نگاهی به رتبه دوم گروه مسکونی (آپارتمانی)، جایزه معمار ۱۴۰۱، ایوان خانه

نگاهی به رتبه دوم گروه مسکونی (آپارتمانی)، جایزه معمار ۱۴۰۱، ایوان خانه

کوچه باغ ها همواره هدایت گر به سوی طبیعت است و از خودنمایی بناهایِ خانه باغ ها خبری نیست. کوچه به کوچه می پیوندد و زیبایی پرسپکتیو های عمیق تکرار می شود. بناهای مجاور هم به عنوان جزئی از کوچه باغ، به آرامی در امتداد و تکمیل کننده ی احوال کوچه، و باغ اند. ایوان خانه از همین کوچه ها شروع می شود و به همین کوچه ها تمام. برای رسیدن به پاسخ مناسب بستر، از عوامل مقیاس، امتداد و فضای نیم باز بهره گرفته شد.
خرد کردن مقیاس و تبدیل توده ی درشت به مجموعه ای از احجام ریزتر راهبردی برای گفتگوی حجم با بافت همجوار بود. توده به چهار حجم کوچکتر تقسیم شد و خالی های میانی از یک سو، و بالا رفتن حجم از سطح زمین از سوی دیگر، راه نفوذ بستر باغی در معماری را فراهم آورد. با خرد شدن هر یک از احجام چهارگانه که با ایجاد پر و خالی و به مقیاس شدن با بافت، گفتگوی بنا و بستر تسهیل شد.
با توجه به حضور پر رنگ کوچه باغ ها، لازم بود تا الگوی جایگزین باغ شهر- کوچه باغ- حیاط (باغ)- کوچه باغ- خانه به واسطه اهمیت دادن به لندسکیپ مجموعه و تعریف فضاهای عمومی در خالی های میان احجام چهارگانه شکل بگیرد. بستر باغی با توجه به توپوگرافی موجود منعطف شده و با ایجاد گشودگی حداکثری در جداره ها رو به باغ های پیرامونی، استفاده از آب و گیاه و بهره بردن از مصالح همگن با محیط، امتداد خود با بستر را حفظ می نماید. در امتداد حیاط به پله ها و کریدورهایی وارد می شویم که با هر امکان گشوده تر شده و فضا برای حضور فراهم آورده اند. کوچه های آجری که در ابتدا و انتها با باغ تعریف می شوند و سهمی از کیفیت باغ را در دل خود خواهند داشت. امتدادی پیوسته از کوچه باغ های خوانسار تا کوچه های پروژه، باغ را تا پای هر خانه به ارمغان می آورد و خانه را همنشین باغ می سازد.
بستر پروژه ایوان خانه، چنان فعال حضور دارد که نمی توان از نقش فضاهای نیمه باز در شکل گیری مجموعه غافل ماند. فضاهای نیمه باز که به طور کلی از آن با نام ایوان یاد می کنیم، واسطه ای است میان درون خانه و طبیعت بیرون.

دفتر معماری دیدا، مسعود حاتمی
instagram.com/masoudhatami13
instagram.com/dida.office

محل اجرا: خوانسار، محله سرچشمه، خیابان سرچشمه، کوچه رهبر
کارفرما: مجموعه نکسا
instagram.com/nexagroup
تیم طراحی : محمد جواد بینا، حمیدرضا شعبانی، مهتا سعادت، میلاد اسدی، حبیبه شعبانی، منصور حیدری، امیرحسین عرب
اجرا: نکسا لاین
instagram.com/nexa.line
نظارت: اشکان بخشی، مسعود حاتمی
سازه: امید نوروزی
تأسیسات برقی: بهنام حیدری
تأسیسات مکانیکی: علی عباس زاده
گرافیک: علی قربانعلی، کیمیا ضیابری
ماکت: مهتا سعادت، مژگان مهجوری، منصور حیدری
عکس: محمدحسن اتفاق، دید استودیو
instagram.com/mhettefagh
instagram.com/deedstudio

طراحی و تولید درب های پروژه از شرکت ایستادر
instagram.com/istadoor

سال طراحی و ساخت: ۱۴۰۱- ۱۳۹۸
زیربنا: ۳۴۰۵ مترمربع
مساحت: ۱۳۰۰ مترمربع

برگزاری کننده مسابقه نشریه معمار:
www.memarmagazine.com/fa

♦ نمــایش تصاویر پروژه:

 

تصویر پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook