سال: ۱۳۹۳
• تصاویر: پرهام تقی اف – استودیو دید – امیر طاهری پور

تهیه و تنظیم: معمارنیوز
سایت مرتبط: www.nextoffice.ir
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook