نگاهی به طرح مدرسه کامیاران؛ |CAAT Studio|

شهر کردنشین کامیاران که در مرزهای ترانزیتی کردستان و ایران قرار دارد، شهری در حال توسعه است که چند سال پیش زلزله ویرانگری را تجربه کرد. این شهر در منطقه ای محروم از امکانات رفاهی واقع شده و عمده درآمد ساکنان از ترانزیت محصولات از مرز مشترک با عراق و ترکیه تامین می شود.

استودیو کات با همکاری سازمان گردشگری استان کردستان، به منظور ارتقای سطح روابط اجتماعی ساکنان و روحیه آنها با دو فقدان اصلی مواجه شدند: مدرسه ابتدایی و فضایی برای برگزاری رویدادهای شهری و معاشرت مردم.

استودیوی کات در پاسخ به این دو نیاز و با توجه به رفتار و فرهنگ ساکنان، به جای طراحی دو پروژه متفاوت در سایت های مجزا، آن ها را ادغام کرد تا دلیلی برای توسعه یکدیگر باشند؛ مفهومی جدید که یک مدرسه ابتدایی و فضای عمومی را در یک مرکز بزرگ با هدف بهبود زندگی اجتماعی و فرهنگی ساکنانش ادغام می‌کند.

مشخصات پروژه:
معمار: CAAT Studio
معمار اصلی: مهدی کامبوزیا
کارفرما: سازمان گردشگری استان کردستان
مکان پروژه: ایران / کردستان / کامیاران
جایزه: پروژه آینده؛ شورت لیست ۲۰۲۳ WAF | و برنده جایزه Architizer 2020 پروژه ساخته نشده به انتخاب مردم
مساحت: ۳۰۰۰ متر مربع

این پروژه در نیمه اول روز (صبح تا ظهر) به صورت مستقل یک مدرسه با حیاطی برای محل بازی دانش آموزان (که در وسط ساختمان قرار دارد) است که با درگاهی از شهر جدا می شود. در نیمه دوم روز، حیاط فضایی برای برگزاری جلسات بزرگان و مسئولان یا مراسم و حتی یک پارک عمومی برای همه ساکنان است.
فضاسازی به گونه ای است که با حرکت از انتهای پروژه به دیوار مجاور، کاربری ها از جنبه آموزشی به عمومی تبدیل می شوند.
کلاس های تئوری و عملی در انتهای سایت قرار دارند. بخش مرکزی شامل یک آزمایشگاه، کارگاه ها، کتابخانه ها و یک سایت کامپیوتر است. در سمت ورودی، فضاهای عمومی مانند آمفی تئاتر و سالن بدنسازی قرار دارد. این نوع رویکرد نه تنها باعث کاهش هزینه ها و استفاده کمتر از زمین به دلیل شرایط منطقه ای شده است، بلکه پروژه را از یک عملکرد موقت که تنها نیمی از روز فعال است، به یک فضای شهری پویا و پر جنب و جوش و فعال تبدیل کرده است.

تنظیم: معمارنیوز
سایت مرتبط: www.caatstudio.com
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook