معرفی کتاب برگزیده چهاردهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال؛ در «محور هنر»

اختتامیه چهاردهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال، شنبه ۱۵ اسفند  با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدضیاء هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، محمدرضا جوادی‌یگانه، رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و جمعی از استادان و صاحبنظران حوزه فرهنگ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

برترین ها و برگزیدگان نهایی این دوره در محورهای «مطالعات راهبردی فرهنگ»، «مطالعات دینی فرهنگ»، «هنر» و «ارتباطات» در آیین اختتامیه جشنواره معرفی گردیدند.

در محور هنر:
کتاب “شهر زیبا؛ مبانی، عوامل و معیارها” از محمد نقی زاده رتبه اول را کسب نمود که در اینجا به معرفی فصول این کتاب می پردازیم.

و همچنین رساله دکتری منوچهر معظمی با عنوان “تعامل فرهنگ و معماری؛ تبیین مولفه های فرهنگی موثر بر معماری ایران در دوره معاصر” در این بخش، شایسته چاپ تشخیص داده شد.

 

• کتاب «شهر زیبا؛ مبانی، عوامل و معیارها» :

نویسنده: دکتر محمد نقی زاده
ناشر: انتشارات سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان
تعداد صفحه: ۴۲۸ صفحه، قطع وزیری
قیمت: ۱۸۰/۰۰۰ ریال

این کتاب که با هماهنگی و اجرای معاونت برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات، مدیریت مطالعات و پژوهش به صورت مصور در ۷ فصل، به شرح زیر ارائه شده است:

• فصل اوّل کتاب که عنوان «تعاریف و کلّیّات» را بر خود دارد، به توضیح و تبیین «اهمّیت و جایگاه زیبایی»، «اصلی‌ترین انگیزه‌های پرداختن به موضوع زیبایی و شهر زیبا»، «شرح و توضیح اصلی‌ترین تعابیر و اصطلاحات مطرح در این قلمرو» و همچنین به تبیین «ارتباطات چندجانبه موضوعات فکری و فلسفی و فرهنگی و عملی در رابطه با زیبایی» پرداخته است.

• فصل دوّم کتاب که با عنوان «زیبایی و زیبایی‌شناسی» معرّفی شده است، به شرح و توضیح دو واژه اصلی مورد مطالعه یعنی «زیبایی» و «زیبایی‌شناسی» می‌پردازد.
در جهت تبیین موضوعات، مباحث مورد نظر تحت عناوینی چون «تأمّلی در نیاز انسان به زیبایی»، «تأمّلاتی در چیستی یا تعریف زیبایی»، «نکات تکمیلی (در تعریف زیبایی و مصادیق آن)» و همچنین «تعریف مختار زیبایی» تنظیم و ارایه شده‌اند.

• «مراتب زیبایی» عنوان منتخب برای فصل سوّم کتاب است، که طیّ آن و تحت عناوین اصلی «انواع طبقه‌بندی مراتب زیبایی»، «میزان و مرتبه زیبایی اشیاء»، «زیباییِ الگو یا الگوی زیبایی»، «گستره زیبایی» و «مراتب زیبایی شهری» به موضوعات مختلف مرتبط با مراتب و درجات زیبایی شهر و به موضوعات مؤثّر در طبقه‌بندی زیبایی شهر اشاره شده است.

• برای فصل چهارم کتاب عنوان «موضوعات و مفاهیم مرتبط با زیبایی» انتخاب شده است. «زیبایی و مفاهیم مرتبط با آن»، «ارتباط زیبایی با برخی موضوعات اصلی»، «زیبایی و مفاهیم هم‌معنای آن»، «زیبایی و مفاهیم مشتبه با آن» و «اضداد زیبایی» اصلی‌ترین عناوین این فصل هستند، که ذیل آنها بسیاری از موضوعاتی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم و مثبت یا منفی با زیبایی مربوط و مرتبط هستند شرح و توضیح و معرّفی شده و ارتباطشان با زیبایی تبیین شده است.

• برای فصل پنجم کتاب که به موضوعات و بحث‌های مربوط به مبانی و اصول زیبایی شهر و عوامل و زمینه‌ها و بستر این زیبایی می‌پردازد عنوان «جایگاه زیبایی در شهرسازی و عوامل زیبایی شهر» برگزیده شده است. عناوین اصلی این فصل که موضوعات مربوطه ذیل آنها مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت عبارتند از: «زیبایی شهر و علل چهارگانه فلاسفه»، «شهرِ زیبا»، «رابطه طرّاحی شهر (و منظر آن) با زیبایی‌شناسی و هنر»، «ویژگی‌های حاکم بر شهر زیبا» و «عوامل زیبایی شهر».

• پس از تبیین مبانی و اصول «زیبایی» و «شهر زیبا» در فصول پنج‌گانه فوق‌الاشاره، در فصل ششم که عنوان «معیارهای شهـر زیــبا» برای آن برگزیده شده است اصلی‌ترین معیارهای شهر زیبا تعریف و معرّفی می‌شوند؛ تا هم بتوانند معیارهایی برای طرّاحی و برنامه‌ریزی «شهر زیبا» به دست دهند؛ هم شاخص‌هایی را برای ارزیابی طرح‌ها و برنامه‌های شهر و زیبایی آن فراهم کنند؛ و هم این که از طریق آنها بتوان آرا و الگوهای مختلف بیگانه و تاریخی و وارداتی را ارزیابی نمود.
همه معیارهای مورد نظر نیز تحت چهار عنوان اصلی طبقه‌بندی شده‌اند: «معیارهای معنوی و آرمانی»، «معیارهای کیفی و ذهنی»، «معیارهای بصری و شکلی» و «صفات سلبی (دوری از زشتی)».

• فصل هفتم کتاب با عنوان «دریافت‌ها و توصیه‌ها» نام‌گذاری شده است، که طیّ آن موضوعات مورد نظر و نتایج حاصل از مطالعه و تحقیق حاضر ذیل دو عنوان «دریافت‌ها» و «توصیه‌ها» طبقه‌بندی و ارایه شده‌اند.

قابل ذکر است که همه فصول فوق‌الاشاره به تناسب موضوعات مورد بحث در آنها، نتیجه‌گیری یا جمع‌بندی مختصری نیز دارند؛ و برای هر کدام نیز به منظور آمادگی ورود به بحث مقدّمه‌ای کوتاه ذکر شده است.

دریافت تصویر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook