معرفی کتاب «ویژگی فضاهای خاص خردسالان با رویکرد معماری و شهرسازی»

معرفی کتاب «ویژگی فضاهای خاص خردسالان با رویکرد معماری و شهرسازی»

نویسندگان:
– دکتر مسعود علیمردانی؛ استادیار گروه شهرسازی دانشگاه شهید رجایی
– دکتر حکمت امیری؛ استادیار گروه شهرسازی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه لرستان
– ریحانه آرام؛ کارشناسی ارشد معماری

ناشر: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
تاریخ چاپ: پاییز ۱۳۹۵
تیراژ: ۱۰۰۰ نسخه
تعداد صفحه: ۱۶۰ صفحه
قیمت: ۱۳/۰۰۰ تومان

 

در طول زمان شهرها با توجه به تغییرات بنیادین در نظام جهانی، از این تغییرات بی نصیب نمانده و شالوده ی کالبد و زیرساختی آنها به طور عمیقی تحت تأثیر عوامل مذکور قرار گرفته و تأثیرات شگرفی را بر نحوه ی زندگی و دیدگاه ساکنان شهرها بر جای نهاده است. این امر به نوبهی خود باعث شکل گیری فضاهای جدید شهری در شهرهای مختلف شده و این فضاهای جدید اثرات بلا شکی را بر زندگی ساکنان شهر برجای نهاده است. یکی از اصلی ترین تغییراتی که در طول یک قرن گذشته در کالبد شهرها پدید آمده، شکل گیری فضاهای جدید آموزشی و به تبع آن تقسیم بندی آنها به عناوین گوناگون نظیر مهد کودک، دبستان، دبیرستان و دانشگاه می باشد.

معماری یک فرآیند فرهنگی بسیار تأثیرگذار در ذهنیت جوامع بشری است و پیچیدگی های منحصربه فردی دارد. کودک امروز، به دلیل رهایی از سنت های پیشین، راحت تر از انسان بالغ می تواند خود را با تازه ها یا حتی جسارت های معماری و شهرسازی معاصر تطبیق دهد. او به راحتی می تواند طرفدار و نیز الهام دهنده ی اشکال تازه باشد، بنابراین باید در درجه ی اول برای کودک و شاید حتی تا حدودی به وسیله ی کودک به تدریج بین فضای زندگی هر فرد و فرم های معمارانه که این فضا را می سازند تعادل برقرار کرد و نیز فضاهایی مرتبط با فعالیت کودکان باید دارای شرایط مناسب و مطلوب برای رشد فیزیکی- ذهنی – عاطفی و اجتماعی آنان باشد.

برای دستیابی به این هدف، معمار باید از سویی کودک و فضا و خواست های او را درک کند و نیازها و مشکلات او را شناخته و روش های برطرف کردن آنها را بیابد و از سوی دیگر باید به محیطی که کودک امروز در آن به سر می برد آشنا باشد و آن را به خوبی درک کند.

کتاب حاضر سعی برآن دارد تا ویژگی ها و مختصات کالبدی، تجهیزاتی و زیرساختی مهدکودک را که قدم ابتدایی و مکان اولیه در ارائه ی آموزش رسمی به خردسالان و نیز اولین محیط برای پرورش ذهن و آموزش آنان محسوب میشود، به صورت تفصیلی با ارائه جداول و تصاویر متعدد بیان نماید تا از این رهگذر بتواند به تدوین خصوصیات فیزیکی و ویژگی های روانی طبیعی محیط پرداخته و از طریق رهیافت به اصول، ویژگی ها و معیارهایی بتواند به تبیین چنین محیط هایی برای پرورش هرچه بهتر خردسالان بپردازد.

• فهرست مطالب کتاب:
فصل اول: ویژگی عمومی کودکان در هرم سنی ۳ – ۶ سال
فصل دوم: شناخت قابلیت های زیستی روانی کودکان
فصل سوم: ضوابط و اصول مکانیابی و طراحی فضاهای مختص کودکان
فصل چهارم: توصیه های روانشناختی در طراحی فیزیکی فضای کودکان
فصل پنجم: تبیین ضوابط و ملاحظات ایمنی در طراحی فضای کودک
فصل ششم: مبانی نظری طراحی معماری مهدکودک
فصل هفتم: تبیین استانداردهای وسایل بازی مورد استفاده کودکان
فصل هشتم: ویژگی های ابزارهای آموزشی مورد استفاده کودکان
فصل نهم: نمونه های شاخص طراحی شده خانه کودک

تصویر جلد کتاب
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

 

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


برچسب :

مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook