نگاهی به رتبه اول مسابقه محدود احداث مجموعه مسکونی و تفریحی مهرگان – رامسر | اثری از رئوف قاسمی |

کانسپت و توضیحات به بیان معمار طرح – زمین پروژه و نحوه ارتباط پروژه با زمین: یکی از اصلی‌ترین رویکردها تاثیر این پروژه بروی محیط زیست و آینده منابع طبیعی حوزه‌های اطراف است. این موضوع باعث می‌شود که توده بنای ساخته شده و ارتباط آن با زمین حایز اهمیت فراوان باشد. قطعاً هر چه حجم وسیع‌تر و بزرگ‌تری ساخته شود به همان اندازه تخریب زیست محیطی بیشتری را در پی خواهد داشت. از سوی دیگر، بنا بر گزارش‌های خاک از تپه‌های مجاور، امکان زمین رانش در دامنه سایت وجود دارد. بنابراین توده گذاری بروی دامنه‌های زمین توصیه نشده چراکه امکان حرکت جابجایی یا فروریزش در حوادث طبیعی مانند زلزله بالاست.

مکان قرارگیری توده پروژه: از آنجا که در بالای تپه زمینی به مساحت دو هزار و پانصد متر مربع به صورت مسطح وجود دارد، این قسمت مناسب‌ترین قسمت سایت برای توده گذاری یکپارچه تشخیص داده شده است. شکل عمومی توده گذاری می‌تواند به صورت شیب‌دار باشد تا شکل طبیعی تپه را دوباره بازسازی نماید. همچنین در طراحی صورت گرفته، یک سوم پروژه درون زمین و دو سوم آن بیرون زمین قرار گرفته است.

کاربران: به نظر می‌رسد ارتباطی مستقیم بین تعداد افراد استفاده کننده از پروژه و کیفیت فضاهای آن به لحاظ کمی و کیفی وجود دارد. بنابراین تصمیم گرفته شد مقدار قابل قبولی از حجم و مساحت به گونه‌ای که تضمین کننده حداکثر کیفیت فضاها باشد به عنوان اصل پذیرفته و طراحی بر اساس آن صورت پذیرد. با توجه به نزدیکی شهر رامسر و امکان دسترسی سریع از این شهر به مکان پروژه جامعه هدف استفاده کنندگان از این پروژه برای قشر متوسط مولد باشد. یعنی این مجموعه تنها به عنوان اقامتگاهی برای استراحت نبوده بلکه مکان اداری اشتراکی برای کار نیز در آن پیش بینی شده است. همچنین به دلیل اهمیت توسعه امور کاری در این مجموعه بخش مشخصی به هتل با رویکرد برگزاری جلسات اختصاص داده شده است. همه موارد ذکر شده در راستای هدف کلی پروژه برای ایجاد اقامتگاهی برای سکونت و کار است همچنین در قسمتی از پروژه آمفی تئاتر، گالری و استخر برای ساکنان در نظر گرفته شده است تا خدمات بیشتری برای کاربران ساکن و مهمان مهیا گردد.
دسترسی به واحدها از طریق کریدرهای دورتادور داخلی می‌باشد. این کریدرها در طبقاتی به هم دیگر وصل می‌شوند. نکته مهم در مورد این کریدرها پراکنش تصادفی آنها است؛ به صورتی که واحدهای فلت تک خوابه و دو خوابه و سه خوابه دوبلکس نامنظم در کنار همدیگر قرار گرفته اند و هیچ گونه الویت یا سلسله مراتب خاص عمودی برای قرارگیری آنها وجود ندارند و همگی در یک قالب یک همنشینی افقی بدون سلسه مراتب قرار دارند.

روستای دیسر: با توجه به اینکه روستای دیسر در نزدیکی بنای طراحی شده قرار گرفته، بهتر است طرح هادی روستا بر اساس پتانسیل‌های نو و با توجه به الگوهای بومی طراحی شود تا از رشد بی‌رویه و در نتیجه از بین رفتن بافت روستا به دلیل اقبال احتمالی برای ساخت و ساز جلوگیری بعمل آید.

مهم‌ترین موضوع در طراحی این مجتمع رسیدن واحد‌هایی با کیفیت مطلوب نوری و تهویه بود. از طرفی بسیاری از واحدهای قرار گرفته در جبهه‌های شمالی و رو به دریا از نور جنوب محروم می‌شدند. همین اتفاق به صورتی دیگر در واحدهای رو به شرق که دید دریای خوبی دارند تکرار می‌شد. برای حل این تناقض از راه حلی استفاده شد بدین صورت که هر واحد در دو سو دو حیاط کوچک داشته باشد؛ یعنی سلسله مراتب از سمت راهرو به حیاط اول، سپس خانه و از خانه به تراس باشد. این حیاط‌های دو سویه یکی به صورت خصوصی‌تر و بیرونی یا شکل تراس به صورت عمومی‌تر مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت. به همین منوال این حیاط‌های دو سویه اماکن بهره گیری از نور شمال و جنوبی و در صورت تغییر راستا نور شرق و غرب را مهیا می‌سازد. حیاط‌های دو سویه روشی کار آمد برای تهویه عبوری است که در این اقلیم کارکرد موثری دارد.
با بررسی‌های بعمل آمده از سایت و بر اساس الویت بندی دید منظر و نور، بهترین جبهه‌ها تا بدترین به ترتیب شرق شمال جنوب و غرب تقسیم بندی شد. این جبهه مبنای قرار گیری بیشترین تا کمترین حجم بناهای اقامتی شد. به همین دلیل در جبهه‌های شرق و شمال بیشترین و جنبه‌های دیگر حجم کمتری از توده کلی بنا را می‌توان دید.

مشخصات طرح:
• طراح: رئوف قاسمی
• حائز رتبه: اول
• برگزار کننده مسابقه: فصلنامه معماری و ساختمان
• کارفرما: مجموعه مهرگان

لینک مرتبط: نتایج داوری و بیانیه مسابقه محدود احداث مجموعه مسکونی و تفریحی مهرگان – رامسر
منبع خبر: معماری و ساختمان
تهیه و تنظیم: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook