معرفی کتاب «پالت رنگی شهر»

اختصاصی، معمارنیوز- معرفی کتاب «پالت رنگی شهر»

تألیف: حمید رضا شیبانی
ناشر: انتشارات نوروزی
تاریخ انتشار: خرداد ۱۳۹۵
تیراژ: ۱۰۰۰ جلد
قیمت: ۱۰۰/۰۰۰ ریال

پیشگفتار:
یکی از معضلات اغلب شهرهای جدید و مدرن، عدم هماهنگی بدنه ها و فضاهای شهری از منظر مقیاس، مصالح، بافت و رنگ است. این عدم هماهنگی باعث تشویش بصری و ایجاد مکان ها و فضاهایی نابهنجار و یا کسالت آور است که می تواند تاثیر مستقیم بر شهروندان داشته باشد و باعث رفتارهای اجتماعی و فردی با تبعات منفی شود.

طراحی رنگ های متناسب برای فضاها با عملکردهای مختلف و در موقعیت های مکانی و فرهنگی متفاوت، باعث شادابی فردی و هنجارهای مناسب اجتماعی می شود. طراحی رنگ در عین ایجاد تنوع و گوناگونی، باعث یکپارچگی، همگونی و زیباسازی محیط شهری می گردد. در این رابطه در عین مطرح نمودن مبانی نظری طراحی رنگ در شهر، بهتر است هنرمندان گرافیک، مهندسان معمار و طراحان شهری همکاری و همفکری نزدیک تری با یکدیگر داشته باشند.

بکارگیری کاشی های الوان و استفاده از رنگ های متنوع و جذاب در جای جای شهرهای تاریخی، بخشی مهم از سنت معماری و شهرسازی کشور ما و بسیاری از کشورهای دیگر بوده است. امروزه نیز شایسته است که این سنت دیرینه و چشم نواز در محیط های جدید شهرها جلوه پیدا کند و سرزندگی و هنجارهای بهتری را برای شهرنشینان در رده های سنتی مختلف به ارمغان آورد.

تالیف کتاب پالت رنگی شهر، تلاشی است که می تواند نوید دهنده شهرهایی شاداب تر و زیباتر در ایران ما باشد.
وحید قبادیان- اردیبهشت ۱۳۹۵

مقدمه کتاب:
… هر تمدن پالت رنگی خاص خود را داشت به طور مثال پالت رنگ مصریان از شش رنگ قرمز، سبز، آبی، زرد، سیاه و سفید تشکیل می شد که هر کدام یک نماد یا نشانه به شمار می آمدند…  پالت های رنگی می توانند انتخاب های فراوانی را عرضه کنند ولی نمی توانند جای سلیقه‌ی خوب مردم را بگیرند، می توانند کاری کنند که رنگ به جای آن که یک مؤلفه ی متمایز کننده در محیط شهری باشد، نقشی وحدت بخش ایفا کند. منظر رنگی شهر، حاصل تجمیع رنگ هایی است که در نماهای خارجی ساختمان ها یا سایر عناصر دیده می شود. تناژ رنگی شهر در طول تاریخ شکل گرفته و مرحله به مرحله براساس فرهنگ و طبیعت آن به وجود آمده است. طرح منظر رنگی شهر به طرح ریزی و کنترل رنگ تمام عناصر مؤثر در منظر رنگی شهر از جمله ساختمان ها، سایر عناصر ثابت و حتی عناصر متحرک می پردازد.

کتاب حاضر تلاش و کوششی در جهت تبیین مبانی و مفاهیم پایه کاربرد رنگ در شهر و منظر رنگی شهر است. به نظر نگارنده، شرط ارتقاء منظررنگی شهر مطلوب و شایسته جایگاه شهرسازی ایران، در گرو توجه به زیر بناهای فکری در شهرسازی و معماری امروز خود و منابع الهام آن است. ضمن توجه به این نکته که در بناها و فضاهای قدیم، رنگ های طبیعی مصالح محلی که بناها به وسیله ی آنها ساخته می شد، به شهر چهره ای هماهنگ و همگون می داد و با روحیه، اقلیم و فرهنگ مردم نیز بیشتر مطابقت می کرد، به این ترتیب رنگ هر شهر تثبیت شده بود و جنبه ای از هویت آن محسوب می شد. با وجود تفاوت در مقیاس و عملکردها، نوعی وحدت کلی بر سراسر شهر حاکم بود. هر شهر هویت رنگی خاص داشت. شهرهای کویری کشورمان مانند ابیانه همگی از مصالح بومی و محلی ساخته شده اند که شامل رنگ مایه های رنگ های متجانس هستند..

اگر چه ذکر این نکته ضروری است که شهرهای امروز ما نیازمند نگرشی جامع نسبت به مسئله رنگ هستند تا در کنار سایر مسایل شهری، رنگ نیز طراحی شده و سازماندهی یابد.

مباحث اصلی این کتاب، مطالعه ی رنگ در شهر به طور معمول در چهار مقیاس مطرح می شود : مقیاس شهر یا بخشی از شهر، مقیاس فضای شهری، مقیاس ابنبه و مقیاس عناصر مستقر در فضا که این تقسیم بندی محیط شهر، برای رسیدن به یک طرح جامع رنگی شهر است.
کتاب حاضر حاصل سه سال تحقیق و پژوهش در زمینه معماری و شهرسازی و خصوصاً زیباسازی شهری به واسطه سازمان زیباسازی شهرداری شیراز بوده است. امید است این کتاب در جهت تبیین مبانی فکری کاربرد رنگ در شهر و تغییر جهت منظر رنگی شهرهای ما از یک منظری که با نوعی اغتشاش رنگی مواجه است به سمت یک منظر پویا و شاداب تر راه گشا باشد.
حمیدرضا شیبانی

• فهرست مطالب کتاب:

فصل اول: تاریخچه و پیدایش رنگ ها
فصل دوم: رنگ در اسلام وهنرهای اسلامی
فصل سوم: مبانی کاربرد رنگ در شهر
فصل چهارم: مقیاس مطالعه رنگ در شهر
فصل پنجم: پالت رنگی شهر
فصل ششم: رنگی به شهر

دریافت تصویر جلد
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


برچسب :

مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook