نتایج و نمایشگاه آنلاین مسابقه طراحی “کیوسک”

فراخوان طراحی کیوسک در شهر اصفهان و با هدف ارائه خدمات رسانی و تهیه پرونده الکترونیک برای موتورسیکلت ها انجام شد.

کیوسک خدماتی قرار است در محل پمپ بنزین نصب گردد تا موتورها پس از سوخت گیری به این مراکز مراجعه کرده و در حداقل زمان، خدمات سرویسدهی و تنظیم موتور، و همچنین تهیه اطلاعات الکترونیک در سایت مکانیزه انجام گیرد.
این نوع خدمات، دارای مزایای بسیاری برای دارندگان موتورسیکلت خواهد بود و به همین دلیل پیش بینی میشود در طول زمان، استفاده کنندگان و شهروندان بصورت همگانی از آن استفاده نمایند.
طراحی کیوسک میبایستی بصورتی انجام شود که قابلیت جذب افراد و ارائه عملکردهای مورد نیاز را در طول زمان داشته باشد.
فرم و ساختار اتاقک برای جلب نظر راکبین موتور و اعتماد آنها بسیار مهم است، زیرا تاثیرات اولیه بصری میتواند نشاندهنده خدمات سریع، ایمن و مطمئن باشد.
نیازهای واقعی طراحی کیوسک و شاخصهای ارزیابی داوری شامل موارد هشت گانه زیر است:

طراحی مدرن : مطابق با معماری روز و طرحهای پیشرفته موتورسیکلت های امروزی… طرحی که بتواند نوعی شناسایی و هویت را انتقال دهد.
استحکام و ایستایی : ساختار و سازه کیوسک میبایستی نشانی از قدرت و محکم بودن بقدر کافی را داشته باشد تا بصورت مطمئن قابل اعتماد باشد.
ایمنی و امنیت : از نظر ظاهری و نوع مواد، میبایستی تا حد امکان شاخصه های ایمنی و سلامت در طرح وجود داشته باشد (آتش سوزی، شکستن، تخریب).
گسترش : حجم فضای اشغالی معمولا محدود و کوچک است، ولی طرحی الویت دارد که بتواند قابل گسترش و باز و بسته شدن در موقعیتهای مختلف داشته باشد.
ارگونومی : فضای کاری کیوسک میبایستی برای عملکردهای مختلف مناسب سازی شود… نشیمن، بالابر، جرثقیل سقفی، استفاده از ارتفاع، تهویه، تجهیزات کاری، سایه بان و سایه انداز و…
طرح عملیاتی: توجیه منطقی طرح از نظر استفاده و کاربردهای مورد نیاز، مونتاژ تصویر در محیط و توجیه بصری، ابعاد و اندازه، تجهیزات و ابزار….
قابلیت حمل و نقل، جابجایی و نصب راحت و سریع (ساخت، استفاده، و جمع آوری ) / مقرون به صرفه و اقتصادی.
توجه به نکات زیست محیطی و طراحی سبز.

برای این مسابقه ۱۴۱ طرح به دبیرخانه رسید، و پس از تحویل برای داوری، در چهار مرحله مختلف، ارزیابی و ثبت مشخصات و انتخاب برترینها انجام شد.

مرحله اول:
در بازبینی نوبت نخست، تمامی طرحها و مشخصات آنها بدقت مورد مطالعه قرار گرفت، و مهمترین نوآوری ها و ارزشهای هر طرح، بعنوان نیازهای کاربردی کیوسک خدمات موتوری شناسایی و ثبت شد. در حدود نیمی از طرحهای ارسالی دارای نکات اولیه ارزشی بودند که نشان از تفکر خلاق و تلاش طراح دارد.

مرحله دوم:
در نوبت دوم، هجده طرح بعنوان مجموعه طرحهای مناسب از نظر فرم و ساختار، کاربرد و عملکرد، و هماهنگی با خواسته های صورت مسئله، انتخاب شدند، که همگی آنها دارای ارزشهای نسبی یک طرح خوب هستند.

مرحله سوم:
در بازبینی نوبت سوم، ۱۰ طرح منتخب که همگی مناسب و درخور توجه برای معرفی و نمونه سازی است معرفی شدند. هر کدام از آنها دارای ویژگیهای متمایز و مشخص از یکدیگر هستند که نمیتوان آنها را نادیده گرفت.

مرحله چهارم:
در بازبینی نوبت آخر، براساس درخواست کارفرما و مرجع برگزارکننده مسابقه میبایستی سه طرح بعنوان برترین طرحها مشخص و معرفی شود، ولی به تصمیم داور، این بخش همراه با ۳ طرح برگزیده، دو طرح نیز شایسته تقدیر شناخته شد.

سید رضا حسینی لاهیجی؛ داور مسابقات و نمایشگاههای طراحی و اجرایی/
مدرس دانشگاههای مختلف کشور/ مشاور مبلمان شهری و زیباسازی/ نویسنده کتاب کیوسک های شهری.

برندگان:

طرح نفر اول: سینا متولی و علی محمد نیلفروشان / اصفهان
(نوآوری در طراحی/ قابلیت گسترش و باز و بسته شدن / فضای ویژه برای موتورسیکلت که حس احترام و توجه میآورد/ الهام گرفته از آچار و ابزار )

طرح نفر دوم: سید سهیل قدس نبوی / مشهد
(نهایت سادگی و رعایت فرم کیوسکهای متداول شهری/ طرحی مشخص که با رنگ خود بخوبی قابل شناسایی است و هویت ویژه ای برای وظیفه خاص خود دارد/ قابل گسترش و باز و بسته شدن/ حمل و نصب راحت / قابل مونتاژ در محل/ دسترسی مناسب ابزار و وسایل

طرح نفر سوم: مجید دولت خواهی / بجنورد-خراسان شمالی
(طرح تکنولوژیک و مدرن که حس کنجکاوی را برمی انگیزد/ دارای سلولهای خورشیدی برای تولید انرژی/ بالابر هیدرولیک/ محل نشستن و انتظار …)

طرح شایسته تقدیراول: مرتضی عبادی / تهران
(طرح مدرن و پیشرفته ای که اصالت هندسه ایرانی دارد/ استفاده از ارتفاع/ بدنه شفاف و اسکلت محکم/ استفاده از سبزینه/ حمل ساده و مونتاژ در محل)

طرح شایسته تقدیر دوم: وحید عبدویان ازاد و مژگان افشار فر/ تهران
(طرح خلاق، زیبا و مدرن الهام گرفته از کلاه ایمنی/ بدنه ، پوسته، و فضای منحنی بدون هیچپگونه خط صاف/ نوآوری در طراحی کیوسک خدماتی شهری)

طرح شایسته تقدیر سوم: مرتضی نیک فطرت / تهران
(استفاده از اتاقکهای کششی چرخدار و سیستم پیش ساخته و مدولار/ قابل حمل و استقرار و جابجایی سریع/ قابلیت گسترش و باز و بسته شدن/ ارتباط مستقیم با مراجعه کننده از طریق پنجره رو به بیرون)

گروه سارنگ و هیئت اجرایی برگزارکننده ی فراخوان و نیز هیئت محترم داوران ، سپاس و قدردانی خود را از تلاش تمامی معماران و طراحان ارجمند که با جدیت در این فراخوان شرکت نموده اند ابراز میدارد.

منبع خبر: www.MemarNews.com

نمایشگاه آنلاین آثار:

نفر اول: سینا متولی و علی محمد نیلفروشان

طرح نفر دوم: سید سهیل قدس نبوی

طرح نفر سوم: مجید دولت خواهی

طرح شایسته تقدیراول: مرتضی عبادی

•طرح-شایسته-تقدیراول-مرتضی-عبادی

طرح شایسته تقدیر دوم: وحید عبدویان ازاد و مژگان افشار فر

•طرح-شایسته-تقدیر-دوم--وحید-عبدویان-ازاد-و--مژگان-افشار-فر

طرح شایسته تقدیر سوم: مرتضی نیک فطرت

•طرح-شایسته-تقدیر-سوم-مرتضی-نیک-فطرت

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



یک نظر on “نتایج و نمایشگاه آنلاین مسابقه طراحی “کیوسک””

  • شراره wrote on ۲۶ خرداد, ۱۳۹۴, ۷:۳۸

    تبریک میگم. بسیار عالی بود دوستان
    تبریک ویژه به نفرات اول آقای متولی و آقای نیلفروشان

نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook