نگاهی به رتبه دوم گروه بازسازی، جایزه معمار ۱۴۰۱، تترا فودهال

نگاهی به رتبه دوم گروه بازسازی، جایزه معمار ۱۴۰۱، تترا فودهال

پروژه تترا فودهال ساختمانی ۳ طبقه با زیربنای ۶۰۰ مترمربع، واقع در خیابان پر رفت و آمد کیان آباد اهواز است و کاربری هایی ازجمله کافی شاپ، رستوران و نان و شیرینی پزی را شامل می شود. این بنا پیش از بازسازی، نمایی سنگی با گرافیک دو بعدی و فاقد ارزش های معماری داشت و در میان ساختمان های بلند اداری پوشیده از آجر احاطه شده بود. درخواست کارفرما از تیم طراحی پروژه، طراحی ساختمانی بود که علاوه بر ایجاد هارمونی با منطقه، رویکردی پیشرو و نوین را از طریق نقد وضع موجود به نمایش بگذارد.
با این توصیف، سوال اصلی تیم طراحی آن بود که پروژه چگونه می تواند در عین برقراری دیالوگ با همسایگی های مجاورش و ایجاد پیوستگی بصری در پوسته شهری، تمایزی در ساختار تیپولوژی و مورفولوژی بستر شهری ایجاد نماید و دعوت کننده عابرین به فضای درونی خود باشد؟
از این رو در قدم اول، نمای فاقد هویت پیشین تخریب و با حفظ سازه بتنی آن به صورت اکسپوز، شبکه ای خنثی برای تعریف پوسته جدید فراهم شد. با توجه به لزوم اتصال دو بدنه آجری مجاور از طریق این پروژه به یکدیگر، متریال انتخابی برای جداره سازی این بنا، آجری با میانگین رنگی طرفین در نظر گرفته شد. همچنین علاوه بر امتداد نمای همسایگی ها، جهت ایجاد پیوستگی میان فضای داخل و خارج و تعریف دعوت کنندگی، پوسته های آجری با ایجاد خمیدگی به داخل متمایل شدند. به گونه ای که در هر یک از سلول های تعریف شده توسط سازه بتنی، یک قوس آجری با شعاعی مشخص جانمایی شد و با توجه به کاربری مشخص، جهت متفاوتی به خود گرفت. گاهی برای تعریف ورودی عابر را با خود به داخل هم مسیر می کند، گاهی از درون نشیمن های کافه را در آغوش می گیرد و گاهی با امتدادی خطی به داخل، بر جداره های طرفین تاکید می نماید. گویی پوسته شهری تا درونی ترین لایه پروژه نفوذ کرده و به تعریف فضاهای داخل می پردازد.
به سبب مواجهه مخاطبان پروژه با این پوسته، تلاش شد تا مدول های آجری نیز ماهیتی منحصر به فرد برای ترغیب حس لامسه و بازی با نور و سایه داشته باشند. لذا، با تیشه ای کردن آن ها توسط نیروی دستی کارگر ها، تلاش کردیم تا هر یک به جای داشتن بافت منظم کارخانه ای، همچون اثری هنری حاصل تلاش کار دست بوده و هیچ آجری شبیه دیگری نباشد. این تصمیم باعث افزودن لایه ادراکی جدیدی به پروژه شد که فقط در رزولوشن بالا و فاصله نزدیک قابل رویت است.
در مراحل بعد، برای تکمیل این فضاسازی حسی، طراحی داخلی با انواع سبزینگی شامل گلدان ها، دیوار سبز و گیاه های ریزشی آراسته شد که از جمله آن وجود درخت نخلی بلند در بدو ورود پروژه بود که جهت تاکید بر ارتفاع ووید و نوعی نمادسازی از اقلیم جنوبی منطقه لحاظ شده است. همچنین، استفاده از متریال های بتن، ورق فلزی مشکی و چوب طبیعی در مبلمان و المان های دکوری، به ایجاد بافت و نوعی ترکیب بندی همخوان با آجر می پردازند.
این پروژه شامل دو طبقه فضای سر بسته، یک طبقه تراس نیمه باز و در انتها بام سبز می باشد که در عین یکپارچگی در منطق شکل دهی آن ها، تجربه های فضایی متفاوتی را به مخاطبان خود عرضه می کند. پروژه تترا فودهال نمایشی از قوس های آجری رقصانی است که هر یک در تلاش برای امتداد شهر به درون هستند و پترنی هم آوا با موسیقی شهر را به گوش می رسانند.

نام دفتر: استودیو دیزاین اوژن
instagram.com/ojan.design.studio

طراحان: اوژن سلیمی، دنا خاکسار
instagram.com/ojan_salimi
instagram.com/denakhaksar

تیم طراحی: سپاس حقیقی
instagram.com/sepas_haghighi

فاز ۲: فریدون پورتوکلی
instagram.com/poortavackoli

عکاس: محمدحسین حمزه لویی
instagram.com/m_hamzehlouei

اجرا: مجید زاهدی، رامین خادمی فرد
instagram.com/r_khfr
instagram.com/majid_zaheddi

کارفرما: کسری زالی
instagram.com/kasrazali
instagram.com/tetra_foodhall

برگزاری کننده مسابقه نشریه معمار:
www.memarmagazine.com/fa

♦ نمــایش تصاویر پروژه:

 

تصویر پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook