نشست «شهرواره؛ خوانش معماری و شهر»

به مناسبت گرامی‌داشت هفته پژوهش، معاونت پژوهش و فناوری و دانشکده هنر و معماری دانشگاه علم و فرهنگ، با همکاری انجمن‌های علمی-دانشجویی مهندسی معماری، مهندسی شهرسازی و معماری داخلی برگزار می‌کند:

نشست «شهرواره؛ خوانش معماری و شهر»
با حضور مهندس سهراب مشهودی، مهندس رامبد ایلخانی و مهندس مهران خوشرو

شکاف بین شهرسازی و معمار
رابطه و جریان موجود بین شهرسازی و معماری در زندگی امروزه به چه حالت است؟ گاهاً دیده می‌شود که طرح هایی از لحاظ معماری شاهکار، و از لحاظ شهری، طرد شده شمرده می‌شوند؛ که این امر خود به نوعی می‌تواند نمایان کننده شکافی بین دیدگاه دو رشته باشد.
آیا می‌توان به این مسئله به عنوان شکاف و تقابل دو رشته نگاه کرد؟ اگر تقابل نیست پس چه مسئله‌ای مسبب این اختلاف دیدگاه شده است؟ حال اگر شکافی وجود دارد، سوالات دیگری پیش می‌آید. مانند بحث همبستگی و همراستایی رشته‌ها برای بهبود و تاثیر مفید در شهر.
همبستگی این دو رشته باید به چه شکل صورت گیرد که نه دست معمار بسته شود و نه شهر نادید گرفته شود؟ تا چه میزان و چگونه مطلوبیت ارتباط این دو شکل می‌گیرد؟ حال چگونه می‌توان این همبستگی را با وجود همچین شکافی ممکن کرد؟

شرحی از وضعیت معماری و شهرسازی
جریان اصلی معماری و شهرسازی در حال حاضر چیست؟ در صورت نامطلوب بودن، چگونه می‌توان بیشترین تغییر را ایجاد کرد و اثرگذار بود؟ چه راهی و با چه ضوابطی درست است طی شود که یک فرم و یک دیاگرام بتواند مطلوبانه تغییر ساز شود.
“اگر محیط را برای طراحی در نظر نگیریم و متفاوت طراحی کنیم، آیا این طراحی با جنس شهرسازی آن محدوده متفاوت نمی‌شود؟” آیا این امر که طراحی متمایز باشد همواره نتیجه منفی و نامطلوب را به همراه خود دارد؟ یا اینکه ممکن است اتفاقاً در انتهای امر باعث تغییر روند طراحی شهر بشود؟
چه پروژه‌هایی و در چه شرایط و وضعیتی به دلیل در نظر نگرفتن محیط، نتیجه نامطلوب را برای ما به ارمغان آورده‌اند؟ و نتیجه مطلوبانه با توجه به چه معیارهایی مطلوب دانسته می‌شوند؟

چارچوب‌ها
معماری و یا یک معمار توانایی این را دارد که در قوانین و ضوابط شهرسازی تاثیر گذاری داشته باشد؟ چگونه می‌توان ارتباطی دو طرف و موفق بین معماری و شهر ایجاد کنیم؟ که این دو با یکدیگر در تعامل باشند و یکدیگر را محدود نکنند؟ آیا واقعاً برای معماری و شهرسازی نیاز به چارچوب خاصی الزامی است؟ اگر نیاز است، این چارچوب‌ها باید به چه صورت و در چه حد باشد؟ آیا معماری زمینه‌گرا یا هم‌پیوند با زمینه که پیش‌تر در شهرهای ارگانیک و سنتی ایران رعایت می‌شد، امکان بروز آن در شهرهای کنونی وجود دارد؟ تا چه میزان الگو واره‌های شهرها می‌تواند معماری هم‌پیوند با زمینه را تقویت کند؟

▪️ دبیر نشست: دکتر مسعود دادگر
▪️ حامی رسانه‌ای: معمار نیوز

▪️ زمان: دوشنبه ۲۷ آذرماه – ساعت ۱۴ الی ۱۷
▪️ مکان: سالن دکتر کاظمی آشتیانی، دانشگاه علم و فرهنگ

▪️جهت ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیش‌تر به شناسه‌های زیر مراجعه کنید:
تلگرام: usc_architecture@
اینستاگرام: usc.architecture@

دانلود پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook