نگاهی به طرح تقدیر شده مسابقه محدود احداث مجموعه مسکونی و تفریحی مهرگان – رامسر | طرحی از ساناز قائم مقامی و مجتبی ظاهری |

کانسپت و توضیحات به بیان معمار طرح – راهنمای عملی «نساختن» در سه گام

گام اول:
مسئله‌ی این پروژه بیش از هر پروژه‌ی دیگری زمینه است. اینکه در زمان هیاهوی بحران‌های زیست‌محیطی، فقر منابع آبی و خاک و نابودی طبیعت، شما با صورت مسئله‌ی ساخت یک مجتمع مسکونی در تاریخی‌ترین میراث طبیعی بشر مواجه شوید، چه می‌تواند باشد جز یک بدشانسی معمارانه؟!
بیایید فرض کنیم مجبورید که به هر دلیلی، یک راهکار تک‌جمله‌ای برای این مسئله ارائه دهید. آنچه از ذهن می‌گذرد، پاک‌کردن صورت‌مسئله و نفس راحت کشیدن است؛ اما، شاید بتوانید به اندازه‌ی نجات چند هکتار جنگل، مفید باشید. می‌پرسید چگونه؟ با روی زمین نساختن. با فاصله‌گرفتن از بستر، تا آنجا که تکنولوژی و اقتصاد پروژه اجازه می‌دهد. با رجوع به راه‌حل‌های قدیمی، با دوره‌کردن آنچه که از ادبیات آموخته‌اید، و دوباره‌خوانی کلاسیک‌های کالوینو، از سر استیصال!
با خود فکر می‌کنید که همین فاصله‌گرفتن از زمین و زندگی‌کردن روی درخت به روش بارُن درخت‌نشین، چه عیب دارد؟ آدمیزاد و ویرانگری‌اش و آالودگی‌هایش را می‌فرستیم بالا و درخت‌ها، گرازها، اسب‌ها و خرگوش‌ها را آن پایین رها می‌کنیم به حال خودشان. جنگل‌های هیرکانی را هم.

گام دوم:
بیایید فرض کنیم که هیچ اتومبیلی وارد سایت نشود؛ پارکینگی بزرگ در ابتدای سایت تعبیه می‌کنیم؛ حالا خیالمان راحت می‌شود که صدها ماشین با هزاران جور آلودگی وسط درخت‌ ها جولان نمی‌دهند. حالا وقت ساختن یک سری ستون سربه‌آسمان‌کشیده و بنا کردن سطوحی روی آن‌ها برای زندگی‌ست تا بتوانیم نسازیم و بنا نکنیم. حالا سخت‌ترین کار این است ک به آدم‌ها بگوییم ماشین‌هایتان را در پارکینگ بگذارید و از مسیرهای راحتی که برایتان طراحی شده، به خانه‌هایتان بروید و به تماشای منظره بنشینید. تا اینجای کار، سفره‌ای پهن کرده‌ایم در ارتفاع، برای نجات بستر طبیعی از آلودگی‌های زیست آدمی.
امید داریم هر وقت آدمیزاد سر عقل آمد، سفره را جمع و بستر را برای آیندگان رها کند.

گام سوم:
تا اینجا، بستر را از هجوم آدم‌ها تا حد خوبی حفظ کردیم. هم ساختیم و هم نساختیم. هم ویران کردیم و هم نجات دادیم. حالا بیایید به این فکر کنیم که آدم‌های دل‌خسته و فراری از یکدیگر را در ترازی خیلی بالاتر از جنگل، با هم‌همنشین کنیم. خانه‌ها را با فضاهای عمومی که محمل این همنشینی‌ست، در کنار همدیگر طراحی کنیم. بگذاریم بچه‌ها بیایند بیرون روی سر جنگل بازی کنند، جنگل و دریا را ببینند، درخت‌ها را لمس کنند، و یاد بگیرند که زندگی روی خانه‌‌‌ای بالای درختان، می‌تواند از زندگی در دل جنگل بیشتر خوش بگذرد. 

مشخصات طرح:
• طراحان:ساناز قائم مقامی و مجتبی ظاهری
• حائز رتبه: تقدیر شده
• برگزار کننده مسابقه: فصلنامه معماری و ساختمان
• کارفرما: مجموعه مهرگان

لینک مرتبط: نتایج داوری و بیانیه مسابقه محدود احداث مجموعه مسکونی و تفریحی مهرگان – رامسر
منبع خبر: معماری و ساختمان
تهیه و تنظیم: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook