نقد و مناظره اجلاسیه نهایی نظریه «نوسازی متوازن بافت های فرسوده شهری»

نقد و مناظره اجلاسیه نهایی نظریه «نوسازی متوازن بافت های فرسوده شهری» به همت معاونت پژوهشی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی و دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی برگزار می گردد.

سخنران:
دکتر علیرضا عندلیب؛ عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی

دکتر علیرضا عندلیب که ارائه دهنده و سخنران این نظریه می باشد، در رابطه با نظریه ی خود گفته است:
بافت های فرسوده شهری در چند دهه اخیر به صورت مشکل حادی در کشور بروز کرده است. از یکسو فرسودگی بافت های شهری و از سوی دیگر روند کند نوسازی این بافت ها به صورت نامتوازن موجب پیدایش مشکلات جدیدی شده و در برخی موارد نوسازی را به ضد نوسازی تبدیل کرده است.

به گفته وی، دوره ده ساله مقرر در قانون برنامه پنج ساله چهارم که می بایست با بکارگیری ظرفیت همه جانبه دستگاه های مدیریتی و اجرایی مرتبط منجر به نوسازی سالانه ده درصد از بافت های فرسوده کشور می شد سپری و لیکن آمار موجود حکایت ازتحقق تقریبی ۱۰ درصد از کل ماموریت را نشان میدهد.

وی با بیان اینکه «شهرمعاصر» باید «تن و جان معاصر» داشته باشد، افزود: به این اعتبار نوسازی یا به عبارتی «معاصر سازی پهنه های شهری فرسوده» نیاز به برقراری توازن و هماهنگی اقدام برای رشد تن وجان پهنه شهری دارد. نوسازی با مفهوم معاصر سازی یا بازآفرینی، باز تولید محیط شهری در شرایط جدید است. فرآیند بازتولید دربرگیرنده بازبینی و بازیابی ارزش ها برای معاصر سازی آنهاست. به همین دلیل معاصر سازی پهنه های شهری فرسوده جریانی خطی نیست، بلکه چرخه ای از اقدام، ارزیابی، بازبینی و اقدام است.
وی افزود: روند کنونی نوسازی و مداخله در بافتهای فرسوده در چارچوب رویکرد بهسازی و بازسازی، با نگاه معطوف به تن شهر، ناظر به تخریب و بازسازی است بدیهی است این روند از میزان چگونگی تخریب تا میزان و چگونگی بازسازی دامنه ای گسترده دارد.

شورای داوران:
دکتر حمید ماجدی
دکتر مصطفی بهزادفر
دکتر محمد سعید ایزدی
به عنوان داور

کمیته ناقدان:
دکتر شریف مطوف
دکتر بهشید حسینی
دکتر فرهاد فخار تهرانی

* حضور برای عموم آزاد و رایگان می باشد.

زمان: سه شنبه ۱۱ خرداد ماه ۱۳۹۵، ساعت ۱۷
مکان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، ساختمان علوم انسانی، طبقه هفتم، سالن علامه حلی
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook