نگاهی به ویلای چهارسو؛ اثری از محسن عزیزیان |از مجموعه‌ی آثار جایزه‌ی ویلا ۱۴۰۰|

کد شرکت در جایزه‌ی ویلا ۱۴۰۰: VA-0458
برگزارکننده: مجله‌ی ویلا

▪️ طراحی و معماری: محسن عزیزیان
▪️ معمار پروژه: محسن عزیزیان
▪️ موقعیت: ایران، شیراز، پاسارگاد

کانسپت طرح:

این ویلا در حوالی محوطه‌‌ی باستانی پاسارگاد قرار دارد؛ این مسئله باعث اعمال محدودیت‌هایی در کار طراحی به‌ویژه در ارتفاع ساختمان می‌شود. این ارتفاع باید کمتر از چهارونیم متر باشد تا حریم میراث جهانی نقض نشود. یکی از راهکارها برای برون‌رفت از این محدودیت، متحرک ساختن سقف طبقه‌ی اول است. با گشایش و بستن این سقف، ارتفاع ساختمان دچار نوسان می‌شود.
اعتقادی کهن، جهان را شکل‌یافته از چهار قطعه می‌داند. این همان ایده است که در چهارباغ ایرانی هم تجلی یافته است. قرار دادن کاخ در مرکز باغ به‌ این معناست که پادشاه، حاکم جهان است. این هندسه و این باور به‌خوبی در پاسارگاد جلوه‌گر شده است. استخر در ویلا چهارسو در یکی از این قطعات چهارگانه جای گرفته است. برای کاهش وزن دیوار اطراف استخر از کهن‌الگوی فخرمدین بهره می‌بریم. هوای تازه و مرطوب نیز به‌واسطه‌ی این دیوار مشبک به‌سایر بخش‌های خانه هدایت می‌شود. این استخر بدون سقف طراحی شده است تا از چشم‌انداز آسمان و انعکاس آن در استخر بهره‌برداری شود. این ویلا از رویکرد درونگرایی پیروی می‌کند، اما دو پنجره در نمای جنوبی و شمالی ویلا وجود دارد که دیدی عالی را به منطقه‌ی باستانی پاسارگاد فراهم می‌نماید.

• مدیر جایزه: فاطمه تاجیک
• داوران:
|پروفسور اِسا لاکسونن (مدیر آکادمی آلوار آلتو و بنیانگذار سمپوزیوم آلتو، داور و برنده‌ی جوایز متعدد بین‌المللی)؛
|پروفسور سیامک شاهنشین (معمار، مؤلف و منتقد معماری، داور و برنده‌ی جوایز متعدد بین‌المللی)؛
|پروفسور الیزابتا ترانی (معمار، محقق و نویسنده‌ی ایتالیایی و بنیانگذار استودیو ترانی در نیویورک).

‌بیانیه‌ی جایزه‌ی ویلا ۱۴۰۰:
ویلا یک بستر آرمانی گفت‌وگو برای «نوآوری‌های معمارانه» است. زندگی ویلایی واجد خیال‌پردازی‌هایی است که به‌واسطه‌ی هنر، برای تغییر «واقعیت»ها تلاش می‌کند. جایزه‌ی ویلا به یک اثر تعلق پیدا می‌کند که از دریچه‌ی نواندیشی و مؤلف بودن به معماری می‌نگرد.

تهیه و تنظیم: معمارنیوز
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook