معرفی کتاب «تأملی بر معماری؛ درآمدی بر نظریه معماری»

معرفی کتاب «تأملی بر معماری؛ درآمدی بر نظریه معماری»

نویسنده: کالن دیویز
مترجم: مرضیه آزاد ارمکی؛ استادیار دانشگاه شهید رجایی
ناشر: نشر علم
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵
تعداد صفحه: ۲۲۰
قیمت: ۲۲۵،۰۰۰ ریال


پیشگفتار کتاب:
“ترجمه «تأملی بر معماری» اثر مرضیه آزاد ارمکی، عناوین نظری مهمی را برای مخاطبین ارائه می­ کند. هدف از این کتاب که افزایش دسترسی به نظریات معماری برای متخصصین و دانشجویان است، با بهره­ گیری از نظریات پایه با مثال­ های واقعی است. متن این کتاب، تئوری و عمل را به یکدیگر پیوند می­ دهد، انفصالی که کالن دیویز در مقدمۀ کتاب خود هم­ زمان با به چرخش درآمدن نظریه معماری و گسترش ایده­ های سایر رشته­ ها چون نظریه ادبی و جداسازی آن از معماری اجرایی، بیان می­ کند؛ ارتباط خود با جهان ساخته را پشت سر می­ گذارد.

زمانی که نظریه معماری به یک رشته مجزا از معماری تبدیل شد، گسترش گفتمان فشرده در آن، موانعی را نیز در درک آن در پی داشت. تازگی رویکرد در یک جو رقابتی، همواره دنبال می­ شد و به طور خستگی­ ناپذیری گذشته را رد می­ کرد که بعدها موجب جدایی این رشته از طراحی ­شد. در نتیجه نظریه برای کسانی که بیشتر علاقمند به فرآیند طراحی، فرم­ های ساخته شده و ایده­ های اساسی تشکیل دهنده آن بودند، غیرقابل دسترس شد. اثر دیویز پاسخی یه این انفصال است. تأملی بر معماری، برتری یک نظریه بر نظریه دیگر نیست؛ بلکه خواننده معمار را از خلال نگرش­ های نظری متنوع طراحی به سوی سفر قاعده مند جنبه­ های طراحی، راهنمایی می ­کند. این کتاب نمونه­ هایی از تاریخ باستان تا سازه­ های معاصر را در زیربنای نظری طراحی، به­ کار می­ بندد؛ به نحوی که نظریه صرف قادر به چنین کاری نیست.

این کتاب در سال ۲۰۱۱ در بریتانیا به چاپ رسیده است و نخستین مخاطبین آن اروپایی بودند، لذا اغلب مثال­ های معماری آن اروپایی است؛ در حالی که اصول پایه­ ای آن کاربرد­های جهانی دارد که این موضوع نه فقط به واسطۀ تقسیمات گسترده کتاب به: بازنمایی(ارائه)، زبان، فرم، فضا، حقیقت، طبیعت، تاریخ و شهر؛ بلکه در موضوعات فرعی نیز مشهود است. مقیاس و تناسبات در فصل فرم در ارتباط با مقیاس انسانی و ابعاد ساختمان به لحاظ سازۀ اصلی و مقیاس عظیم­ الجثه بناها، مورد بحث قرار می­ گیرد. در فصل حقیقت، رویکرد نهان کردن در مقابل به نمایش گذاشتن، مورد بحث است. آنجایی که به نظر می ­رسد معماری های­تک بیان نهایی حقیقت در سازۀ معماری غربی است، دیویز به خواننده گوشزد می­ کند که بسیاری از فرهنگ­ ها، سازه خود را در معماری­ های بسیار سنتی آشکار می­ سازند و بیان سازه از یک ایده جدید بسیار دور است. ارتباط با طبیعت نه فقط از طریق فرم ساختمان و ارتباط آن با سایت؛ بلکه با توجه به انتخاب مصالح که تشکیل دهنده معماری بومی و سازگاری با اقلیم است، به بحث گذاشته می­ شود.

این متن، متخصصین و طراحان تازه ­کار را با استفاده از فرم مانند لنزی برای آشکارسازی اصول اساسی و ایده­ های طراحی، با سؤالات اساسی معماران و رابطه میان فرم ساخته شده و مردم، مرتبط می­ سازد.”
دکتر جون کامیسر؛ دانشیار دانشگاه رایرسون، گروه معماری، کانادا
سپتامبر ۲۰۱۶

 

• فهرست مطالب کتاب:

فصل اول: بازنمایی
فصل دوم: زبان
فصل سوم: فرم
فصل چهارم: فضا
فصل پنجم: حقیقت
فصل ششم: طبیعت
فصل هفتم: تاریخ
فصل هشتم: شهر
کتاب شناسی

* دریافت مقدمه کتاب

دریافت تصویر روی جلد کتاب
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


برچسب :

مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook