نگاهی به نخستین شماره نشریه «نشان»، پاییز ۱۴۰۲

نشریه «نشان»؛ نشریه دیزاین ایران 
دوره جدید، شماره‌ نخست
پاییز ۱۴۰۲

قیمت: ۲۸۵/۰۰۰ تومان

• دربارۀ نشان:
این شمارۀ نشان نخستین شماره از دورۀ جدید است. رویکرد دورۀ جدید نشان دیزاین است و شامل همۀ خانوادۀ بزرگ دیزاین می‌ شود.
نشان، نشریۀ تخصصی دیزاین، تلاش می‌ کند پاسخگوی نیازهای امروز و محل ارائۀ دیدگاه‌ های گوناگون باشد، به دیزاین و به همۀ رشته‌ های متنوع آن توجه کند، به مباحث روز دامن بزند و از انتشار همۀ نظرها استقبال می‌ کند.

• متن سردبیر:
در سه دهۀ اخیر مباحث بنیادی دیزاین در غرب جدی‌ تر شده و پای فلاسفه، جامعه‌ شناسان، روان‌ شناسان و اندیشمندان بسیاری از رشته‌ های دیگر به دیزاین کشیده شده است. این را می‌ توان از کتاب‌ های متعدد و متنوعِ میان‌ رشته‌ ای فهمید. گسترش تفکر دیزاین که اکنون به سایر رشته‌ ها سرک می‌ کشد و مهمان ساحت‌ های گوناگون است سبب توجه بیشتر به دیزاین، حتی میان سیاست‌ مداران و دولت‌ مردان، شده است. این به آن معناست که حضور دیزاین در زندگی و زیست ما جدی‌ تر شده و دیزاینر وظایف جدیدتر و مسئولیت‌ های جدی‌ تر دارد. در سال‌ های اخیر از دیزاینِ گذار، دیزاینِ آینده، دیزاینِ یکپارچه و ترکیب‌ های دیگری برای دیزاین صحبت می‌ شود. هوش مصنوعی همکار-رقیب دیزاینر ها شده و فضاهای گسترده‌ای را پیش رویمان نهاده است. دیزاین دیگر آن خط‌کشی‌ های مشخص و واضح گذشته را ندارد. رشته‌ های دیزاین چنان متنوع شده‌ اند و با دیگر رشته‌ ها آمیخته‌ اند که دیگر نمی‌ توانیم خانوادۀ دیزاین را منفک از هم تلقی کنیم. چترِ دیزاین بسیار گسترده شده و تلاش بر این است از تعامل میان اعضای این خانواده نتایج مشترک تازه‌ای به دست آید. ما دیزاینر ها، در فضای امروز، چاره‌ ای نداریم جز این‌ که همدیگر را بهتر بشناسیم، تعامل و همکاری داشته باشیم، به بحث‌ های میان‌ رشته‌ ای دامن بزنیم و دیزاین را گسترش دهیم.
در نخستین شماره مستقیماً به دو پرسش اساسی پرداخته‌ ایم: دیزاین چیست؟ دیزاینر کیست؟ در هر شماره یک موضوع محوری خواهیم داشت اما این دو پرسش بنیادی همواره پیش رویمان خواهد بود.

• درباره شماره نخست:

موضوع این شماره: دیزاین چیست؟ دیزاینر کیست؟

بخش عمدۀ مطالب این شمارۀ نشان به دو پرسش بنیادی اختصاص دارد: دیزاین چیست؟ دیزاینر کیست؟ از دیزاینرها در رشته‌‌ های گوناگون خواسته‌ ایم در مقالاتی نسبتا مفصل به این دو پرسش در رشتۀ خودشان پاسخ دهند. مثلا دیزاینر فشن به «دیزاینِ فشن چیست؟ دیزاینر فشن کیست؟» پاسخ داده است. سایر مطالب نیز نگاهی به همین دو پرسش دارد. به عنوان نمونه مقالۀ مهم «دیزاین چیست؟» از کنیا هارا و مقالۀ «سه هزار سال دیزاین کسب‌ و کار و سازمان» پاسخ‌ های دیگری برای این دو پرسش هستند. «داربست‌هایی برای تجربه کردن در فضای دیزاین نو» به دیزاین تجربه‌ گرا می‌پردازد. باوند بهپور در «دیزاین ایرانی وجود ندارد» به بررسی تفاوت دیدگاه‌ ایرانی با دیدگاه غربی در مواجهه با دیزاین می‌ پردازد و یاسر موسی‌ پور در «دیزاین معمارانه، ایده یا سلیقه» بیان می‌ کند که دیزاین معماری اید‌ه‌ ای برای آینده است که همواره در خود ظرفیت‌ هایی برای دخالت دارد و فروکاستن دیزاین معماری به سلیقه در میان حجم انبوهی از تصاویر شبکه‌ های اجتماعی و مجلاتی که پسوند لوکس را یدک می‌ کشند ما را وادار می‌ کند از دیزاین در معنای عام و دیزاین معمارانه در معنای خاص اعادۀ حیثیت کنیم. مقالۀ «کانسپت‌ استور» نگاهی به معنی و تاریخچۀ این واژه و ارائۀ نمونه‌ های معروف کانسپت‌ استور پرداخته است. «نگاهی به دیزاین خودرو دنا» نقدی است بر دیزاین این خودرو و در بخش معرفی کتاب بررسی و نگاه مفصلی است به کتاب «دیزاین و دموکراسی».

• فهرست مطالب این شماره: 

– سرمقاله
ساعد مشکی

– درباره ی دیزاین
مهدی اصل فبلاح

– دیزاین فشن
منظر محمدی

– دیزاین صنعتی
مازیار رضایی

– دیزاین جواهر معاصر
امیر نصیری

– دیزاین تایپ فیس
سحر افشار

– دیزاین اطلاعات
احمد ابراهیمی پور

– دیزاین ایرانی وجود ندارد
باوند بهپور

– دیزاین معمارانه، ایده یا سلیقه
یاسر موسی پور

– کانسپت استور 
استودیو دیزاین مدام

– دیزاینر به مثابه مؤلف
مایکل راک/ ترجمه ی مرجان زاهدی

– دیزاین چیست؟
کنیا هارا/ ترجمه ی مهرداد عزتی

– داربست هایی برای تجربه کردن در فضای دیزاین نو
الیزابت بی.ان.سندرس/ ترجمه ی مریم کهوند

– سه هزار سال دایزاین کسب و کار و سازمان
کن فریدمن/ ترجمه ی سیاوش آتش پرست

– نگاهی به دیزاین خودرو دنا
علاء پیشرو

– معرفی کتاب
حسنی صالحی

• علاقمندان می توانند جهت خرید نشریه به سایت مربوطه مراجعه نمایند.  

سایت مرتبط: meshkipublication.com
دریافت تصویر

منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook