معرفی پنج فینالیست دیگر مسابقات طراحی فضاهای موقت در سال ۲۰۱۵

پیش تر به معرفی یکی از شش فینالیست “مسابقات طراحی فضاهای موقت در سال  ۲۰۱۵ ” پرداخته شد، در ادامه پنج فینالیست دیگر، معرفی می گردد:

فینالیست شماره ۲:

Hybrid Hut : کلبه‌ی ترکیبی در کانادا
با پیشرفت تکنولوژی در صنایع،‌ میزان نقش صنعتگران در بخش طراحی و ساخت زیر سوال می‌رود به طوری که کم‌کم متوجه می‌شویم با ورود نرم‌افزار‌های کامپیوتری به دنیای طراحی، نقش انسان به مرور در حال کمرنگ شدن است.

در طول فرآیند طراحی این کلبه سوال های زیادی برای طراح مطرح شد؛ ازجمله:‌
اگر تکنولوژی عصر حاضر نتواند همراه با روش‌های طراحی سنتی که از تلاش صنعتگران گذشته بدست آمده رشد کند، چه فایده‌ای خواهد داشت؟ و چگونه یک کارگر تربیت شده می‌تواند روند طراحی جدیدی را که مطابق تکنولوژی امروز باشد یاد بگیرد؟ در این میان، نقش معمار که در هر دو حوزه وارد است، چه خواهد بود؟

استودیو معماری Rojkind با رویکرد تمرکز بر طراحی دیجیتال و در عین حال استفاده از نیروی بومی در ساخت، به شرکت در مسابقات سالانه طراحی کلبه‌ در کانادا دعوت شد. مسابقه‌ای که در آن هر ساله گروه‌های منتخب معماران و طراحان ایده‌های خود را در طراحی سرپناه‌هایی برای محافظت افراد از گزند سرما در طول فصل زمستان و در کنار رودخانه Red  در شهر Winnipeg کانادا ارائه می‌کنند.

طراح می‌گوید: «این کلبه‌ی ترکیبی با کمک نرم‌افزار‌های کامپیوتری، با درک درست از فرآیند تولید تیرهای چوبی روکش‌دارِ ساخت کانادا و با آنالیز امکانات مختلف در استفاده از چوب فرآوری شده همراه با بهره‌گیری از تکنیک‌ها و مهارت‌های صنعتگران بومی در هنگام ساخت، طراحی شده است.

با درک کامل از قسمت‌های مختلف طرح، وقتی که این سازه‌ی دیجیتالی طراحی‌شده در محل برپا شد، ما به آنجا رسیدیم تا بقیه قسمت‌های غرفه را با کمک نیروی بومی بسازیم. با ساخت لایه بیرونی بدنه از پوست درخت، تضاد جالبی بین پوسته‌ی تکه تکه‌ی سخت بیرونی و لایه نرم داخلی به وجود آمد».


فینالیست شماره ۳:

 RAW:Almond – رستورانی بر روی سطح یخی
رستوران RAW:Almond که به منظور ساخت یک رستوران زیبا با استفاده از مصالح داربست و پارچه برزنت طراحی شده‌است، یکی از فینالیست‌های رقابت‌های WAN در سال ۲۰۱۵ در گروه فضای موقت است. طراح این پروژه گروه انگلیسیstudio OS31  است که در طراحی بناهای سبک و منعطف تخصص دارد.

این رستوران به عنوان اولین رستوران مستقر در هوای آزاد، در محل تلاقی دهانۀ رود Assiniboine  و رودخانۀ Red River در شهر وینی پگ (Winnipeg) کانادا و بر روی سطح یخ زدۀ رودخانه‌ نصب شد.
نصب این بنا هم زمان با برپایی فستیوال زمستانی سالانۀ این شهر انجام شد و از اواخر ژانویه ۲۰۱۵ به مدت ۳ هفته برپا بود که در همان مدت کوتاه نیز بیشتر از ۳۰۰۰ وعده غذا در آن سرو‌ شد.

پلان رستوران با الهام از محل تلاقی دو رودخانه و در نتیجه‌ی برخورد دو حجم هندسی، به شکل ایکس (x) است و طرح آن فرم یک اسکله شناور بر روی یخ را تداعی می کند. سازه فلزی داربست شکل این مجموعه با ریتم تکرار شوندۀ پل مجاور آن هماهنگی دارد و پوستۀ برزنتی که فضای داخلی را تعریف می کند شبیه یک تودۀ برفی است.
مسیر ورودی این رستوران توسط تراسی که در امتداد یکی از بازوها قرار گرفته و به فضای بار منتهی شده تعریف می‌شود. در دو بازوی دیگر، فضاهای غذاخوری و در بازوی چهارم نیز آشپزخانه جا داده شده‌اند.


فینالیست شماره ۴:

Liwan و Obscura : سازه‌هایی مشابه یک تاریکخانه عکاسی
از میان معماران شرکت‌کننده در نمایشگاه «انرژی برای خلاقیت» که توسط مجله ایتالیایی Interni در میلان برنامه‌ریزی شده‌است، دفتر معماری Annabel Karim Kassar تصمیم به ساخت یک سازه معماری یادمانی در حیاط Cortile 700 و با موضوع «چشم‌اندازی از زندگی روزمره در یک خانه لبنانی» گرفت.

در این نمایشگاه،‌ دفتر معماری Annabel Karim Kassar، دو غرفه را با نام‌های Liwan (یک اتاق متحرک) و Obscura (یک سینمای سیار) با سازه‌ای مشابه یک تاریکخانه عکاسی به نمایش می‌گذارد. این دو سازه‌ی تلسکوپ مانند که از فلز خام و تخته چوب‌های زبر و تیره به رنگ قهوه‌ای سوخته ساخته شده‌اند، رو‌به روی هم قرارگرفته‌ و قابلیت استفاده مجدد و برپایی دوباره در موقعیت‌های بعدی را دارند. غرفه‌ها دارای عرض ۶.۸۰ متر، عمق ۷.۵۰ متر، ارتفاع متغیر از ۲.۷۵ متر تا ۵.۴۰ متر و ظرفیت ۳۰ نفر هستند.
Liwan قسمتی از اتاق نشیمن یک خانه لبنانی است که به اتاق‌های خواب راه دارد و همزمان محلی برای ملاقات‌ و برخورد روزانه افراد با هم است.

بازدیدکنندگان در این غرفه با محلی دنج و گرم رو‌به‌رو می‌شوند. کفِ چوبی اتاق با الگویی مشابه طرح سرامیک‌های لبنانی توسط کارگران رنگ‌آمیزی شده و در آن یک مبل و چند صندلی مرغوب، بازدیدکنندگان را دعوت به نشستن می‌کنند. پارچه‌ زیبا و ابریشمی گلداری روی مبل اصلی را پوشانده و در نگاه کلی حال و هوای این اتاق نیز مانند کشور لبنان شلوغ و پر هیاهو است؛ چراکه در لبنان همیشه سر و صدای بیرون، از داخل خانه‌ها نیز شنیده می‌شود. طراح همچنین می‌گوید: برای انتقال بهتر این حس به مخاطب، قصد دارم که در اینجا صدای ضبط شده از هیاهوی خیابان‌های لبنان را به همراه موسیقی سنتی عربی و صدای آواز پرنده‌ای در قفس، توسط یک گرامافون پخش کنم.

در مقابل،‌ غرفه ساکت و آرام Obscura قرار‌دارد که تجربه‌ای نادر در ساخت بخشی از فضای داخلی یک سالن سینما است و در آن فیلم‌های داستانی با موضوع زندگی انسان‌ها پخش می‌شود.


فینالیست شماره ۵:

MPavilion 2014، ملبورن، استرالیا
مناظر استرالیا ترکیبی از طبیعت وحشی و مناظر معروف طراحی شده است. مداخلات معقول بشر درابتدای زمان استعمار این کشور، در تربیت و متمدن ساختن طبیعت خشن و این محیط خصومت‌آمیز، که در آن گونه‌های ناشناخته گیاهی می‌توانستند مسموم کننده باشند تأثیر بسیار داشته‌است. طبیعت بومی استرالیا همچون یک میراث باستانی است و زیبایی آفتاب سوخته‌ی آن حتی با یک بار دیدن، هرگز از هیچ ذهنی بیرون نرفته‌است.

طراحی مناظر معروف در شهر‌هایی مانند ملبورن، در عین تضاد با طبیعت بومی، آسایش را به همراه دارد و در این آسایش نوعی دیگر از زیبایی، همچون سایه‌ها، رنگ‌های پاییزی و سرسبزی‌ آرامش‌بخش نهفته‌است تا قادر به تعدیل خشکی بی پایان منطقه باشد.
ملبورن شهری شلوغ است که تراکم آن با حضور باغ‌های وسیعش متعادل شده‌است. این باغ‌ها شهر را در میان آغوشی سرسبز گرفته‌اند که آسایش را برای ساکنین آن به ارمغان می‌آورد و در زمان تابستان مملو از بازدیدکنندگانی ست که از زیبایی آن‌ها بهره می‌برند.

باغ‌ ملکه ویکتوریا از بهترین محوطه‌های معروف ملبورن است. در طراحی باغ‌های انگلیسی در اواخر قرن ۱۸ میلادی، از مسیرهای‌سرتاسر پوشیده با درخت چنار در ترکیب با دره‌ها و تپه‌های مصنوعی استفاده می‌شده‌است. همچنین عناصری چون آب‌نماها، مجسمه‌ها و بناهای یادبود، به طور پراکنده در این باغ ها قرار می‌گرفتند. محل استقرار گروه موسیقی نیز بر روی یک تپه و در جنوبی ترین نقطه باغ قرار داشته که توسط ردیفی از درخت‌های چنار قاب می‌شده است.

MPavilion، در باغ‌ ملکه ویکتوریا در ملبورن توسط دفتر معماری Sean Godsell طراحی شده است. این غرفه ساختاری ساده به ابعاد ۱۲متر در ۱۲متر دارد که در ساخت آن از چوب فرآوری شده و ورقه‌های استیل گالوانیزه استفاده شده است. سقف آن برای استفاده از نور طبیعی روز، کاملاً شفاف طراحی شده و پوسته بیرونی آن تماماً اتوماتیک است، به طوری که هر روز صبح دیوار ها باز شده، تا می‌شوند و بالا می‌روند تا فضای داخلی را رو به باغ باز کنند و در عین حال سایبان‌هایی را برای محافظت افراد از تابش شدید آفتاب فراهم آورند. در انتهای روز و البته در زمان وزیدن باد‌های شدید نیز این دیوارها به طور خودکار بسته می‌شوند. چوب‌هاب فرآوری شده در کفسازی غرفه به کار رفته و یک رمپ، به نرمی افراد حاضر در غرفه را به زمین‌های‌پوشیده از چمن باغ اطراف هدایت می‌کند.

هدف اصلی از ساخت این غرفه، طراحی محلی مناسب برای برگزاری رسیتال‌ها‌، نمایش‌ها، جلسات و سخنرانی‌ها، مهمانی‌ها و دیگر فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی در طول تابستان است. سایبان‌ها و ایوان‌های شکل گرفته در این سازه، اتاق‌های جلسات و مراکز تجمع را می‌سازند. قابل ذکر است که این غرفه فقط برای مدت ۴ ماه برپاست و پس از آن، از میان باغ ملکه ویکتوریا برچیده شده و به محلی دیگر برای استقرار دائم منتقل می‌شود.


فینالیست شماره ۶:

از فضای سبز موقت تا توسعه شهری معاصر
دفتر معماری SLA ، با ایده اصلی ایجاد فضای سبز موقت برای شهر FredericaC دانمارک، قاب‌هایی تنومند با عملکرد‌های مختلفی را طراحی کرد.

مجموعه این قاب‌ها با کنار هم قرارگیری مصالح، گیاهان کاشته شده، نورپردازی و عناصر به خصوصی چون وسایل زمین بازی و امکانات تفریحی تعریف می‌شود. در کفسازی محل برپایی این قاب‌ها نیز از سنگفرش‌های موقت متنوعی استفاده شده که محیط مناسبی را برای فعالیت‌های مختلف شهری فراهم می‌آورد و انتخاب تمامی این عناصر با مشارکت طیف گسترده‌ای از شهروندان انجام شده‌است.

طراحی قاب‌ها بر اساس نقشه‌های تاریخی منطقه صورت گرفته‌ و کاملاً خالص و ساده‌ است، چرا که این سازه‌های موقت می‌بایست به راحتی قابل برپا شدن، جا‌به‌جایی و برچیده شدن باشند تا در طول زمان هماهنگی کافی را با تغییرات محیط شهری داشته باشد.

هدف از ایجاد این فضای سبز موقت فراهم آوردن شرایطی مناسب برای زندگی شهری و در حقیقت بهبود آن، قبل از رشد بیش از اندازه ساختمان‌ها و به طور کلی فرآیند ساخت و ساز است. این طراحی با نگاه به محیط زیست توسعه یافته اعم از طبیعت، مشارکت ساکنین و… به عنوان مهم ترین کیفیت زندگی و نه بر اساس محیطی که در آن ساخت و ساز انجام شده، صورت گرفت؛ تا بتواند با خود، زندگی را به میان ساختمان‌ها بیاورد و بدین ترتیب، شهر جدید FredericiaC نیز با استراتژی‌های تازه و استفاده از تجربه‌های مثبت، و البته سرمایه‌گذاری بر طراحی سبز ساخته شود.

دفتر معماری SLA، برای پروژه FredericiaC رویه جدیدی را در طراحی شهری ارائه کرده است: ایجاد محیط زندگی مناسب برای شهروندان با تغییر شکل سایت از یک محیط صنعتی به بخش‌هایی پرطراوت و منسجم از شهر، که این امر با گنجاندن طرح فضای سبز موقت در برنامه بلند مدت توسعه شهری میسر می‌شود و نتیجه نهایی یک شهر حقیقتاً دموکراتیک و انعطاف‌پذیر خواهد بود که تغییراتی تدریجی در منظر شهری را البته با تمام ویژگی‌های موقتی بودن، به همراه خواهد داشت و به عنوان پیشرفتی در دوران معاصر می تواند مثالی برای دیگر برنامه‌های توسعه شهری در آینده نیز باشد.

لینک مرتبط: اعلام فینالیست های مسابقات طراحی فضاهای موقت در سال ۲۰۱۵

برگرفته از: www.tua.ir
منبع خبر: www.MemarNews.com

 

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook