نشست “درآمدی بر مشخصه­ های شهر تاب­ آور”

پژوهشکده ابنیه و بافت های تاریخی فرهنگی برگزار می نماید:

نشست های تخصصی با موضوع:
«تاب­ آوری و ارتباط آن با حفاظت در بافت­ های تاریخی شهری»

نشست نخست:
درآمدی بر مشخصه­ های شهر (سیستم­ های) تاب­ آور

سخنران:
دکتر امیر محمد معززی مهر تهران

ایران به مانند بسیاری از کشورهای جهان تحولات جمعیتی چشمگیری را به ­ویژه در دهه ­های اخیر تجربه کرده است. براساس آمارهای رسمی، در سال ۱۳۳۵ کمتر از یک سوم جمعیت کشور در محدوده ­های شهری زندگی می­کردند، اما هم اکنون حدود ۷۴ درصد از جمعیت کشور شهرنشین هستند. توزیع ناموزون جمعیت و تراکم بیش از حد آن در مناطقی از کشور به ­ویژه کلان­شهرها، مردم و دولت­ را با مجموعه ­ای از مشکلات و چالش ­هایی قابل­ پیش ­بینی یا غیرمنتظره روبه ­رو کرده است. روش­ ها و رویکردهای حاکم در برنامه ­ریزی و هدایت توسعه شهری در عمل نتوانسته ­اند پاسخ مناسبی برای این مشکلات فراهم آورند و بعضا خود باعث بروز و یا تشدید مشکلات شده ­اند. محدوده­ های کهن شهرهای ایران سهم بیشتری از این مشکلات را به ­دوش می­ کشند.

با آغاز هزارۀ جدید، یکی از مهم­ترین ایده ­هایی که در برنامه ­ریزی و طراحی شهری بسیاری از شهرهای جهان برای پاسخگویی به برخی از چالش­ های موجود مطرح شده است، ایجاد «شهرهای تاب­ آور» و طرح مفهوم «تاب ­آوری» است. با طرح این مفهوم و توجه و تأکید بر آن، همگام با توسعه پایدار، در رأس طرح­ ها و برنامه ­های مرتبط با توسعه در جوامع بین­المللی، چند سالی است که جامعۀ تخصصی ایران نیز به آن اقبال نشان داده و سعی دارد تا با کاربست آن در برنامه ­های توسعه، به سوی تحقّق شهرهایی تاب آور گام بردارد. البته این موضوع تاکنون بیشتر در حوزۀ مدیریت بحران­ های طبیعی و با نگاهی بیشتر کالبدی دنبال شده و از دیگر حوزه­ ها، که اهمیت غیرقابل انکار دارند تاحدودی غفلت شده است. آنچه که در توجه به این مفهوم مهم است، پرداختن به پرسش اصلیِ «تاب ­آوری چه چیز و در برابر چه» است. یعنی باید توجه داشت که یک مدل ژنریک و یکسان برای برخورد با مباحث تاب ­آوری وجود ندارد و شهرهای مختلف روش­ های مختلفی را بسته به چالش­ های موجود باید بر­گزینند. حتی هر یک از انواع بافت­ ها شهری نیز به خودی­ خود نیاز به راه ­حل ­های خاص برای دستیابی به تاب ­آوری دارند. به این معنا که میان راه­ حل­ های تاب ­آوری در یک بافت معاصر با یک بافت تاریخی الزاماً تشابه ­ای وجود ندارد. بر همین اساس پژوهشی با عنوان «تاب­ آوری شهری و ارتباط آن با امر حفاظت در بافت­ های تاریخی شهری» در پژوهشگاه میراث فرهنگی تعریف شد تا راه­ حل­ های تاب ­آوری در این عرصه­ ها را بررسی و شناسایی کند؛ همچنین نسبت دو مفهوم (رویکرد) تاب­ آوری شهری و حفاظت­ شهری، به ­عنوان رویکرد غالب مواجه با محدوده ­های واجد ارزش­ شهرها، مورد مداقه قرار گیرد.

به منظور فراهم کردن بستر گفت­ وگو و بهره ­مندی از دیدگاه ­­ها و نقطه­ نظرات دیگر صاحبان ایده و اندیشه در این حوزه، نشست ­هایی برنامه ­ریزی شده است. در گام نخست (نشست اول) تلاش خواهد شد ضمن معرفی اجمالی پژوهش، مروری بر مفهوم تا‌ب‌آوری و به دنبال آن تاب‌آوری شهری از خلال اسناد و منابع مرتبط صورت گیرد و از این ره گستره‌ی معانی، کلیدواژه‌های اصلی تعریف کننده و حدود و ثغور نظری این مفهوم مشخص شود و در گام دوم (نشست دوم) نیز سعی بر آن خواهد بود تا با مروری بر مبانی حفاظت تناسب میان حفاظت شهری و تاب ­آوری شهری تبیین و مدل مفهومی پژوهش ارایه شود. امید است با مشارکت فعال در این سری نشست­ های امکان تضارب آراء و پیگیری اصولی پژوهش فراهم آید.

* حضور برای عموم آزاد و رایگان می باشد.

زمان: یکشنبه، ۹ تیر ماه ۱۳۹۸، ساعت ۹ الی ۱۲
مکان: تهران، خیابان امام خمینی، ابتدای سی تیر، روبروی موزه ملی ایران، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سالن اجتماعات
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook