نشریه اطلاعات حکمت و معرفت با دفتر ویژه «فلسفه معماری»

ماهنامه علمی – تخصصی، سال دهم، شماره ۵، پیاپی ۱۱۲
مرداد ماه ۱۳۹۴

شماره جدید اطلاعات حکمت و معرفت به سردبیری ان‌شاءالله رحمتی و دفتر ویژه «فلسفه معمار» منتشر شد.

منیره پنج تنی، دبیر دفتر ماه صد و دوازده این نشریه در سر مقاله خود با عنوان «معماری، مواجهه‌ای اصیل با جهان» ابراز داشت:
یوهانی پالاسما، پدیدارشناس ـ‌ معمار هلندی، در کتاب «چشمان پوست» معماری را نخستین ابزار ارتباطی ما با فضا و زمان می‌داند و در کتاب «دست متفکر» می‌نویسد: معماری فضا و زمان را در جسمانیت جهان برای سکنی گزیدن انسان رام و اهلی می‌کند. برای مطالعه معماری و مباحث مربوط به مکان روش‌های مختلفی وجود دارد، اما پدیدارشناسی یکی از ظریف‌ترین، پرنفوذترین و کارآمدترین آنهاست.

بخش نخست این شماره با عنوان فرعی دفتر ماه به گفت‌وگو با مهرداد قیومی‌ بیدهندی متخصص معماری اختصاص یافته و دومین مطلب این بخش نیز گفت‌وگویی با شمس‌الملوک مصطفوی با عنوان «جنبش پدیدارشناسی» است.

مقاله «ساختن و سکنی گزیدن جزء جدانشدنی هستی آدمی» اثر محمدجواد صافیان، «بازنگری نقادانه‌ای برسرشت پیچیده مکان» ترجمه ویدا نوروز برازجانی و «معماری وحدت و ضرورت بازتآول آن در معماری مدرن جهان اسلام» از محمدرضا شیرازی، «پدیدارشناسی معماری» ترجمه علی نجات غلامی، «دشواری‌های زیبایی‌شناسی معماری» ترجمه سید محسن اسلامی و «تجربه زیباشناختی و ابژه زیباشناختی» ترجمه حسین کاظمی یزدی دیگر مباحث این بخش را تشکیل داده است.

بخش ادب و هنر این شماره به مقاله «مبانی معنوی دیدگاه تیتوس بورکهارت درباره معماری و هنر اسلامی» از فرهاد احمدنژاد سردرودی و سمیرا سلیمی و «خورقلیا: عالم مثال یا عالم صورت‌های مثال یو ادراک خیالی» ترجمه انشاءالله رحمتی و گفت‌وگو با علی‌اصغر مصلح با عنوان «فلسفه فرهنگ افقی جدید برای فرهنگ پژوهان اختصاص دارد.

کتاب «گلبانگ می‌فروش؛ نکته‌هایی در احوال بابافغالی و ابداعات و طرز تازه در اشعار او» از سید مسعود رضوی و کتاب «دانش‌نامه هنر و معماری ایرانی» در گفت‌وگو با صالح طباطبایی در این شماره معرفی شده است.
سایت مرتبط: www.ettelaathekmatvamarefat.com
دریافت تصویر

منبع خبری: www.MemarNews.com

 

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook