نگاهی به رتبه سوم مشترک مسابقه محدود احداث مجموعه مسکونی و تفریحی مهرگان – رامسر | طرحی از مهرآسا چمنی و کاوه خطیبی |

کانسپت و توضیحات به بیان معماران – سایت پروژه در روستای دیسر در فاصله ۴ کیلومتری رامسر قرار دارد که جزء زمین‌های بکر باقیمانده آن منطقه می‌باشد. این روزها بناهای بلند ناهمگون با محیط به نبرد با طبیعت و درختان رفته‌اند؛ لذا حفظ ارزش‌های طبیعی سایت از جمله کاهش سطح اشغال، حفظ خط آسمان، استفاده از شیب طبیعی و طراحی اکوهوم یکی از چالش‌های اصلی ما برای طراحی این پروژه بوده است.

باتوجه به موقعیت بی‌نظیر سایت و مجاورت آن با جنگل‌های هیرکانی، رودخانه صفارود و …. و دید و منظر منحصر به فرد سایت، برآن شدیم جهت بهره‌وری بیشتر از نقاط مطلوب سایت آن را به چند بخش تقسیم کنیم. بلوک‌های تیپ A و B با کوچه پس کوچه‌های عمودی و حیاط‌های نیمه خصوصی در فضای پشتی و جنوبی و ایجاد واحدهای با کیفیت‌های فضایی متفاوت چون فلت، دوبلکس، لافت با ورودی‌های مجزا با محرمیت زیاد، فضای منحصر به فردی در بخش شمالی و جنوبی رقم زده‌اند.

بازخوانی الگوهای فرمی و عملکردی خانه‌های شمال یکی از ایده‌های دیگر در شکل گیری فرم ساختمان‌های مجموعه بوده که با قرارگیری محل تراس‌های در فرم‌های خطی و L شکل در کالبد ساختمان‌ها قابل رویت می‌باشند.

در بخش غربی و جنوب غربی بلوک‌هایی با ارتفاع ۵ و ۶ طبقه قرارداه‌ایم که این تیپ از لحاظ فرم و هویت مشابه تیپ‌های A و B می‌باشند که با جانمایی مناسب و همخوان با شیب فقط ۲ طبقه از این ساختمان‌های از روی مسیرهای عابر و از دید ناظر در سایت قابل رویت است. به دلیل داشتن دید مطلوب ٣۶٠ درجه و قرارگیری در بالاترین نقطه سایت هویتی متفاوت برای بخش میانی قائل شدیم تا با ایجاد امکانات عمومی چون سالن ورزش و اسپا، زمین بازی چند منظوره، سینماتک و کافه و کلبه‌های چوبی جهت اقامت مهمان‌های ساکنین، امکان بهره‌وری از این محدوده را برای تمامی ساکنین فراهم کنیم.

مشخصات طرح:
• طراح:مهرآسا چمنی و کاوه خطیبی
• حائز رتبه: سوم مشترک
• برگزار کننده مسابقه: فصلنامه معماری و ساختمان
• کارفرما: مجموعه مهرگان

لینک مرتبط: نتایج داوری و بیانیه مسابقه محدود احداث مجموعه مسکونی و تفریحی مهرگان – رامسر
منبع خبر: معماری و ساختمان
تهیه و تنظیم: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook