نشست «اصالت ایده و نقش معمار مؤلف در خلق اثر هنری» – شهر ری

گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره)شهر ری برگزار می کند:
نخستین نشست تخصصی با عنوان «اصالت ایده و نقش معمار مؤلف در خلق اثر هنری»

سخنرانان:
دکتر کاوه بذرافکن
آرش بصیرت
آرش نصیری

دبیر پنل:
دکتر علی اکبری

بی‌تردید مهم‌ترین، حساس‌ترین و مؤثرترین لحظه خلق اثر هنری، سرآغاز آفرینش و لحظه نخست تکوین پدیده جدید است. پرسش از ماهیت لحظه نخست خلق ایده اصیل، بدیع و خلاقانه که بر سلسله‌مراتب ساحت‌های وجود مخاطب اثر بگذارد، آن‌چنان بااهمیت است که به قول لویی کان: «ما باید به سرآغازها بپردازیم». در آفرینش فرم و فضای معماری، اصالت ایده آنچنان مهم تلقی می‌شود که می‌تواند به خالق ایده، شهرت و اعتبار جهانی بخشد. به‌راستی خلق ایده جدید چگونه در سازوکارهای ذهن و قوه متخیله هنرمند و معمار شکل‌ می‌گیرد؟ عوامل مؤثر بر آن کدام‌اند؟ سیاق زیسته معمار، زمینه و زمانه زندگی او چه نقشی در این فرایند ایفا می‌کند؟

برای اندیشیدن به پاسخ چنین پرسش‌هایی، شاید می‌بایست نخست تعاریف «معماری»، «خلاقیت»، «فرایند طراحی» و «هنر» و فراتر از این‌ها، مفاهیم «انسان و حضور انسانی»، «هدف از آفرینش اثر هنری» و امر «سعادت» را مورد بازاندیشی قرار داد و مقوله «بداعت» را در راستای آن‌ها دید؛ چراکه نوع نگاه و جهان‌بینی خالق اثر در بداعت و اصالت ایده‌پردازی‌های وی تأثیرگذار خواهد بود. نسبت معمار با مکاتب فکری «معماری برای حل مسأله طراحی»، «معماری برای زندگانی» و هست‌بودن انسان»، «معماری برای مخاطب خاص»، «معماری برای معماری» و … از جمله موضوعات تعیین‌کننده در بحث خلق اثر بدیع و اصالت ایده است. همه اینها در زمانه‌ای که پارادایم غالب، «فناوری دیجیتال»، «رسانه» و «سرعت در تبادل داده‌ها» است، پیچیده‌تر می‌شود.

نخستین لحظات تکوین ایده در ذهن معمار و هنرمند، متأثر از چیست؟ معمار هنرمند چگونه به ایده‌ای ناب می‌رسد؟ آنچه او خیلی سریع از طریق ابزارهای تبادل داده می‌بیند، و یا از طریق حضور در برابر بنا و تجربه فضا ادراک می‌کند، بر بداعت ایده‌های وی چقدر و چگونه تأثیر خواهد گذاشت و کنش‌های خلاقانه وی را جهت خواهد داد؟

در نخستین نشست تخصصی گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره)، به پاسخ چنین پرسش‌هایی پرداخته خواهد شد.

* حضور برای عموم آزاد و رایگان است.

زمان: پنج شنبه ۹ دی ماه ۱۳۹۵، ساعت ۱۴ الی ۱۶
مکان: شهر ری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره)، تالار جاوید دانشکده هنر و معماری
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

 

 

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook