نمایشگاه با عنوان «خانه های خاموش»

آشنایی مردم با لایه‌ های معماری معاصر شهر اصفهان در نمایشگاه «خانه خاموش»

موزه گرمابه علی قلی آقا (دفتر تخصصی فرهنگ و معماری) وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان برگزار می کند؛

نمایشگاه «خانه خاموش» باهدف آشنایی مردم با لایه‌ های معماری معاصر شهر اصفهان و حساس سازی و کنشگری آنان به اهمیت معماری خانه‌ های معاصر توسط اداره هنری شهرداری اصفهان برگزار می‌شود.
علی عطریان، رئیس اداره هنری شهرداری اصفهان در گفت‌ و گو با معمارنیوز اظهار کرد: اداره هنری شامل دفاتر تخصصی است که هر یک از این دفاتر به یک‌ بخشی از جریان‌ های هنری شهر اصفهان همچون موسیقی، ادبیات و تئاتر می‌ پردازند. دفتر تخصصی فرهنگ و معماری نیز یکی از این دفاتر است که میان فرهنگ و معماری رابطه برقرار می‌ کند.
وی افزود: دفتر تخصصی فرهنگ و معماری که در محله موزه گرمابه علی‌ قلی آقا واقع است، عملا به شناسایی، شبکه سازی و ارتباط با ذی نفعان حوزه معماری می‌ پردازد. هدف از فعالیت این دفتر آشنایی مردم با جریان‌ های درست معماری است.
رئیس اداره هنری شهرداری اصفهان تصریح کرد: معماری بر هم کنش اتفاقات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و همه مسائل کشور است که همگی در کالبد معماری دوران معاصر متبلور می‌ شود و به همین علت خیلی با اهمیت است که ما یک شاخه اتصال بسیار مهمی بین فرهنگ و معماری برقرار کنیم. چرا که این کالبد ها خود جوش شکل نمی‌ گیرند و پارامتر های بسیاری در شکل گیری آن موثر است. به خصوص که نقش مسائل فرهنگی در شکل دادن به یک الگو معماری بسیار پر اهمیت است. به‌ همین خاطر دفتر معماری تشکیل شده تا بتواند مردم را به عنوان مخاطبان اصلی این دفتر با مفاهیم پایه‌ ای معماری و مسائلی که در بطن فرهنگ در حوزه معماری وجود دارد؛ آشنا کند. همچنین به وسیله آشنایی مردم با این مفاهیم شهروندان با فرهنگ‌ تری نسبت به محیط خودشان تربیت کند.
وی اضافه کرد: این دفتر از زمانی که فعالیت های خودش را آغاز کرده، فعالیت هایی در حوزه رسانه داشته  است که ارتباط بین رسانه و معماری را برقرار می‌ کند. همچنین فعالیت هایی در حوزه تاریخ شفاهی معماری اصفهان با همت جمعی از تحصیل کردگان اولیه دانشگاهی که در اصفهان بودند، صورت گرفته است. فعالیت دیگر ارتباطی است که میان ذی‌ نفعان مختلف در شهر اصفهان همچون دانشگاه هنر، معاونت معماری شهرداری اصفهان، اداره کل راه و شهرسازی و نظام مهندسی برقرار می‌ کند. حوزه دیگری که این دفتر به آن ورود کرده است، شناسایی معماری مسکونی دوران معاصر یعنی از سال ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ است که این صده را معماری معاصر اصفهان باید نام گذاری کرد.
عطریان ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته شناسایی پلاک های ارزشمند معماری در بعضی از مناطق شهر اصفهان است. پلاک هایی که به واسطه هجمه ساخت‌ و ساز، امکان تخریب و یا تصرف دارد و این شناسایی به حفظ فرهنگ شهر اصفهان کمک می‌ کند. این دفتر همچنین در شرف برقراری ارتباطاتی با رشته های دیگر مثل موسیقی و معماری یا سینما و معماری و امثال آن ها است تا بتوان بازه فرهنگی معماری را در میان هنرهای دیگر هم جست و جو کرد.
وی گفت: اصفهان به عنوان یک شهر تاریخی شناخته می‌ شود و این تاریخ همیشه در فکر و ذهن مردم جاری است. خانه‌ هایی که با عنوان معماری دوران معاصر شناخته می شوند نیز در زیر همین سایه تاریخ قرار گرفته اند.
رئیس دفتر تخصصی فرهنگ و معماری شهرداری اصفهان اظهار کرد: معماری معاصر یک برهه زمانی بسیار خاصی را در سده گذشته طی کرده، خودش را از سنت های معماری دوران قاجار و صفویه جدا کرده و به واسطه حضور اندیشمندان و تحصیل کردگان دانشگاهی و با توجه به پارامتر های دانشگاه های غربی، معماری نوین در اصفهان به مرور شکل می گیرد. اما با توجه به سابقه تاریخی معماری اصفهان، معماری مدرنی که در اصفهان شکل می‌ گیرد، معماری مدرن اصفهانی است.
وی افزود: نمایشگاه «خانه خاموش» یک نمایشگاه ترویجی با هدف آشنایی مردم با لایه ای از معماری است که در اطراف آن ها قرار دارد. لایه‌ ای که الزاما اثری تاریخی و میراثی نیست و به طور واضح و مشخص هم در مقابل مردم قرار نگرفته است. لایه ای که به واسطه همین دو پارامتر مغفول مانده است و مردم کمتر به ارزش های نهفته این نوع و دوره معماری توجه نشان می دهند.
عطریان تصریح کرد: در این نمایشگاه خانه‌ هایی با بافت های امروزی اصفهان یعنی محصول سال های ۱۳۰۰ تا ۱۳۶۰ طراحی شده است. بازه زمانی که مربوط به پیش از شروع جنگ تحمیلی است و با دوران بعد از آن متفاوت است؛ چرا که شروع جنگ یک اتفاق متفاوتی را در حوزه ساخت و ساز و معماری اصفهان رقم زد. به همین خاطر تمرکز را بر این دوره گذاشته و به طور تخصصی به این سبک از معماری پرداختیم.
وی ادامه داد: در ارتباط با پرداختن به بحث خانه به عنوان اولین موضوع، علت این است که خانه اولین مواجه خانواده ها و عموم مردم با معماری است. افراد در در خانه زندگی کرده، رشد کرده و خدای نکرده فوت می کنند. در واقع همه دوران زندگیشان را درگیر با خانه هستند.
رئیس اداره هنری شهرداری اصفهان تاکید کرد: خانه‌ ها گونه شناسی مختلفی دارند و خانه‌ هایی که به سراغ آن ها رفتیم در دورانی متولد شده که کاملا آمادگی عموم مردم برای ارتباط با خانه ها را فراهم می‌ کند. امیدواریم این نمایشگاه بستر مناسبی برای ورود جدی در معماری دوران معاصر باشد.
وی گفت: این نمایشگاه از ۱۹ مرداد ماه ۱۴۰۲ به مدت یک ماه در خیابان مسجد سید اصفهان و درموزه‌ گرمابه علی‌ قلی آقا هر روز از ساعت ۱۵ قابل بازدید عموم قرار می گیرد. مکان این موزه یک اثر تاریخی از دوران صفویه است که باعث می شود مخاطبان علاوه بر بهره مندی از معماری معاصر اصفهان، از اثر تاریخی دوران صفویه هم بهره مند شوند.
عطریان گفت: این ویژگی شهر اصفهان است که ترکیب آمیخته‌ ای از آثار امروزی و تاریخی است. نمی‌ توان گفت که شهر تاریخی یا امروزی است. این درهم بافتگی، ویژگی شهر اصفهان است و نمایشگاه هم به همین خاطر در این نقطه انتخاب شده است.
وی ادامه داد: لازم به ذکر است که در حاشیه نمایشگاه هم نشست هایی مرتبط با معماری مسکونی معاصر با حضور صاحب نظران ویژه ای در خصوص معماری معاصر اصفهان برگزار می‌ شود که قابل استفاده برای عموم مردم است.
این معمار و مدرس دانشگاه ادامه داد: یک سال است که تحقیق و شناسایی آثار نمایشگاه در دستور کار پژوهشگران  قرار گرفته است. خانه‌ های زیادی شناسایی شده، عکاسی های حرفه ای، برداشت های حرفه ای از آن ها و تهیه مدارک معماری باعث شده که خانه‌ های محدودی که با اهداف اصلی نمایشگاه هماهنگی دارند، انتخاب شوند. پس این یک نمایشگاه آماده نبوده و یک سال است که در حال اماده سازی هستیم.
وی افزود: معماری علمی است که شاید همه معمار نباشند، اما علم سهل و ممتنعی است که همه می‌ توانند درک کنند. درک معماری یک مفهوم عام است و برای همه مردم به واسطه درگیری که با آن دارند، قابل درک است. پس مردم مخاطبان اصلی نمایشگاه هستند.
عطریان اظهار کرد: برنامه نمایشگاه به همین نقطه ختم نمی شود و برنامه های زیادی توسط دفتر تخصصی معماری طراحی شده است. به عنوان مثال برنامه «معماری بان» مدرسه تابستانی معماری و کودک است که برای آشنایی مفاهیم پایه ای معماری برای کودکان هفت تا نه سال برنامه ریزی شده است.
وی گفت: معاونت معماری و شهرسازی متولی معماری و شهرسازی در شهرداری اصفهان است. متولی جریان نظارت بر ساخت و ساز است. در دانشگاه نیز دروس مشخصی در مقاطع مختلف وجود دارد. در این دانشگاه‌ ها هم درسی با عنوان معماری معاصر وجود ندارد و معماری معاصری هم که تدریس می‌ شود مربوط به معماری جهان است و اتفاقا فقدان این رشته در دانشگاه های ما احساس می شود. پس موازی کاری در این حوزه وجود ندارد. 
رئیس دفتر تخصصی فرهنگ و معماری شهرداری اصفهان تاکید کرد: معماری دوره معاصر، معماری مورد درگیری مردم است. در این راستا با توجه به رویکرد اصلی ما که آگاهی بخشی به مردم است، نیازمند پرداختن به این حوزه هستیم.
وی ادامه داد: نکته دوم مغفول ماندن معماری معاصر اصفهان است. اینطور نیست که در معماری تاریخی کار بسیاری شده باشد، اما همان فعالیت ها هم در معماری معاصر وجود ندارد و به همین خاطر اولویت ما پرداختن به معماری معاصر است.

* بازدید از نمایشگاه برای عموم آزاد می باشد.

زمان: ۱۹ مرداد ماه الی ۳۰ شهریور ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۸:۰۰ 
مکان: اصفهان، خیابان مسجد سید،‌ خیابان آیت الله بیدآبادی، موزه گرمابه علیقلی آقا 

دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook