نگاهی به پروژه اجرایی سردر شماره یک و چهار شرکت فولاد خوزستان | طرحی از دفتر معماری نهان |

کانسپت و توضیحات به بیان معماران – سر منشاء ایده و آغاز شکل گیری کانسپت از ۲ پل فولادی اولیه شهر که به نوعی نماد خود شهر اهواز هم محسوب می شوند و جز اولین پل های فلزی خاورمیانه با این مقیاس و تناسبات می باشند، اغاز شد که از زمان افتتاح آنان تا به کنون شهروندان خاطرات بسیار زیادی در کنار آنان دارند و اکثر عکس های یادگاری گذشته در کنار این پل ها خصوصاً پل سفید ثبت شده اند؛ چه از زمان احداث، چه در دوران دفاع مقدس و چه در حال حاضر که مدام این پل در زندگی مردم شهر اهواز به گونه ای نقش داشته است و دارد.

نکته و سنخیت بعدی پل ها با شرکت فولاد خوزستان آن است که پل ها از جنس فولاد و آهن می باشند که تماماً با خود شرکت فولاد خوزستان همخوانی و در یک راستا قرار دارند.
نکته قابل توجه بعد ما نگاه متفاوت به پل است. عموماً پل ها ساخته می شوند تا نقطه ای را به نقطه دیگر متصل کنند؛ اما دید ما جدای از این مورد، گذرگاه بودن این پل ها برای قایقان، کشتی و دیگر عناصری که در رود کارون می باشند بود که از زیر آن به راحتی عبور و مرور را می توانند تجربه کنند و این مورد را نیز به گونه برای سر در بکار بردیم که کامیون ها و دیگر وسایل نقلیه بتوانند این حس را از سردر بهره گیرند.
همانطور که در طرح مشخص و مشهود است، آن قوس اصلی بیشتر از همه چیز، خود نمایی پل سفید را در خاطر ما یاد آور می شود که اگر عابر در دید ناظر این پروژه بایستد، دقیقاً تجلی قوس های زیبای پل سفید کاملا نمایان می شوند.
مورد بعد ورق فلزی cnc شده است؛ به گونه ای یاد آور قوس دوم پل سفید می باشد که بصورت یک صفحه در دل کار جای گذاشته شده است. فرو رفتگی ها و مقطع های مربع شکل در این ورق، یادآور یکی از محصولات خود شرکت فولاد خوزستان (بلوم و بیلت) می باشد که در اثر سایه های بوجود آمده و برخورد آن با سطح زمین کاملاً این موضوع مشهود است.

موضوع بعد، جا نمایی و فرم کیوسک نگهبانی هست که طبق خواسته خود شرکت، محل آن در پروژه حفظ شده است؛ بطوریکه در آن چند اتفاق می افتد:
۱- نمایش لوگوی شرکت در طرح کیوسک (در نمای رو به رو) به وسیله فرورفتگی ها به وسیله نور پردازی در شب توسط شیار ها برای زیبایی و کارایی آن
۲- ایجاد یک فضای استراحت برای نگهبانان در طبقه بالا که در صورت نیاز بسیار کاربردی می باشد.
۳- طراحی کیوسک بطوری است که دیگر نیازی به پیاده شدن شخص راننده نباشد و مستقیم از طریق پنجره های کناری، حواله ها را رد و بدل کنند که این امر به وسیله یک اختلاف سطح که در درون کیوسک دیده شده است میسر می شود.

در آخر، با مسئله احجام مکعب شکل رو به رو می شویم که همان نماد شمش های فولادی (اسلب، بلوم، بیلت) شرکت می باشند که نقطه آغازین فرایند تولید تا رسیدن به محصول نهایی را مشخص می کند که با تو رفتگی آن حجم وید شکل در حجم، چشم را به این فرایند هدایت می کند.
و در مورد اخر اشاره ای داریم به نمایان شدن سازه های فولادی در نما، که نشانه و کاربرد فولاد در ایستایی و خدمتش به معماری و عمران را میسر می سازد.

مشخصات پروژه:
• طراح: دفتر معماری نهان
• معماران: سروش عزیزی، علیرضا سروستانی
• طراحی سازه: شرکت ساحل تدبیر پارس
• مجری: شرکت ایده پردازان صنعت فولاد
• نوع سازه: اسکلت فلزی
• مساحت: ۱۷۰ مترمربع
• محل پروژه: خوزستان، اهواز، شرکت صنایع فولاد
• سال اتمام پروژه: ۱۴۰۲

تهیه و تنظیم: معمارنیوز
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.
Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook