نگاهی به مسابقه طراحی صنعتی کاما ۱۴۰۲

محمدرضا کاشانی، سردبیر – معمارنیوز گزارش تصویری رویدادها را کمتر در حوصله مخاطب میداند، و صرفا به رویدادهای آینده و انتشار نتایج و آثار مسابقات می پردازد. اما اتفاقات مثبت نهفته در رویدادها، معمارنیوز را وا می دارد، به عقب برگردد و به آن بپردازد. نگاهی دیگر شاید عبارت مناسبی باشد برای توصیف چرایی برگزاری مسابقه طراحی صنعتی کاما ۱۴۰۲ ؛ مسابقه ای که شاید به لحاظ کمیت و کیفیت کوچک بود، ولی برگزارکنندگان نگاهی دیگر داشتند؛ که بسیار پر اهمیت بود.

▪️”جزئیات معماری” که در کیفیت ، ماندگاری و… آثار معماری نقش حیاتی دارد در مسابقات معماری مغفول مانده است و به عوض در حوزه کالبد معماری، رویدادهای متعددی برگزار می شود. اینکه نشریه ویلا با همکاری شرکت کاما سیستم به برگزاری این رویداد پرداخته باعث خوش وقتی و روزنه های امید به این موضوع است. رویدادی که جا دارد در دوره های بعدی بسیار پرنگ تر در میدان مسابقات معماری حاضر شود.

▪️ حال توجه شما را به بخشی از این گفت و گو جلب می نمایم:

پیام فیروزه مدیرعامل شرکت کاما سیستم به نیاز جامعه حرفه ای معماری به درک نقش و اهمیت این دو عامل اشاره کرد؛ “با تمرکز بر جزئیات، معماران می‌توانند به این اطمینان‌خاطر دست‌یابند که طرح‌هایشان نه‌تنها از نظر بصری جذاب هستند، بلکه کاربردی، ایمن و مقرون‌به‌صرفه نیز هستند؛ افزون‌بر‌این، ملاحظات طراحی صنعتی، شامل درک چگونگی تولید محصولات و چگونگی بهینه‌سازی آن‌ها برای تولید است.”

کوروش دباغ با اشاره به نام معماران شهیری همچون لوکوربوزیه، آلوارآلتو، جیو پونتی و … آن ها را استادان طراحی صنعتی و جزئیات ساختمانی و معماری داخلی نام نامید. او در ادامه گفت که این پیوند میان طراحی صنعتی و معماری در کشور ایران وجود ندارد و اضافه کرد که علیرغم تولید نقشه های فاز دو سطح بالا، متریال درجه یک، پیمانکاران چابک، و منابع مالی نامحدود، امروزه استادان طراح جزئیات و یا “مهندسی نما” در معماری ایران نادر است و این گونه مسابقات با توجه به تقاضاهای امروزی که برای افزایش کیفیت کارها در صنعت ساختمان به وجود آمده می توانند یک مکث و پرانتز برای تامل درباره این موضوع ایجاد کنند. او در انتها پیشنهاد داد که با توجه به علاقه تعدادی از دانشجویان رشته معماری به تمرکز روی تکنیک های اجرایی معماری و سازه های آینده نگر معیارها و ملاک های ارزیابی مشخص و هدف مندتری برای دوره های بعدی این مسابقه نوشته بشود.

امیرعباس ابوطالبی، معمار و سردبیر مجله‌ی ویلا “طراحی متفکرانه‌ی جزئیات” را در بهبود کیفیت معماریِ یک ساختمان امری ضروری خواند و تبادلات حرفه‌ای میان معماران و طراحان صنعتی در خلق آثار فاخر معماری را بسیار سودمند دانست.

▪️گفتگوی فوق حاوی نگاهی دیگر به مسابقات معماری بود. به امیرعباس ابوطالبی (سردبیر مجله ویلا ) و سایر عزیزان به خاطر این همراهی، تبریک می گویم.

 

Jury Panel:
https://www.instagram.com/abbasseftekhari
https://www.instagram.com/qurosh
https://www.instagram.com/eskandariazam
Bahman Javadian

Sponsors:
https://www.instagram.com/aradoffice
https://www.instagram.com/ronin.design.research.studio
https://www.instagram.com/comma.system

Thanks:
https://www.instagram.com/zbahramz
https://www.instagram.com/tarangdecor

Organizer:
https://www.instagram.com/comma.system
https://www.instagram.com/memarivilla

Music:
https://www.instagram.com/farhad.bathaee
https://www.instagram.com/mehrdrum

دریافت پوستر

منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook