«معماری بایونیک» ؛ کتاب برگزیده سال دانشگاهی

به گزارش روابط‌ عمومی دانشگاه تهران، آیین اختتامیه جشنواره کتاب سال دانشگاهی، با حضور رییس و هیأت رییسه دانشگاه تهران، رییس سازمان سمت و جمع زیادی از استادان و دانشجویان و با هدف معرفی کتاب‌های برگزیده دانشگاهی و تجلیل و قدردانی از مولفان، مترجمان و ناشران در دانشگاه تهران برگزار شد.

در این جشنواره، کتاب “معماری بایونیک” تالیف پروفسور محمود گلابچی و مرتضی خرسند نیکو به عنوان کتاب سال دانشگاهی سال ۹۵ دربخش تالیف در رشته معماری انتخاب گردید.

بخشهایی از پیشگفتار کتاب:
بهره گرفتن از معماری بایونیک در زمینه های طراحی، معماری و مهندسی از مهمترین پیشرفت های سالهای اخیر در راستای ارتقاء فرایند طراحی محسوب میشود.
بایونیک دانشی نوین است که با الهام و الگوگیری از طبیعت امکان پاسخگویی به سوالات فنی و تکنیکی در حوزه های گوناگون را فراهم می نماید. همزمان با سایر علوم در معماری نیز می توان با بهره گیری از علم بایونیک به صورت گسترده و هدفمند از درس های طبیعت برای تحقق معماری مطلوب و بهینه استفاده نمود. با علم بایونیک و دستاوردهای علمی در حوزه بایونیک بطور عام و شناخت و تحلیل درس های برگرفته از طبیعت در معماری بطور خاص از ضرورت های امر در ارتقاء معماری بشمار می رود.

بایونیک کلمه ای ترکیبی متشکل از دو بخش بیو (پیشوند کلمه بیولوژی) و نیک (پسوند کلمه تکنیک) می باشد. آشنایی با تاریخچه علم بایونیک، تعاریف پایه، مفاهیم کلی و مبانی علم بایونیک اولین گام برای بهره گرفتن از آن در زمینه های گوناگون از جمله معماری است. شناخت فرایندهای الگوگیری از طبیعت در علم بایونیک (بایونیک قیاسی و بایونیک انتزاعی) می تواند روش های انتخاب الگوها از طبیعت و بهره گیری از اصول موجود در الگوهای انتخابی و تحلیل آنها را امکانپذیر نماید. از سوی دیگر باید بر اساس شناخت دقیق پدیده ها و موجودات، روند الگوگیری از طبیعت را عمیق تر نموده و این شناخت را به حوزه های وسیعتری گسترش داد.

امروزه پرداختن به موضوعاتی همچون
– بایونیک و معماری
– هندسه و علم بایونیک
– بایونیک و سازه
– پوسته های بایونیکی
– بایونیک و علم مواد
– بایونیک و فرایند حرکت
– بایونیک و سیستم های هوشمند
برای دستیابی به فرم های بهینه و بهره گیری مناسب از مصالح در معماری یک ضرورت محسوب میشود. در همین راستا کتاب حاضر با عنوان معماری بایونیک در یازده فصل تألیف شده است.

فهرست عناوین کتاب:
فصل نخست: مبانی شکل گیری معماری بایونیک
فصل دوم: بایونیک و بایومیمتیک
فصل سوم: بایونیک و دیگر علوم
فصل چهارم: بایونیک در معماری
فصل پنجم: هندسه در طبیعت
فصل ششم: ساختارهای طبیعی
فصل هفتم: الهام از حیوانات
فصل هشتم: گیاهان منبع الهام
فصل نهم: انسان منبع الهام
فصل دهم: سازه ها
فصل یازدهم: مصالح

در طول تاریخ معماری‌، انسان‌ها توانسته‌اند با بهره‌گیری از طبیعت کار‌های ارزشمندی انجام بدهند‌. در تاریخ معماری معاصر ما «کانترلا»‌، «فرای آتو»و «تروجا» توانسته‌اند کار‌های بزرگی انجام دهند‌. در دوران معاصر نیز «کالاتراوا» توانسته‌است از این فرم‌ها در جهت خلق آثار برجسته جهان بهره بگیرد‌.
معماری بایونیک موجب تغییر فرم خواهد شد‌. در این فرم‌ها دیگر هندسه «اقلیدسی» و«دکارتی» صادق نیست و به سمت هندسه «فراکتال» خواهد رفت که حتما موجب کاهش هزینه‌ها نیز خواهد شد‌.

با توجه به جایگاه معماری بایونیک و ضرورت پرداختن به این موضوع در دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی، این کتاب می تواند به عنوان مرجعی در فعالیتهای آموزشی، پژوهشی در رشته ای معماری، فناوری معماری و مهندسی عمران مورد استفاده واقع شود.

کتاب معماری بایونیک
تألیف: دکتر محمود گلابچی
دکتر مرتضی خرسند نیکو

ناشر: دانشگاه تهران
تاریخ انتشار: ۱۳۹۳
تعداد صفحه: ۳۲۴ صفحه
قیمت: ۵۰۰/۰۰۰ ریال

تصویر روی جلد
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


برچسب :

مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook