نگاهی به رتبه اول مسابقه طراحی هتل پنج ستاره اردبیل | اثری از مهندسین مشاور اثر |

کانسپت و توضیحات به بیان معمار طرح – اردبیل خاستگاه و سرزمین مادری صفویه است و در جای‌جای این سرزمین کاروان‌سراهای ارزشمندی از گذشته و به‌خصوص از دوران صفویه به یادگار مانده است. عملکرد کاروان‌سرا در گذشته را می‌توان معادل مجتمع‌های بین‌شهری امروزی برای ارائه خدمات و سکونت موقتی دانست. این کارکرد کاروان‌سرا، می‌تواند این شاخصه معماری ایرانی را به عنوان ایده اولیه برای طراحی یک هتل امروزی تبدیل کند.
موضوع پروژه طراحی یک هتل پنج‌ستاره در کنار دریاچه شورابیل است که پاسخ‌گوی نیازهای امروزی مسافران و مراجعین باشد و بتواند به عنوان یک فضای مدرن و روزآمد خدمت‌رسانی کند.
ایده اصلی طراحی، ترکیب دو فرم، دو بافت، دو الگو و دو عملکرد متفاوت و متضاد با یکدیگر است که یکی بیانگر زندگی امروزی در یک فضای اقامتی (هتل پنج‌ستاره) و دیگری بازتاب‌دهنده تاریخ، فرهنگ، اقتصاد و نوع خدمات‌رسانی در سده‌های متمادی در ایران باشد.
ایده‌ی ترکیب فرم کاروانسرا با یک هتل مدرن، این امکان را به وجود آورده تا بتوان بوسیله همین اختلاف فرم، کاربری‌های خدماتی گوناگونی را ارائه و نمایش داد.
فرم سخت به عنوان واحد‌های اقامتی و فرم نرم به عنوان واحد‌های خدماتی معطوف به موضوع تن‌آسایی در پروژه گسترش پیدا کرده و با یکدیگر ترکیب شده‌اند.
با توجه به شکل توپوگرافی و اختلاف ۶ متری بین بلندترین و عمیق‎ترین نقطه از زمین، فرم سخت واحدهای اقامتی در بالاترین نقطه از توپوگرافی در غرب زمین جانمایی شده تا با توجه به قید (حداکثر) شش طبقه‌ای بودن پروژه، بتواند بلندترین ارتفاع ممکن را برای بهره‌بردن از دید و منظر سایت در اختیار پروژه قرار دهد. نام این بخش هتل خواهد بود.
از سوی مقابل فرم نرم کاروانسرا از شرق پروژه بر روی زمین شروع و به سمت هتل گسترش می‌یابد. این فرم نرم در حرکت به سوی هتل به تدریج تغییر می‌کند و فضاهای خدمات تن‌آسایی، خوراک و خرید را برای استفاده عمومی شهروندان و مسافرین (غیر ساکن در هتل) تولید می‌کند. نام این بخش گرمابه و گلستان خواهد بود.
گسترش فرم نرم که از زمین شروع می‌شود، در برخورد با توده هتل، فضاهای ورودی، تجمعی و خدماتی هتل را بوجود می‌آورد و همچنین در ترکیب با توده اصلی هتل در طبقات، واحدهای حمام آب‌گرم اختصاصی برای برخی از واحدهای اقامتی هتل را شکل می‌دهد.
همچنین تعدادی از واحدهای آب‌گرم، به عنوان فضای اشتراکی قابل واگذاری به ساکنین هتل، در ساعات مشخص طراحی شده اند که با گسترش فرم نرم در شرق پروژه و حد فاصل فضای عمومی و خصوصی فرم نرم پدید آمده‌اند.

مشخصات طرح:
• طراح: مهندسین مشاور اثر  
• معمار: میلاد قجربیگی  
• همکاران طراحی: فرزانه شهریاری، حافظ رئیسیان، آرزو حکمت، طناز زنگنه، نگین توکلیان، پویا پورحمزه، ، سپیده جعفری، فاطمه ساقلی، فاطمه حقیقت‌نیا، محبوبه قاسمی‌نجم، گلناز عبدالرزاق، متین امین
• مدیر پروژه: مانی ابریشمی
• ماکت: هیروتو سودو – امیکو سودو
• رده: مسکونی
• محل طرح: اردبیل
• سال: ۱۴۰۲
• جایزه:
o رتبه اول مسابقه طراحی هتل پنج ستاره اردبیل | ۱۴۰۲

تهیه و تنظیم: معمارنیوز
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook