نگاهی به رتبه اول مسابقه طراحی ایستگاه های سه گانه قزوین

کانسپت و توضیحات به بیان معمار طرح – با توجه به معماری غنی استان قزوین و بناهای شاخص این استان مقرر گردید تا سناریوی طراحی بر اساس معماری ایرانی اسلامی طرح ریزی شود. لذا با الگو برداری از عنصر شاخصی همچون طاق های تیزه دار بتوانیم به طرحی در خور این شهر دست یابیم.

طاق تیزه دار یا جناغی با ورود اسلام به ایران به وجود آمد و طاق های نیم دایره ای مازه ای جای خود را به طاق های تیزه دار دادند. لذا از آنجایی که قزوین در زمان حکومت صفویه پایتخت ایران بود و معماری اسلامی در این دوره اوج گرفت، از طاق های تیزه دار (جناغی) به عنوان ایده اصلی طرح استفاده کرده ایم. این نوع از طاق در بناهای تاریخی قزوین مانند کاروانسرای سعدالسلطنه و بناهای دیگر به وفور یافت می شود.

همچنین تعداد این طاق ها به عدد پنج و سه در دو طرح بزرگ و متوسط بیانگر پنج دری ها و سه دری ها در خانه های درونگرای این دوران است که گویی همدیگر را در آغوش گرفته اند و حس اتحاد و همدلی را در ناظر بنا ایجاد می کنند. شکل به کار گیری طاق ها همراه با فضای انتظار که یادآور ایوانه ای مسقف دوره های مختلف معماری اسلامی ایرانی می باشد، در کنار متریال های امروزی یادآور تاریخ معماری با شکوه ایران زمین است؛ گویی بنای قدیمی و سنتی از دل شهر بیرون زده و رخت امروزی و مدرن بر تن کرده است و سعی بر شناساندن خود به جوامع امروزی دارد.

مشخصات طرح:
• معماران: حامد شفیعی پناه، حامد صفری
• برگزار کننده: شهرداری قزوین
• سال: ۱۴۰۰
• رتبه: اول

تهیه و تنظیم: معمارنیوز
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook